×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

IMG20010431طی سالهای اخیر بارها از جلوگیری خام فروشی در کرمان سخن گفته شده و پروژه های مختلفی نیز در این راستا کلنگ زنی شده است اما مردم کرمان هنوز چشمشان به فولاد تولیدی در این استان نیفتاده است.

به گزارش سیرجان خبر به نقل از مهر، این روزها اگر به سخنرانی های کاندیداها و مسئولان استان کرمان نگاهی بیندازیم یک موضوع در اکثر سخنرانی ها ثابت است و آن جلوگیری از خام فروشی و ایجاد سود افزوده در استان کرمان است.

اگر به خبرهای سالهای اخیر هم نگاهی بیندازیم تا کنون دهها پروژه صنعتی در این راستا کلنگ زنی شده است که برخی آنها به مرحله افتتاح نیز رسیده است که افتتاح کارخانه زغالشویی پابدانا و کک زرند از این جمله است با این وجود همچنان چشم مردم کرمان به افتتاح بسیاری از این پروژه ها مانده است.

توسعه صنایع تبدیلی در استان کرمان مسئله ای است که قفل پیشرفت صنعتی استان کرمان تلقی می شود این حلقه مفقوده نه تنها در بخش صنعت و معدن خودنمایی می کند بلکه در بخش کشاورزی نیز دیده می شود.

اما این حلقه گم شده در کشاکش وعده های عملی نشده مانده است و همچنان سنگهای معدن استان کرمان بار کامیونها و قطار می شود به سایر شهرهای کشور و خارج از کشور صادر می شود و درنهایت پس از تبدیل مواد خام استان کرمان به کالاهای دیگر با چند برابر قیمت بار دیگر به خودمان فروخته می شود.

ثروت کرمان به کجا می رود

این درحالی است که کرمان به بهشت کشاورزی و معادن در کشور شهرت یافته است اما تنها بهره ای که استان در زمینه اشتغال و تولید ثروت از آنها دارد بهره برداری از معادن و کشت محصولات است اما در نهایت بدون کوچکترین سود افزوده از استان خارج می شوند و گاه به نام سایر استانها به بازار مصرف عرضه می شوند.

در این خصوص مسئله فولاد بیش از گذشته مورد توجه قرار دارد سنگ اهن از معادن گل گهر و جلال آباد کرمان خارج می شود و در نهایت بدون اینکه به فولاد تبدیل شود از استان صادر می شود.

قرار بر این بود که حلقه های مختلف فولاد در کرمان ایجاد شود و در نهایت چندین کارخانه فولاد در استان احداث و افتتاح شود و هر زمان تاریخی جدید برای افتتاح این کارخانه های فولاد ارائه می شود در حالیکه برخی از آنها در مرحله واگذاری زمین مانده اند و سایر کارخانه ها نیز همچنان در کشاکش تامین اعتبار برای اتمام هستند.

افتتاح پروژه ای دیگر

با این وجود همچنان طرحها و پروژه های مختلف در استان کرمان کلید می خورند که از آن جمله آغاز عملیات اجرایی مجتمع ذوب آهن فولاد سیرجان است.

این مجتمع نیز دیروز آغاز ساخت خود را به جشن نشست اما اینکه چه زمان اتمام این کارخانه را شاهد خواهیم بود نیز به اعتبارات بستگی دارد.
علی عباس‌پور مدیرعامل مجتمع جهان فولاد سیرجان در خصوص این مجتمع گفت: در این طرح ۲۹۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است که طی مدت ۳۶ ماه به اتمام می‌رسد و در سال یک میلیون تن شمش فولادی تولید می‌کند.
وی افزود: در این طرح ۱۰۰ نفر مشغول به کار می‌شوند و هم‌اکنون مجتمع جهان فولاد سیرجان با طرح‌های احیای مستقیم، فولادسازی و نورد برای ۴۰۰ نفر اشتغال کرده است که در آینده به یک‌‌هزار نفر افزایش می‌یابد.

لزوم توقف خام فروشی

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس ‌گفت‌: باید خام‌فروشی معادن سنگ آهن گل‌گهر متوقف شود و با ایجاد صنایع جنبی اشتغالزایی لازم صورت گیرد.

شهباز حسن‌پور در این خصوص اظهار داشت: ‌‌پس از ۱۷ سال بهره‌برداری از معادن منطقه گل‌گهر که ۵۰ درصد صنعت فولاد کشور را تأمین می‌کند چه دستاوردی را برای منطقه شاهد هستیم، اکنون‌ آب مورد نیاز صنعت و آب مورد نیاز برای کشاورزی را نداریم.
وی افزود‌: ظرفیت تولید کنسانتره فعلی گل‌گهر ۱۵ میلیون تن است که باید ۲۲ میلیون تن باشد، افرادی را که در این میان کم‌کاری کرده‌اند، باید مواخذه کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، حسن‌پور با انتقاد از خام‌فروشی سنگ‌آهن سیرجان ابراز داشت: تا چه زمان باید در ۲۴ ساعت شبانه‌روز ۱۰۰ دستگاه خودرو سنگین در محوری شلوغ و پر تردد راهی بندرعباس شوند تا این سنگ‌آهن خام را حمل کنند.
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید اجازه داد این خام‌فروشی با تسریع در ساخت کارخانه‌های در حال احداث ادامه یابد.
حسن‌پور خواستار تشکیل ستاد مجموعه ایمیدرو برای حمایت جدی از صنایع پایین دستی منطقه و اشتغال بیشتر در استان کرمان شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.