×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
از بحران بدهی تا بحران مالی

sena amricaبه گزارش“سیرجان خبر”  بحران مالی  آمریکا یا از بین رفتن درصدی از ارزش دارایی در سال۲۰۰۸  که به سونامی مالی معروف شد یادگار همان جنگ جهانی  دوم است که دولت آمریکا تا به امروز با خود یدک میکشد.

جنگی که پس از آن کلینتون وبوش درصدد جبران آن، دست به اقداماتی زدند که نتیجه آن  چیزی جز رونق کاذب مسکن،افزایش سفته بازی در بورس و افزایش اعطای وام های پر خطر نبود .

دولت کلینتون با اعطای وام هایی با بهره های پایین که هیچ  ضمانتی جز سند مالک  و هیچ نظارتی را در برنداشت باعث افزایش سفته بازی‌هایی با عنوان اوراق بهادار وام های رهنی  شد که در نتیجه فساد مالی  سنگین در بازارهای وام های رهنی را سبب شد.

در اثر ورود نامناسب نقدینگی،قیمت های سر سام آور افزایش یافت بطوریکه شوق مردم و موسسه ها را در دریافت و پرداخت  وام بیشتر می کرد زیرا در ظاهر همه سود می کردند تا اینکه بخشی از وام گیرندگان نتوانستند از عهده پرداخت اقساط خود برآیند، از این سو خانه هایشان از دست داده و در حراج بفروش می رفت در اثر حراج زیاد مسکن،قیمت ها  سریعا افت میکند در کنار این افت قیمت ها، عدم توانایی مشتریان در  پرداخت اقساط خود ،بانکها و موسسه ها را با مشکل کمبود نقدینگی مواجه کرد.

 هجوم بانکی که با سقوط اعتبارات آغاز شد باعث بحران مالی بانک های سرمایه گذاری شد. در ابتدا لمن برادرز ورشکستگی  خود را اعلام میکند به دنبال آن واشنگتن میو چوال  اعلام ورشکستگی می کند که این بزرگترین ورشکستگی در دنیا محسوب می شود.

با وجود تلاش های آمریکا در حل این بحران ،بانک مرکزی تلاش جدی در حل این بحران نکرد در نتیجه خبر ورشکستگی بانکها و موسسه ها باعث سقوط سهام در بورس شد وبا افت۳۵ درصدی سهام میلیاردها دلار از دست رفت و بحران اعتباری تبدیل به یک بحران اقتصادی بزرگ در جهان شد، و به دنبال آن  جنرال موتورز و کرایسلر خواستار کمک مالی از دولت شدند.

در پی اثرات بحران مالی بزرگترین موتور اقتصادی دنیا،  بورس اروپا ازجمله لندن، فرانکفورت، پاریس نزول کرد و  با افت قیمت نفت کشورهایی که بدان وابسته بودند از جمله ایران به طور غیر مستقیم متضرر شدند و همینطور آن دسته کشورهایی که به دلار آمریکا وابستگی یا عدم وابستگی داشتند و عمده مبادلات خود را با دلار آمریکا انجام می دادند و همینطور کشورهایی که عمده مبادلات خود را با یورو یا ارزهای دیگر انجام میدادند به گونه‌ای دیگر از بحران اقتصادی آمریکا متاثر شدند. چون با افت شدید ارزش دلار در کشورهای گروه اول عمدتا کاهش شدید رشد اقتصادی و در کشورهای گروه دوم افزایش شدید تورم را به دنبال داشت.

انباشت این بدهی های  مانده  از دوره کلینتون با افزایش هزینه های به ویژه نظامی شدت گرفت وبه طوری که در سال۲۰۱۱ روند صعودی را طی کرد. در نتیجه این افزایش بدهی  درسال۲۰۱۳ خود را به صورت عدم توانایی دولت در وصول بدهی نشان داد.

در این وضعیت دولت آمریکا با افزایش بدهی های خود با مشکل وام گیری مواجه می شود، به گونه ای که باراک اوباما با پیش بینی اوج بحران این بدهی ها از سران تجاری درخواست می‌کند تا کنگره با را ترغیب به تصویب افزایش سقف بدهی آمریکا و جلوگیری از کسری بودجه‌ای که بروز آن از اوایل اکتبر محتمل می‌شود، کنند.

چون آمریکا در راستای این بحران بدهی ها ۲ گزینه را پیش رو دارد: یا باید رکودی بزرگ یا ورشکستگی که عواقب سخت تری دارد را تجربه کند.اما سودجویی جمهوری خواهان برای شکست دموکرات ها و خراب شدن چهره آنان باعث ایجاد دو قطب در سنا شد تا اینکه در۳۰سپتامبر عدم توافق دو قطب بر سر لایحه بودجه پیشنهادی اوباما مبنی بر  اصلاحات بخش بهداشت و درمان  با عث  تعطیلی ۵ روزه دولت آمریکا شد  وبه دنبال آن کاهش ارزش دلار و افزایش قیمت طلا درجهان…!!!

منبع:دانا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.