×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
استخراج مواد معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی می‌تواند موجب رونق اقتصادی در سطح ملی باشد

ناصر تقی‌زاده در همایش بزرگ روز صنعت و معدن و حامیان حقوق مصرف کننده در محل اتاق بازرگانی کرمان اظهار داشت: شرکت گل‌گهر نقش اساسی در اقتصاد استان کرمان و اقتصاد ملی دارد و استخراج مواد معدنی، تبدیل آن و جلوگیری از خام‌فروشی می‌تواند موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در سطح ملی باشد و به تبع آن اقتصاد استان کرمان نیز متأثر می‌شود.

وی تصریح کرد: در معادن بزرگ تکنولوژی قدیمی استفاده می‌کنیم که حداقل مربوط به ۳۰ سال قبل است و به دلیل متعدد ازجمله تحریم خودخواسته یا بین‌المللی نتوانستیم، خودمان را به روز کنیم و برای تغییر تکنولوژی و فرآوری نیاز جدی به نقدینگی داریم و سیستم بانکی کشور پاسخگوی نیازهای معادن و صنایع نیستند.

مدیرعامل شرکت گل‌گهر گفت: حمل یک کشتی بار از بندرعباس تا چین کمتر از حمل بار از سیرجان به بندرعباس است. بهره مالکانه کمر معدن را می‌شکند و جلوی رشد و توسعه واحدها را می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت بسیار بالای حمل و نقل از اصلی‌ترین معضلات شرکت‌های بزرگ معدنی است و امیدواریم دولت برای آن برنامه‌ریزی خاص کند.

تقی‌زاده عنوان کرد: بانک‌ها با بهره بالای ۲۸ تا ۳۶ درصد واحدها را زمین می‌زنند و کوتاه مدت بودن یکساله تسهیلات نیز مشکل‌ساز است.

وی با بیان اینکه با ثابت نگه داشتن نرخ ارز لطفی به صنایع نمی‌شود، افزود: ما مجبور هستیم، برای ادامه حیات صادرات داشته باشیم و هزینه‌های داخلی نیز در حال افزایش است، اما قیمت ارز ثابت بوده و قدرت رقابت را از واحدهای داخلی می‌گیریم.

تقی زاده اظهار داشت: دولت اگر نمی‌خواهد، قیمت ارز را بالا ببرد، می‌تواند حداقل ارز ناشی از صادرات و یا صادرات شرکت‌ها را ۱۰ تا ۱۵ درصد گران‌تر از ما بخرند.

وی نیروی انسانی و آموزش را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: سیستم دانشگاهی ما باید تجدیدنظری در آموزش نیروی انسانی صنایع و معدن داشته باشد و در ۳۰ سال گذشته تغییر چندانی در آموزش دانشجویان رشته‌های معادن نشده، بلکه باید تکنولوژی‌های مدرن را به متن آموزشی آورد.

مدیرعامل شرکت گل‌گهر با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی در کشور ابراز داشت: نگاه به داخل، افزایش تولید و کاهش هزینه به جا است، اما کمبود سرمایه در این میانه غافل مانده است.

تقی‌زاده افزود: در شرکت گل‌گهر ۱۰ درصد قیمت تمام شده را کاهش دادیم، ۳۲ درصد افزایش تولید داریم و صادرات را جدی دیدم و ۲٫۵ میلیون تن کنسانتره صادر کردیم.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در حال حاضر برای ۷ هزار کیلومتر متقاضی اکتشاف هستیم، اما در این میان افرادی هستند که با در دست داشتن مجوز اکتشاف هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهند و لازم است تا سازمان صنعت و معدن این مسائل و مشکلات را رفع کند.

تقی زاده گفت: شرکت گل‌گهر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در پروژه‌هایی اعم از انتقال آب از خیلج فارس و نیروگاه‌سازی هزینه کرده است و واحد آهن اسفنجی جدید گل‌گهر از دیروز تولید خود را با ۱٫۶ میلیون تن در سال آغاز کرده و گندله‌سازی مرداد جاری به ظرفیت ۵ میلیون تن به بهره‌برداری می‌رسد.

تقی‌زاده بیان داشت: دو واحد نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی طی دو هفته جاری تأمین برق می‌شود و امیدواریم سال آینده نخستین واحد ذوب ظرفیت یک میلیون تن را در سیرجان به بهره‌برداری برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه حمل و نقل گل‌گهر شرکت ریلی ایجاد کردیم و تاکنون ۱۲ لکوموتیو خریداری شد و امیدواریم به زودی یک هزار دستگاه واگن جدید هم خریداری کنیم.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.