×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
اشتباهات خواص در طول تاریخ تکرار شد /موضع گیری صحیح، وظیفه یک مجتهد در زمان فتنه است/ بزرگترین اشتباه برخی خواص ما، کوتاهی در معرفی عوامل پشت صحنه فتنه به مردم بود

به گزارش “سیرجان خبر” به نقل از ناب نیوز ،آیت الله علی سعیدی در دومین همایش روحانیت و تبیین گفتمان ولایت در کرمان، در جمع روحانیون و مسئولین این استان در رابطه با اشتباهات در نگرش وعملکرد خواص جامعه در شرایط زمانی متفاوت گفت: قرآن در آیات متفاوت از جمله آیه ۱۳۲ سوره بقره دراین رابطه هشدار داده است و پیامبر نیز نسبت به پاسداری میراث و دین اسلام پس از خود توسط خواص وسایر مردم نگران بودند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران کشور با اشاره به روایاتی از امام صادق (ع) به نقل از پیامبر(ص) ابراز کرد: پیامبر هشدار داده اند که آنچه در بنی اسراییل رخ داده، در امت من نیز اتفاق می افتد که این روایت دو پیام برای ما دارد، اول اینکه تاریخ قابل تکرار است و دیگر اینکه باید مراقب بود اشتباهات بنی اسراییل را مرتکب نشویم.

انحراف در مکتب و شریعت الهی از مهم ترین نگرانی های رهبران الهی بود

وی با اشاره به روایتی دیگر از پیامبر که در کتاب ملل و نحل مرحوم شهرستانی بیان شده است، تصریح کرد: از پیامبر نقل شده که پس از هفتاد و سه پرچم لا اله الا الله بلند می شود و هفتاد و سه مدعی رهبری و جبهه طرفدار سنت نبوی بر می خیزد که تمام انها در آتشند مگر آنها که در اختیار ولی خدا باشند.

آیت الله سعیدی در ادامه نگرانی رهبران الهی را انحراف در سازوکار و زحمات ۲۳ ساله پیامبر دانست و عنوان کرد: تغییر در چهارچوب ، مبانی و اصول باعث انحراف در مکتب و شریعت الهی می شود که به فرموده آیت الله نقشه گنج است.

وی در ادامه اذعان داشت: نگرانی دیگر رهبران الهی انحراف فرزندان، ذریات و خواص و نقش آنها در ارائه مطالب لازم به مردم بود و اینکه مردم تحمل انقلاب را دارند یا خیر، زیرا یکی از عوامل انحراف رهبران کم تحملی مردم و دولت ها در پذیرفتن آرمان های رهبری است.

تکرار اشتباهات امت های گذشته با وجود سرنوشت آنها در تاریخ، عذاب های سخت در پی خواهد داشت

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در تاریخ همواره شاهد بودیم که علی رغم تابلوهای شفافی که مقابل مردم از امت های گذشته بود، بازهم همان اشتباهات تکرار شد.

وی افزود: در برابر امت پیامبر، سرنوشت فرزندان آدم، قوم حضرت نوح و بنی اسراییل قرار داشت اما اشتباهات انها را تکرار کردند و حال انقلاب اسلامی تجربه دیگری در تاریخ است که تابلوی شفاف انبیای گذشته و امت آنها جلوی چشم ماست و اگر خطا کنیم، عذاب ما بیشتر از آنها خواهد بود زیرا هرکس به اندازه اتمام حجتی که بر او شده عذاب می شود.

آیت الله سعیدی در ادامه اشتباهات خواص در عصر علوی و عصر حاضر را باهم مقایسه کرد و گفت: در عصر امیرالمومنین (ع) اکثر خواص به جز پیروان علی (ع) که پای ولایت ایستادند، منحرف شدند اما در عصر ما عده کثیری بر محور ولایت ایستادند و این غیرقابل انکار است و مردم زمان ما نیز با آن زمان متفاوتند آنگونه که به تبعیت از خواص منحرف نشده و پای رهبری و ولایت ماندند.

وی در خصوص تکرار اشتباهات در تاریخ ابراز کرد: پس از پیامبر خواص سه دسته شدند که عده ای بر محور علی (ع) و عده ای مخالف حضرت شدند اما دسته سوم شامل ابوموسی اشعری و عبدالله ابن عوف، تحت عنوان عناصر بی طرف و مستقل، ندای طرفداری از اعتدال و اصلاح جامعه سر دادند که همین گروه مردم را دچار تردید کرد.

تفاوت قائل شدن بین حجیت و اختیارات رهبران الهی، بزرگترین اشتباه طول تاریخ است

آیت الله سعیدی ابرازکرد: این اشتباه پس از فوت امام خمینی (ره) نیز تکرار شد که عده ای بر محور ولایت باقی ماندند، گروهی در مقابل آن قرار گرفتند و عده دیگر تحت عنوان بی طرف خود را مخالف دو گروه اعلام کردند در حالیکه با حضور ولایت فقیه، کسی نمی تواند خود را از آن جدا کند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران کشور تصریح کرد: تفاوت قائل شدن بین جایگاه، اختیارات و حجیت پیامبر با امیرالمومنین (ع) اشتباه دیگری بود که پیامبر را بنیان گذار اسلام و حامل وحی دانستند و در صبر و عدالت و ویژگی های علی (ع) تردید ایجاد کردند که این اشتباه در زمان ما، پس از فوت امام (ره)، بین رهبری امام و آیت الله خامنه ای مرزبندی کردند و جایگاه مقام معظم رهبری تنزل دادند که اگر مدیریت، صلابت و رهبری ایشان نبود، ایجاد چنین مرزبندی هایی در جامعه مشکلات فراوانی بوجود می آورد.

وی افزود: تفاوتی در رهبری امام خمینی و آیت الله خامنه ای وجود ندارد و رهبران الهی در حجیت، اختیارات و تبعیت مشترکند پس اعتبار حکم پیامبر با امامان و ولی فقیه در زمان های دیگر فرقی ندارد و همگان باید از آنها تبعیت کنند.

موضع گیری صحیح، وظیفه یک مجتهد در زمان فتنه است

آیت الله سعیدی به اهمیت تشخیص موضوعات و حق وباطل اشاره کرد و گفت: در زمان علی (ع) دعوای بین امیرالمومنین و طلحه و زبیر را به اختلافات سلیقه ای وقومی تنزل دادند و بدترین فتوا قبل از شریح قاضی، از ابوموسی اشعری صادر شد که گفت وارد دعوای آنها نشوید وگرنه جهنمی هستید.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران کشور با اشاره به تکرار این اشتباه در فتنه ۸۸ ابراز کرد: برخی فتنه ۸۸ را دعوای موسوی و احمدی نژاد خواندند درحالیکه نبرد بین حق و باطل بود که مجتهد باید بتواند موضع گیری صحیح داشته باشد و حکم درست صادر کند، در دعوای بین حق وباطل، سکوت غلط است.

مطلق نگری نسبت به صحابه پیامبر، کمر امیرالمومنین را شکست/ فقط رهبراست که مواضع نظام را بیان می کند

آیت الله سعیدی در ادامه بیان کرد: اشتباه دیگری که در زمان علی (ع) رخ داد و کمر امیرالمومنین را شکست، مطلق نگری نسبت به صحابه پیامبر بود یعنی همه کسانی که یار پیامبر بوده اند را بدون خطا و در هاله ای از قداست جلوه دادند در حالیکه شیطان شش هزار سال خداوند را عبادت کرد اما در نهایت رانده شده بود.

وی اظهار کرد: حال شاهدیم برخی با بیان اینکه یاران امام خمینی همه مصونیت دارند ویا فلان فرد از ایشان حکم دارد، از حمایت رهبری شانه خالی می کنند، در حالی که فقط رهبر معظم انقلاب است که مواضع نظام را بیان می کند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران کشور عنوان کرد: پس از ملاقات مرحوم آیت الله طالقانی با امام، برخی از واژه ملاقات رهبران استفاده کردند در حالی که صحیح نیست و رهبر فقط یک نفر است، این امر در خصوص کسانی که واژه آیت الله را برای برخی به کار می برند نیز خطاست.

عوامل پشت صحنه فتنه سندی از خود به جای نمی گذارند

این مقام مسئول با بیان اینکه در هر فتنه چند لایه وجود دارد، اظهار کرد: در زیارت عاشورا نیزبه لایه های موثر در ایجاد فتنه اشاره شده که عوامل روی صحنه را امثال شمر و عمر بن سعد تشکیل می دهند اما عوامل پشت صحنه و بنیانگذاران ظلم وستم سندی از خود به جای نمی گذارند و این خطری جدی است.

وی اذعان کرد: در فتنه ۸۸ نیز آنها که از یک سال قبل نگران تقلب در فتنه بودند و کمیته صیانت از آرا تشکیل دادند،عوامل پشت صحنه بودند و امثال موسوی روی صحنه ایفای نقش کردند اما در کف خیابان اراذل و اوباشی بودند که اکنون در زندان ها یا فراری خارج از کشور هستند.

بزرگترین اشتباه برخی خواص ما، کوتاهی در معرفی عوامل پشت صحنه فتنه به مردم بود

آیت الله سعیدی تاکید کرد: بزرگترین اشتباه برخی خواص وروحانیون کشور، کوتاهی در معرفی عوامل پشت صحنه فتنه ۸۸ به مردم بود، که هنوز هم شاهد فعالیت این عناصر و سخنرانی های آنها هستیم و لازم است به ملت شناسانده شوند تا در انتخابات درست رای دهند.

وی گفت: آنچه اهمیت دارد توجه به متغیرهای عصر نبوی و عصر علوی است که بدانیم شرایط حاکمیت پیامبر با علی (ع) تفاوت دارد، رسول اکرم با جنگ سخت و کفر آشکار روبه رو بود در حالیکه امیرالمومنین (ع) با جنگ نرم و کفر پنهان مقابله می کرد  لذا موضع گیری ها متقاوت بود.

تغییر شرایط زمانی و مکانی، از مصادیق تغییر در حکم اجتهاد است

آیت الله سعیدی تصریح کرد: بزرگترین خطای خواص پیشکسوت این است که تفاوت مصادیق و موضعات مختلف را نشناسد، اصول حاکم بر نگرش ورفتار امام و رهبر معظم انقلاب یکسان است اما مصادیق با هم فرق دارد.

وی افزود: زمانی مرز ما شلمچه بود اما در حال حاضر این مرز گسترش یافته و با توجه به اینکه برای اجتهاد، تغییر زمان و مکان شرط است باید مطابق نظر مقام معظم رهبری در حال حاضر عمل کنیم و استفاده از نظرات امام برای مسائل حال حاضر عوام فریبی است.

این مقام مسئول ادامه داد: در زمان امام ماهواره و اینترنت و مسائل هسته ای نبود بنابراین در شرایط جنگ نرم امروز،باید از رهبری استفتا بگیریم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران کشور خاطرنشان کرد: با توجه به انتخابات مهم پیش رو و طمع ورزی دشمن به این موقعیت، روحانیون، علما و کسانی که دل در گرو انقلاب دارند، باید شرایط شناخت دشمن را برای مردم فراهم کرده و وظایف و تکلیف خود را انجام دهند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.