×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024
اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

توصیه های مصرف در هر وعده سحری:

بتول فرهبد؛ کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با “سیرجان خبر” افزود: روزه بدون سحری به هیچ وجه توصیه نمی شود چراکه ممکن است باعث افت قند خون و کاهش عملکرد فرد شود و ثانیا این امر باعث می شود تا فرد تمایل داشته باشد تا حجم زیادی غذا در وعده افطار مصرف کند که این امر علاوه بر سنگین شدن، ممکن است باعث برگشت اسید معده به مری و ترش کردن فرد شود. وعده سحری می تواند ویژگی ناهار سالم را داشته باشد و افرادی که غذای سرد می خورند، می توانند وعده ای مشابه صبحانه را میل کنند همچنین کسانی که به غذای گرم عادت دارند می توانند وعده ای مانند ناهار میل کنند در هر صورت باید از مصرف غذاهای چرب و شور نظیر ته دیگ، آش شور، برنج چرب و ماکارونی در وعده سحری پرهیز شود.مصرف کاهو و گوجه فرنگی و سالاد و انواع سبزیجات در وعده سحری بدلیل محتوای فیبر و آبی که دارند کمک میکنند  تا در طول روز کمتر احساس تشنگی و گرسنگی کنیم.

وی گفت: به منظور جلوگیری ازترش کردن و تلخی دهان در هنگام صبح و مشکلات معده  باید از مصرف غذاهای سنگین در وعده سحری اجتناب شده و پس از خوردن سحری برای مدت ۲۰ دقیقه راه بروید و حداقل یک ساعت بعد از سحری نخوابید، زیرا که معده انسان در طی خواب، فعالیت ندارد ولی روده در طی خواب به فعالیت خود ادامه می دهد بنابراین هیچ گاه با شکم پر نباید خوابید؛ چرا که این امر باعث فساد غذا در معده و عدم هضم صحیح می گردد.

 توصیه های مصرف غذا در وعده افطار:

فرهبد ضمن اشاره به این موضوع که عمل به دستورات اسلام و معصومین(علیهماسلام) بهترین روش زندگی است گفت: بحمدالله دین اسلام در همه زمینه ها راه و روش درست زندگی را به بشر نشان داده است و در زمینه اصول تغذیه صحیح روایات متعددی از ائمه معصمومین در دسترس است، در همین مورد امام صادق (ع) می فرمایند: پیامبر خدا به هنگام افطار، با حلوایی آغاز می کرد و بدان روزه می گشود واگر نمی یافت با چند خرما و اگر نیز یافت نمی شد، با آب نیم گرم. آنگاه می فرمودند این موارد معده و جگر را پاک می کند و سر درد را از میان می برد.
رسول خدا (ص) نیز فرمودند: اگرکسی از شما روزه بود، با خرما روزه بگشاید و اگر خرما ندید با آب، چرا که آب پاک کننده است.
آب ولرم، اخلاطی که درطول روز درمعده جمع شده اند را می شوید و شستشوی ابتدایی معده و مجاری گوارشی از دهان تا معده انجام می شود .
بدلیل حرارت بالای معده دراثر گرسنگی زیاد، وارد نمودن آب یخ و سرد درابتدا باعث تغییر ناگهانی حرارت معده و قبض یکباره معده و سردی شدید معده و ضعف معده می شود، همچنین مصرف آب خیلی گرم و جوش هم می تواند موجب افزایش حرارت معده شود. بهترین وجه شروع، با آب ولرم است و غذاهای سهل الهضم و شیرین، چراکه به علت نیاز کبد، طبیعت بدن تمایل زیادی به جذب فوری شیرینی دارد.

وی افزود: بدن هنگام افطار نیاز فوری به منابع سهل الوصول انرژی دارد. این نیاز برای سلولهای زنده مخصوصا مغز و سلولهای عصبی است و بهترین پیشنهاد کربوهیدراتهای ساده می باشند. باز کردن روزه با خرما بهمراه یک لیوان شیر ولرم یا چای کم رنگ ولرم می تواند سطوح پائین قند خون را به سطح طبیعی برساند.
مصرف سوپ سبک به تعادل آب و مواد معدنی بدن کمک می کندبنابراین بهتر است برای وعده افطار از یک سوپ سبک، فرنی، شیر برنج یا شله زرد با شکر کم ، نان سبوس دار به همراه مقداری پنیر و سبزیجات بصورت کم استفاده شود تا معده بصورت ناگهانی بعد از چندین ساعت گرسنگی با حجم زیادی از غذا انباشته نشود . همچنین پرخوری ، حذف وعده شام ، رژیم غذایی نا متعادل و مصرف مقادیر زیاد شربتها ، شیرینی ها و شکر می توانند سبب ناخوشی  سو ء هاضمه ، سوزش سر دل ، و مشکل اضافه وزن شود.

توصیه های مصرف در هر وعده شام :

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: ۱ تا ۲ ساعت بعد از صرف افطار طبق عادت معمول اقدام به مصرف شام نمائید شام مصرفی باید کاملا سالم و مغذی بوده و حاوی مقادیر پروتئین نظیر انواع گوشتهای کم چرب، خورشتهای کم چرب و..باشد.همچنین مصرف ماست کم چرب و سالاد در کنار وعده غذایی شام بسیار مناسب و ضروری است.

همچنین مصرف انواع میوه ها به منظور تامین آب، ویتامینها و آنتی اکسیدانها در فاصله بین مصرف شام و سحر توصیه می شود.

توصیه های تکمیلی تغذیه در ماه رمضان :

فرهبد یادآور شد: مقدار کافی آب بین افطار و خواب بنوشید تا از کم آبی جلوگیری شود، همچنین مقدار کافی سبزی ها در وعده های غذایی صرف نمائید. همینطور مصرف میوه را فراموش نکنید. از دریافت میزان بالای قند های ساده ( قند حبه، شکر ) شیرینی جات و دیگر اشکال آن ( زولبیا ، آش شله زرد ) اجتناب نمائید، از مصرف غذاهای پرادویه خودداری نمائید.
وی ادامه داد: کافئین مدر است یعنی باعث دفع آب از طریق ادرار می شود. پس از مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه یا چای خودداری نمائید. بطوریکه از ۳ تا ۵ روز مانده به ماه رمضان بتدریج دریافت این چنین نوشیدنی ها را کم کنید زیرا کاهش ناگهانی کافئین ، سردرد های فوری ، نوسانات خلق و خو و تحریک پذیری ایجاد می کند. بهتر است در صورت مصرف چای ، کمرنگ باشد.
سیگار کشیدن عامل خطر برای سلامتی محسوب می شود و اثرات منفی بر استفاده از انواع ویتامین ها ، متابولیت ها و سیستم های آنزیمی در بدن دارد . لذا از کشیدن سیگار اجتناب نمائید. اگر نمی توانید از کشیدن سیگار دست بکشید آنرا بتدریج از چند هفته قبل از ماه رمضان شروع به قطع کردن نمایید .
مسواک زدن را فراموش نکنید دندان ها را حداقل قبل از خواب و بعد از سحر بشوئید ( مسواک بزنید )
توصیه بر این است که بیش از ۲ بار مسواک بزنید.
افراد طبیعی یا با اضافه وزن باید وزن اضافه کنند. ماه رمضان برای افرادی که اضافه وزن دارند ، فرصت مناسبی برای از دست دادن وزن اضافه است.
افراد کم وزن یا حاشیه ای وزن طبیعی ، که از دست دادن وزن نومیدند با مراجعه متخصصین تغذیه می توانند از یک برنامه غذایی مناسب با استفاده از جدول ترکیبات مواد غذایی و برنامه موجود ، دریافت انرژی و مواد مغذی مناسب را برنامه ریزی نمائید.
بعضی از انواع ورزشهای سبک مانند نرمش های کششی ، راه پیمائی توصیه می شود ، مدیریت زمان در اجرای فعالیت مذهبی ، خواب ، مطالعه ، شغل ، فعالیت بدنی ، و ورزش نقش بسزایی دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: توصیه میشود تا با رعایت اصول صحیح تغذیه و پرهیز از افراط و تفریط هم در صرف غذا و هم در عادات رفتاری به فواید روزه داری در ماه مبارک دست پیدا کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.