×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
افاغنه تهدید بزرگی برای سیرجان/سیاست نامعقول برای طرد افغان ها

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” افاغنه بیش از ۱۰ درصد جمعیت استان کرمان را تشکیل می دهند، شهرستان سیرجان هم جزء شهرهایی است که بیشتر این جمعیت افاغنه را در خود جای داده است.
در دهه پیش به دلیل شرایط بد اقتصادی و امنیتی در کشور افغانستان حاکم بود که ورود افاغنه به کشور افزایش یافت و استان کرمان هم به دلیل شرایط ویژه اقتصادی و تولید پسته بیشترین مهاجرین افغان را در خود جای داد.
در استان کرمان بیش از ۳۰۰هزار نفر اتباع افاغنه وجود دارد که این آمار نگران کننده ایی است، شهرستان سیرجان از جمله شهرستان هایی است که ممنوعیت ورود افاغنه ندارد و همین دلیل باعث شده تا مهاجرت افغان ها به این شهرستان افزایش یابد، اما نکته قابل تامل است که با وجود عدم ممنوعیت ورود افغان ها به سیرجان شرایط ورود افاغنه برای شهرستان سیرجان فراهم است و چه لزومی دارد که این افراد طرد شوند.


افاغنه و تهدید فرصت شغلی در سیرجان

شهرستان سیرجان به دلیل شرایط اقتصادی ایده آل و همچنین دومین شهر استان که بیشترین باغات پسته را تشکیل داده است بیشترین مهاجرت افغان ها را به خود اختصاص داده این شرایط باعث شده تا فرصت های شغلی برای اقشار ضعیف جامعه مورد تهاجم قرار گیرد.
طبق آمار بیش از ۱۵ درصد جمعیت کارگری استان کرمان را افغان ها تشکیل می دهند و این رقم نشان دهنده از دست رفتن فرصت های شغلی در شهرستان سیرجان و استان کرمان است.
این مهمان ناخوانده باعث شده تا جمعیت زیادی از شهرستان سیرجان در فصل های سرد زمستان و پاییز به دلیل کمبود شغل بیکار شوند و کارفرمایان هم بدون در نظر گرفتن منافع و حقوق شهروندان از افغان ها بعنوان نیروی کار استفده می کنند.

زندگی مهاجرین افغان در بد ترین شرایط بهداشتی

زندگی دسته جمعی در فضای مسکونی کوچک از جمله تهدید های این مهاجرین بیگانه به شهرستان است که در حاشیه شهر ها به شدت می توان از وجود این افغان ها مطلع شد، این شرایط بد بهداشتی افغان ها باعث بروز بیماری هایی از جمله سرخک می شود که امکان سرایت آن به داخل شهر دور از انتظار نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در خصوص مشکلات پیش آمده از سوی افاغنه در این استان می گوید: از آنجا که بر طبق سرانه تعریف شده برای هر چهار هزار نفر جمعیت یک پزشک درنظر گرفته شده است که با توجه به این سرانه هزینه ای به این منظور پرداخت می شود، اما به دلیل وجود افاغنه غیرمجاز این هزینه بین تعداد افراد بیشتری تقسیم شده که با این کار عملا از سهم گروهی که از سوی قانون مشمول این سرانه شده اند، کم می شود.


تهدید امنیت مهم ترین چالش پیش روی شهرستان سیرجان

فرمانده انتظامی شهرستان سیرجان در گفتگو با خبرنگار ما اتباع افاغنه را تهدید بزرگی برای شهرستان دانست و گفت: بیش از ۶۰ درصد از افغان ها در سرقت ها نقش دارند که در ۹ ماهه گذشته سال بیش از شش هزار نفر از این افغان ها در سیرجان طرد شده اند.
ثمره بیان کرد: بیشتر جرائم خشن مربوط به اتباع افغانی است،که نیمی از جمعیت این افراد غیر مجاز هستند و در عدم کشف سرقت ها و جرائم بسیار موثر هستند.
معاون سیاسی فرماندار هم در خصوص اقدامات انجام شده برای طرد افاغنه گفت:باید در شهرستان سیرجان فضا را برای اتباع افغان نا امن کرد تا این افراد نتوانند امنیت عمومی را مختل کنند.
سهراب بهاء الدینی بیان کرد: در چند ماهه اخیر بیش از ۲۷۰۰ نفر اتباع افغانی غیر مجاز از شهرستان طرد شده و  تا پایان سال دو هزار نفر دیگر بر این رقم افزوده خواهد شد.
وی ادامه داد: از اقدامات صورت گرفته در سال جاری برای بهبود وضعیت اتباع افاغنه در شهرستان ساخت مدارس تحصیلی برای افغان ها در سیرجان بوده است، که دانش آموزان افغانی و ایرانی از یکدیگر تفکیک شده اند و حتی کودکان افغان در چهار راه نیز جمع آوری شده است.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.