×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
اقتصاد مقاومتی عامل ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور

“سیرجان خبر”بهمن ماه سال ۱۳۹۲ سیاسیت های کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) ابلاغ گردید و ایشان چند روز بعد در تاریخ بیستم بهمن ماه سال گذشته در جلسه ای که با حضور جمعی از مسئولان دستگاه های مختلف،فعالان اقتصادی،مدیران مراکز علمی،رسانه ای و نظارتی بود به تبیین و تشریح این سیاست ها پرداختند.

ایشان این نکته را متذکر شده اند که گرچه سیاست های گوناگونی را در زمینه های مختلف اقتصادی از قبیل انرژی،تولید ملی،سیاست اصل ۴۴، سیاست امنیت سرمایه گذاری،سیاست های آب و غیره را ابلاغ نمودند که در همه این بخش ها آن چه کانون توجه قرار گرفته ارائه نقشه راه بوده است اما مشخصه بارز سیاست های اقتصاد مقاومتی فقط مسئله ی نقشه راه نبود بلکه علاوه برآن در این شاخص ها”درست پیمودن راه” هم مطرح شده است که این یک تدبیر بلند مدت برای اقتصاد کشور است که می تواند اهداف نظام جمهوری اسلامی را در زمینه های مختلف مسائل اقتصادی برآورده کند.

ایشان در بیستم بهمن ماه سال ۹۲ ده ویژگی برای اقتصاد مقاومتی ذکر نموده اند که نگاهی اجمالی بر روند تحقق این ده ویژگی ما را بر واقعیات مطلوبی سوق می دهد.گرچه سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سالگرد ابلاغ این سیاست ها در سال جاری حکایت از عدم رضایت ایشان از تحقق این سیاست ها دارد و آن جا که در کلام گهر بار ایشان اشاره می شود”با تکرار زبانی اقتصاد مقاومتی هیچ اتفاقی نمی افتد”

اول ویژگی اقتصاد مقاومتی از منظر رهبر معظم انقلاب “ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور و بهبود شاخص کلان می باشد”که متاسفانه شاهدیم تلاش می شود که رشد اقتصاد و بهبود وضعیت معیشت مردم به مسائل سیاسی و خاصه مذاکرات سیاسی با کشورهای ۱+۵ و خاصه آمریکا گره بزنند و کشور را به گونه ای سوق دهند که اگر غربی ها بخواهند ما به شکوفایی اقتصادی می رسیم.

ما می بینیم که مهمترین توصیه رهبری به دولت یازدهم “توجه به ظرفیت های درونی کشور و استعدادهای ملت ایران” است که ۲۱ بار توسط معظم له تکرار شده است.

روند رو به رشد واردات در برخی عرصه ها،شعار بیش از معمول کاهش تورم آن هم خالی گذاشتن جیب مردم و کم کردن قدرت خرید آن ها و اعلام آمار خروج از رکود بدون کمترین تغییری در روند اقتصادی مردم از این جمله می باشد.

دومین ویژگی بارز اقتصاد مقاومتی”توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدید زا” می باشد،آن هم به گونه ای که اقتصاد دنیا متلاطم گردد ضربات جبران ناپذیری و سنگینی بر اقتصاد درون کشور وارد نگردد که اگر باور قلبی مسئولین ما بر این باشد به این کمال دست پیدا خواهیم کرد.

اما برخی درون کشور با القاء اینکه ما در مقابل ابر قدرت ها و متکبران توانایی مقابله نداریم و حتما باید از در تعامل با آن ها وارد شویم و چه بسا بر روی بسیاری از اصول پا می گذارند اما تاکید رهبری عظیم الشان بر اینکه باید تلاش کنیم که مسئله “ما می توانیم” رادر عمل به مردم نشان دهیم و با شناخت نیازهای کشور،به سمت انجام کارهای نکرده و زمین مانده برویم.

سومین ویژگی بارز اقتصاد مقاومتی تاکید بر ظرفیت های درونی کشور است که ظرفیت های علمی،انسانی،طبیعی،مالی،جغرافیایی و اقلیمی را شامل می شود.

شاخصه دیگر اقتصاد مقاومتی “رویکرد جهادی” آن است و باید توجه داشته باشیم رویکرد جهادی،همت جهادی و مدیریت جهادی با حرکت عادی نمی شود،تحرک و مدیریت جهادی برای کارها لازم است و دائما تقصیر را گردن دولت های قبل و مسئولین قبلی نیندازیم ما با این شعار آمده ایم که کشور را مدیریت کنیم از اوضاع و احوال آن آگاه بوده ایم و با شناخت و آگاهی این مسئولیت را پذیرفته ایم و مردم به خوبی و به موقع وظیفه خود را انجام داده و رصد می کنند که آیا ما تلاش جهادی شبانه روزی داریم یا دائما مصاحبه می کنیم و به این و آن بد بگوئیم،حرکت جهادی یعنی با حداقل استفاده حداکثر شود.

پنجمین شاخصه اقتصاد مقاومتی “مردم محوری” است.

امنیت ویژگی بارز دیگر اقتصاد مقاومتی است و در این راستا امنیت اقلام راهبردی و اساسی مورد توجه ویژه است در درجه اول تامین غذا و دارو باید به گونه ای بوسیله تولیدات داخلی کشور شکل گیرد که در هیچ شرایط کشور در زمینه تغذیه و دارو دچار مشکل نشود.

کاهش وابستگی به نفت مشخصه بارز دیگر اقتصاد مقاومتی است که یکی از سخت ترین آسیب های اقتصادی ما همین وابستگی به نفت است که متاسفانه بودجه سال ۹۴ با بیش از ۹۰ درصد وابستگی به نفت به مجلس رفته است.

هشتمین مورد اصلاح الگوی مصرف است،مسئله صرفه جویی،پرهیز از ریخت و پاش،پرهیز از اسراف و پرهیز از هزینه گردهای زائد.

نهمین مورد فساد ستیزی می باشد اما اگر می خواهیم مردم در صحنه اقتصاد باشند باید صحنه ی اقتصادی امنیتی داشته باشند و اگر امنیت می خواهیم بایستی دست مفسد و سوء استفاده کنندگان و کسانی که قصد دور زدن قانون را دارند رو شود.

دهمین مورد مسئله دانش محوری است و خوشبختانه وضع علمی امروز کشور این اجازه را به ما می دهد که این بلند پروازی را داشته باشیم.

یادداشت:محمدحسین شاهمرادی/کارشناس مسائل سیاسی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.