×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
برداشت ۲۴ هزار تن پسته در سیرجان

به گزارش”سیرجان خبر”اکبر محمودآبادی همزمان با آغاز برداشت محصول پسته از باغات سیرجان گفت: سال گذشته به دلیل نوسانات دمایی، سرمازدگی پاییزه و عوامل نامساعد جوی، تنها ۲ هزار و ۶۰۰ تن پسته خشک در سیرجان برداشت شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه از مجموع ۴۳ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات پسته سیرجان، ۹۲۰ هکتار نهال پسته بوده که هنوز بارور نشده است ادامه داد: در ابتدای سال جاری پیش بینی ما از برداشت پسته در سیرجان ۲۸ هزار تن بود که به دلیل عدم گردافشانی فروردین ماه و همچنین به خاطر بارندگی های نامناسب و تابستان داغ که منجر به پوکی پسته می شود، ۲۴ هزار تن پسته برداشت خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیشترین ارقام تولید پسته سیرجان را فندقی، احمدآقایی، کله قوچی و اکبری تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد پسته سیرجان صادر می شود و کشورهای چین، هند و روسیه بیشترین واردات پسته سیرجان را دارند.

محمودآبادی با تاکید بر اینکه استان کرمان در شرایط کم آبی قرار دارد، افزود: در بیش از ۱۱ هزار هکتار از باغات پسته در سیرجان تاکنون سیستم های آبیاری نوین اجرا شده است و یکهزار و ۵۰۰ هکتار نیز برای اجرای این سیستم ها در دست اقدام است چرا که سعی شده با در نظر گرفتن تسهیلات لازم باغداران را به روی آوردن به چنین مکانیزمی، سوق دهیم؛ در چند سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار هکتار از باغات پسته سیرجان به دلیل کاهش منابع آبی، خشک و بی ثمر شده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان اظهار کرد: تعداد ۲۹۲ مجوز راه اندازی و پروانه بهره برداری ترمینال ضبط و فرآوری پسته در شهرستان سیرجان صادر شده که ۸۵ درصد این ترمینال ها با ظرفیت اسمی جمعا ۱۲۲هزار تن پسته تر در سال، فعال هستند.

وی پایان برداشت پسته در سیرجان را دهه اول آبان ماه عنوان کرد و گفت: با توجه به ارتقای استانداردهای غذایی و بهداشتی کشورهایی خریدار پسته سیرجان، توصیه می شود باغداران و ترمینال داران در ضبط و فرآوری بهداشتی و مکانیزه پسته اهتمام جدی داشته باشند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.