×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
بستنی و پنیر را از مکان های معتبر تهیه کنید

رئیس گروه بیماری های دانشکده علوم پزشکی سیرجان در گفت و گو با “سیرجان خبر” گفت: این روزها که هوا گرم شده است میل خانواده ها و کودکان به مصرف بستنی هم افزایش پیدا کرده مخصوصاً بستنی های قیفی و ظرفی امّا از آنجایی که با شروع فصل گرما، موارد قطعی ابتلا به تب مالت هم افزایش پیدا می کند و حتی موارد جدید نسبت به درمان نیز مقاومت نشان می دهند لذا به همشهریان عزیز توصیه اکید می کنم که به جد از مصرف بستنی هایی که به صورت بهداشتی و پاستوریزه تهیه نشده اند خودداری کنند.

وی با بیان این که از تب مالت به عنوان بیماری هزار چهره نیز یاد می شود و با پیشرفتش تمام اندام های بدن را درگیر می کند گفت: توصیه اکید دیگری که داریم این است که خانواده ها اگر می خواهند از انواع محصولات لبنی محلی مصرف کنند هم حتماً از جایی تهیه کرده که «پاستوریزه کردن با جوشاندن اصولی شیر» را در دستور کارشان دارند و از مصرف لبنیات تهیه شده با شیر نجوشیده برای سلامت خود و خانواده شان خودداری کنند.

گفتنی است شیر محلی و به اصطلاح فله ای را تا مرحله جوش باید گرم کرده، وقتی به این مرحله رسید و شروع به سربستن کرد، ضمن هم زدن بسیار آرام، بگذارید که تا ۵ دقیقه بجوشد و قل بزند و سپس شعله اجاق را خاموش کنید. همین زمان برای سالم سازی شیر از میکروب های مضر و ایمن سازی آن کافی است.
همچنین پنیر محلی را قبل از استفاده باید به مدت ۲ ماه درآب نمک ۱۷ درصد (هشت قاشق غذاخوری سرصاف نمک در یک لیتر آب) قرار داده یا به مدت ۴ ما در فریزر نگه داری کرد تا باکتری‌ بروسلوزیس (عامل تب مالت) از بین برود.

اسدی درخصوص علائم این بیماری گفت: بیماری تب مالت علائمی مانند تب،عرق شبانه، لرز شدید ستون فقرات و لرزش شدید عضلانی که در علم پزشکی این بیماری به نام بیماری  هزار چهره نام دارد که می تواند با خیلی از بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود.

کارشناس بیماری های دانشکده علوم پزشکی سیرجان اظهار داشت: عده ای از مردم فکر می کنند که اگر شیر نجوشد پنیر بهتری بدست می آید ولی اشتباه می کنند حتما باید مطمئن باشند که شیر از کجا توزیع شده است که عاری از بیماری هایی مانند تب مالت باشد و امروزه شیر و ماست هایی که در مراکز توزیع موادغذایی وجود دارد پاستوریزه و جوشیده است که از نظر بهداشتی مشکلی برای انتقال تب مالت ندارند.

وی در پایان گفت:بعضی از فست فودها دستگاه بستنی ساز دارند و مستقیم شیر را از گاوداری تهیه می کنند و درون دستگاه به علاوه اسانس می ریزند و مردم دقت کنند که از مراکزی که بستنی تهیه می کنند کاملا شیرشان جوشیده باشد و برای تشخیص این بیماری حتما باید آزمایشی انجام داد که اگر از ۱تا۹۰باشد داروی خاصی دارد و به راحتی قابل پیشگیری است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.