×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
بنزین وارداتی بدون شناسنامه وکیفیت است/دستور ابتکار برای واردات بنزین عجیب است

به گزارش “سیرجان خبر”، سید مهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با  دانا در خصوص جزئیات واردات بنزین اظهار داشت: طبق اظهارات و گزارشاتی که به مجلس رسیده است واردات بنزین متوقف شده است و آنچه که دولت بر آن تلاش دارد توقف واردات است؛ اما درباره علت توقف واردات باید گفته شود بنزین وارداتی به ایران فاقد حتی کیفیت یورو ۲ بوده است.

 * بنزین وارداتی بدون شناسنامه و بدون هویت و بی کیفیت است

وی در پاسخ به اینکه چرا اصلاً قرارداد واردات بنزین بی کیفیت منعقد شده است، گفت: این سؤالی است که مسئولان مربوط باید پاسخ بدهند و این سؤال ما هم هست.در واقع بنزین وارداتی یک بنزین بدون شناسنامه و بدون هویت و بی کیفیت است و معلوم نیست این بنزین از کجا وارد کشور می‌شود. در واقع حتی اوکتان و بنزن و سولفور و گوگرد و اروماتیک بنزین هم تست نشده و وارد شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود واردات بنزین بی کیفیت در نتیجه تأمین منافع برخی صورت گرفته است شائبه‌هایی است که نسبت به این اتفاقات وجود دارد؛ در واقع این نوع عملکردها و رفتارهای بدون دلیل، اعلام عمومی آلوده کننده بودن بنزین داخلی، متوقف کردن تولید بنزین پتروشیمی، واردات بنزین بی‌کیفیت‌تر از بنزین تولید داخل و واردات بنزین بدون شناسنامه مسلماً این شائبه‌ها را تقویت می‌کند که پشت این جریانات باید منافعی وجود دارد و کسانی دست به چنین اقداماتی می زنند باید با دلایل خاص و انگیزه‌های مالی و منعت شخصی می توانند این امور را انجام داده باشند.

موسوی نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا اظهارات رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر بی کیفیت بودن بنزین داخلی صحیح است به طوری که عنوان شده است بنزین تولید داخل، مهمترین عامل آلودگی هوای شهری بوده است، تاکید کرد: تا به حال برای این مدعا هیچ سند و مدرکی به مجلس مبنی بر تست و آزمایش بنزین تولید داخل ارائه نشده است علاوه بر این حتی به کارشناسان توصیه شده است که در این باره اظهار نظر نکنند.

*از عجایب است که رئیس محیط زیست دستورات واردات بنزین می دهد

*عده ای قصد تخطئه خودکفایی و تولید داخلی را دارند

وی اضافه کرد: از عجایب است که امروز شاهدیم که رئیس محیط زیست اعلام می کند که بنزین باید وارد کنیم در حالیکه اینکه بنزین باید وارد شود یا نه و چه میزان باید وارد شود توسط وزارت نفت و وارد کننده تشخیص داده می شود نه محیط زیست! این دقیق مثل این است که برای واردات سایر محصولات بخواهیم از محیط زیست اجازه بگیریم.

نماینده مردم دشتستان در پاسخ به این سوال که چقدر بحث بی کیفیت بودن بنزین تولید داخل مصداق دارد عنوان کرد: تخطئه خودکفایی و تولید داخلی قطعاً خدمت به تولید کنندگان و صنعت داخلی کشور نیست و حتی یک نوع خیانت به تولید داخل نیز محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی افزود: در اقتصاد مقاومتی شاه بیت کار این است که به صنایع داخلی توجه شود مخصوصاً تولید کالای استراتژیکی مثل بنزین. متأسفانه آنچه که امروز شاهد هستیم این است که این دیدگاه امروز در وزارت نفت حاکم نیست. به طوریکه در این مجموعه تا به حال ورود سیاسی بوده است .

موسوی نژاد خاطرنشان شد: نکته مهم این است که همین بنزین پتروشیمی که امروز اصرار به تعطیل و متوقف شدن آن را دارند روزی خودشان اقرار و تأیید کردند و برنامه دادند که بنزین تولید داخل آلودگی ندارد اما امروز نظری غیر از این را مطرح می کنند.

وی تصریح کرد: ما در کشور حدود ۶ میلیون بنزین تولیدی از پتروشیمی ها داریم که بر اساس آمار و اطلاعات خود وزارت نفت ۳ونیم میلیون لیتر از این ۶ میلیون لیتر بنزین تولیدی، بنزین مناسب و خوبی است به طوری مطابق با استاندار ها و از لحاظ کیفیت قابل قبول است و ۲ ونیم میلیون لیتر باقی مانده کیفیت بنزین استاندار را ندارد. حال سؤال بنده این است ما ۷۰ میلیون لیتر در روز بنزین توزیع می کنیم از این ۷۰ میلیون لیتر۲و نیم میلیون لیتر آن بنزین تولید داخل و به زبان آنها بنزین خطرناک و آلوده کننده هوا است و…. سوال این است که این ۲ ونیم میلیون لیتر در برابر ۶۷ و نیم میلیون لیتر دیگر بنزین مصرفی چه اثر گذاری  و اثر بخشی در آلودگی هوا می تواند داشته باشد؟

نماینده مردم دشستان با بیان اینکه در تهران در حال حاضر بیش از ۱۰میلیون لیتر بنزین مصرف می شود و منطقی نیست که بنزینی که در پتروشیمی های جنوب مثل عسلویه یا  بندر امام  و …تولید می شود به تهران بیاید، اضافه کرد: حالا اگر بگوییم این ۲ و نیم لیتر در تهران باعث آلودگی هوا شده است آلودگی هوا در اراک، اهواز، اصفهان و در کلان شهرهای دیگر را چگونه باید توجیه کرد؟ آیا آنها هم به دلیل مصرف همین ۲و نیم لیتر بنزین بی کیفیت داخلی است؟

وی در ادامه توضیح داد: در مناطق جنوبی کشور تولید رفورمیت بنزین داریم. رفورمیت بنزین که از پتروشیمی ها گرفته می شود غیر از بنزین است. یعنی رفورمیت بنزین پتروشیمی ها با نفت های سبک و دیگر مولفه‌های بنزین ترکیب می شود و در نهایت بنزینی که باید وارد باک خودرو ها شود تولید می شود. آیا منطقی است خروجی پالایشگاههای تولید بنزین در تهران، در شازند اراک که تولید یورو ۴ را دارند ا را در تهران توزیع نکنیم و آن۲و نیم میلیون بنزینی که با رفورمیت بنزین پتروشیمی های جنوب هستند را با تحمل همه هزینه های حمل و نقل و… را در تهران توزیع کنیم؟ این کار منطقی و عقلانی است؟ چرا باید هزینه های تولید را بالا ببریم؟ این طبیعی است که بنزین تولیدی در یک منطقه در همان منطقه هم توزیع شود و اگر آنجا مصرف شده است پس چرا باید بگوییم با آن بنزین هوای تهران آلوده شده است؟ و بسیاری از موارد دیگر که جدا جای تعجب دارد.

وی در خصوص علت اظهارات و اقدامات تخطئه آمیز برخی مسئولین در ارتباط با بنزین آلوده، اذعان کرد: کسانی که تا این حد از منابع بیت المال هزینه می کنند و جو روانی کشور را به هم می ریزند و در واقع با انجام مصاحبه های این چنینی ناامنی و ناآرامی را در جامعه به وجود می آورند فقط برای زیر سؤال بردن خودکفایی و تولید بنزین داخلی نیست. بنده اعتقاد دارم موارد دیگری در علت یابی این جریانات وجود دارد مثل منافع شخصی و گروهی در این قضایا نقش دارد و اثرگذار است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس گفت: در کمیسیون انرژی مجلس تعدادی از نمایندگان این جریانات را دنبال می کنیم و اعلام کرده‌ایم که سازمان محیط زیست، وزارت نفت و … باید مستندات خود را  ارائه کنند و اگر اطمینان‌سازی کنند و نمایندگان قانع نکند قطعاً از طریق تحقیق و تفحص در واردات بنزین و قراردادها و نوع بنزین موجود در کشور را پیگیری خواهیم کرد. طبیعتاًٌ باید تکلیف این موضوع روشن شود. به  هر حال این حقوقی متعلق به مردم است که باید مورد پیگیری قرار گیرد چون از بیت المال مردم دارد هزینه می شود.

وی  بحث آلودگی هوا را یک بهانه دانست و تصریح کرد: ما هم موافق هستیم که بنزین یورو ۴ وارد کشور شود. از ۷۰ میلیون لیتر بنزین مصرفی ما در حال حاضر فقط ۱۷ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ است و مابقی آن بنزین یورو۲ است. اگر قرار بر این باشد که بنزین یورو ۴ وارد نشود و بنزین یورو ۲ یا کیفیت پایین تر از یورو۲ وارد شود پس چرا نباید از بنزین تولید شده داخل استفاده کنیم؟

وی در ادامه افزود: چرا بنزین‌های بی شناسنامه و بی کیفیت و بی هویت وارد می‌کنیم و الزاماً  هم می گویند آلودگی ندارد بدون اینکه تست و آزمایشی انجام داده باشند اما بنزین تولید داخل را بدون اینکه تست کنند می گویند آلودگی دارد این در حالیکه خودشان تأیید می کنند کیفیت بنرین تولید شده داخلی بعضا بهتر از بنزین سایر پالایشگاهها است.

وی با اشاره به اینکه رفورمیت بنزین پتروشیمی‌ها در بعضی از موارد از رفورمیت پالایشگاهها بهتر است، یادآور شد: در اصفهان آروماتیک ۶۳ درصد و بنزن ۴/۳درصد است. این آمار رفورمیت پالایشگاه اصفهان است. عرض کردم قبلا رفورمیت ها را از پالایشگاه ها می گیرند و بعد با نفت های سبک و برخی دیگر از مولفه های بنزین ترکیب می کنند و در نهایت بنزین مصرفی تولید می‌کنند. یا مثلاً پتروشیمی نوری که ۷۰درصد بنزین پتروشیمی کشور در پتروشیمی برزویه یا نوری عسلویه  است که ۵۶درصد آروماتیک دارد و ۸/۱ درصد بنزن دارد و آمارهایی در همین حدود برای پالایشگاه تهران و… در گزارش آورده شده است.

وی تاکید کرد: اعتقاد بنده این است که این بازی خوبی نیست و نگرانی را در جامعه ایجاد می کنند و البته مرم هم حق دارند که نگران شوند. وقتی یک سازمانی اعلام می کند که بنزین داخلی سرطان زا است مسلما نگرانی ایجاد می شود.

*شانتاژ رسانه‌ای برای بنزین مصرفی صحیح نیست

موسوی نژاد ضمن اشاره به اینکه مجلس از واردات بنزین یورو ۴ استقبال می کند، متذکر شد: نگاهی به واردات بکنید. این واردات که بنزین یورو۴ نیست. این یعنی اینکه فقط به واردات فکر می شود و مهم نیست چه کالایی و با چه کیفیتی وارد کشور می شود. اینکه با یک مصاحبه یک طرفه فضا را مخدوش کنیم، شانتاژ کنیم، درست نیست.

عضو کمیسیون انرژی افزود: مسلماً در تحریم ها، کالا با قیمت بالاتر از حد معمول مبادله می شود. چه کسی از این فضا سود میبرد؟ آن کسی که واسطه است که از قبل واردات بنزین بی هویت سود می برد.

وی تصریح کرد: بنده کاملاً حاضر هستم برای مناظره در برنامه زنده تلویزیونی یا هر برنامه دیگر که آنها هم بیایند و مسائل برای مردم تبیین شود. مستندات آنها ارائه شود ما هم مستندات خود را ارائه می دهیم تا آنچه که واقیعت است به مردم گزارش شود.

*مسئولین اجازه ندارند به خاطر منافع شخصی خودشان با زندگی مردم بازی کنند

وی اذعان کرد: مدیران سیاسی همه چیز را سیاسی می بینند و در این صورت سلامت و زندگی مردم که به این تصمیمات وابسته است با مشکل مواجه می شود. مسئولین اجازه ندارند به خاطر منافع شخصی خودشان با زندگی مردم بازی کنند. فعالیت های سیاسی در سازمان های تخصصی و مرجع مثل سازمان محیط زیست اشتباه است.

وی در نهایت اظهار داشت: به عقیده بنده اراده ای شکل گرفته است که با بی کیفیت نشان دادن تولید داخلی سعی بر تخطئه آن دارند تا با این شرایط برای واردات برخی کالاها دلیل و توجیهی وجود داشته باشد. اگر غیر از این باشد مسلما با مشاهده عدم کیفیت در تولید یک محصول، تولید آن کالا متوقف نمی شود و سعی نمی کنند آن کالا را تعطیل کنند بلکه تلاش برای رفع نواقص و بهبود کالای تولیدی می شود  در حالیکه برای بهینه سازی تولید هیچ اقدام خاصی صورت نمی گیرد. پس معلوم می شود که نگاه، نگاه حمایتی از تولید داخلی نیست.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.