×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
تلاش اصلاح طلبان برای حمله به شورای نگهبان با اسم رمز “رد صلاحیت”/ رد صلاحیت اصلاح‌طلبان بیشتر است یا سایر گروه‌های سیاسی؟

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از دانا،روز گذشته در حالی که سخنگوی شورای نگهبان از تایید صلاحیت قریب به ۴۰ درصد از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی خبر داد، برخی از اصلاح طلبان مدعی شدند که رد صلاحیت ها مربوط به اصلاح طلبان بوده است.

این ادعا تا جایی پیش رفت که حسین مرعشی عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بر خلاف اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مدعی شد: جمعا در کشور ۳۰۰۰ اصلاح‌طلب ثبت‌نام کرده‌اند که تنها ۳۰ نفر تایید شده‌اند، بر این اساس تنها ۱ درصد اصلاح‌طلبان تایید شده‌اند.

وی در حالی که هنوز آمار رسمی مربوط به تأیید صلاحیت‌ها منتشر نشده بود، مدعی شد که تنها پنج نامزد داوطلب در تهران و تقریبا ۲۵ نامزد اصلاح طلب در شهرهای دیگر در هیات اجرایی تایید صلاحیت شده‌اند و شورای نگهبان باید از حقوق اصلاح طلبان دفاع کند.

اظهارات ضد و نقیض درباره آمار اصلاح طلبان تا جایی پیش رفت که برخی از رسانه های اصلاح طلب و زنجیره ای نیز مدعی شدند تعداد کاندیداهای اصلاح طلب در تهران که تأیید صلاحیت شده‌اند ۴ نفر است.

نجات‌الله ابراهیمیان در خصوص افرادی که رد صلاحیت شده‌اند توضیحاتی ارائه و گفت: افرادی که صلاحیت آن‌ها احراز نشده است شامل چند گروه می‌شوند؛ یک گروه مربوط به افرادی است که در دوره‌های قبلی رد صلاحیت شده بودند و مجددا در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند.

وی تصریح کرد:‌ گروه بعدی مربوط به اشخاصی می شود که اگر کمی در مرحله هیات اجرایی دقت می شد پرونده‌های این افراد به هیات‌های نظارت منتقل نمی‌شد. مثلا افرادی بودند که مدرک تحصیلی‌شان معتبر نبود و یا سابقه کیفری روشنی داشتند. همچنین تعدادی شرایط سنی مناسب را نداشتند که این افراد صلاحیت‌شان احراز نشد.

در حالی که تعداد ثبت نام کنندگان برای انتخابات مجلس تا ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده و از طرفی هیأت اجرایی در کمترین فرصت تنها ۸۰۰ نفر از آنها را رد کرد، شواهد نشان می داد که شورای نگهبان کار سختی را در پیش داشته و بسیاری از افراد فاقد صلاحیت هستند.

هرچند پایه و اساس مشخصی برای این ادعای اصلاح طلبان وجود ندارد اما توضیحات سخنگوی شورای نگهبان نشان داد که افرادی که در دوره های قبلی رد صلاحیت شده اند، برای بالابردن هزینه و همچنین ایجاد درگیری برای شورای نگهبان دوباره اقدام به ثبت نام کرده‌اند.

به واسطه رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت قطعاً تعدادی از نامزدهای هر گروه سیاسی حذف شده است و از این رو هرچند اعتراضی در این خصوص متوجه شورای نگهبان نیست اما اگر قرار باشد گروهی معترض شوند، افرادی به جز اصلاح طلبان هستند؛ چرا که طق گفته اصلاح طلبان از ۱۲ هزار نفر تنها ۳ هزار نفر آنها اصلاح طلب بوده اند ولی سایر احزاب و گروه‌های سیاسی کشور ۹ هزار نماینده داشته اند که قطعاً افراد بیشتری از آنها رد صلاحیت شده است.

در حقیقت اگر ۶۰ درصد از نامزدها نتوانستند وارد عرصه انتخابات شوند، شامل همه گروه های سیاسی بوده اند و اعتراض اصلاح طلبان در حالی است که احزاب دیگر با رد صلاحیت بیشتر اعتراضی نداشته اند.

هر چند در نهایت بررسی های لازم برای صلاحیت ها صورت گرفته است ولی اصلاح طلبان طبق روال قبلی خود با تیتر های گسترده سعی در مظلوم نمایی داشته و حتی اگر یک نفر از آنها رد صلاحیت شود باز هم اعتراضات خود را خواهند کرد.

سابقه اصلاح طلبان نشان می دهد که همواره به دنبال ایجاد حاشیه بود و با ادعاهای خود تا کنون هزینه های زیادی را به نظام تحمیل کرده‌اند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.