×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
توهم مضحک شیخ‌های عرب درباره “جزایر سه‌گانه ایرانی” ناشی از کجاست؟

jazayer segane iranبه گزارش“سیرجان خبر” به نقل از باشگاه خبرنگاران،”جزیره” به قسمتی از زمین که گرداگرد آن را آب فرا گرفته باشد، گفته می‌شود و قاعدتا جزایر در اطراف دریاها بوده و یکی از نقاط مهم و حساس کشورها به شمار می‌رود.

جمهوری اسلامی ایران حدود ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع مرز آبی با همسایگان خود در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان دارد که طبعا این سواحل و مرزهای آبی ، جزایر متعددی را در خود جای داده است.

خلیج فارس که بیشترین مرز آبی را با سایر کشورها داراست حدود ۳۰ جزیره مسکونی و غیرمسکونی دارد که جزایر “مینو”، “خورموسی”،” بونه”، “دارا”، “قبرناخدا”، “خارک”، “خارکو”، “عباسک”،‌ “میرمهنا”، “فارسی”، “تهمادو”،” نخیلو”، “گرم”، “لاوان”، “شکور”، “هندورابی”، “کیش”، “فرور بزرگ”، “فرور کوچک”، “سیری”، “قشم”،” ناز”، “هرمز”، “هنگام”، “لارک”، “ابوموسی”، “تنب بزرگ” و “تنب کوچک” از جمله این جزایر هستند.

اما در این میان سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک که به جزایر “سه‌گانه” معروف شده‌اند، به لحاظ نظامی فوق‌العاده مهم و دارای موقعیت ویژه تدافعی هستند، از این جهت موقعیت مهم این جزایر باعث برخی حساسیت‌ها شده است.

جزایر سه‌گانه در جنوبی‌ترین استان جمهوری اسلامی ایران یعنی استان هرمزگان با مرکزیت بندرعباس قرار دارند، این استان نیز در جنوب ایران و در شمال تنگه هرمز قرار داشته و کرانه‌های این استان در شرق به دریای عمان و در غرب به خلیج فارس امتداد می‌یابد، استان هرمزگان با ۷۱ هزار و ۱۹۳ کیلومتر مربع مساحت ۳٫۴ درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است.

*جزیره تنب بزرگ‌

این جزیره با وسعت حدود ۱۱ کیلومتر مربع در جنوب جزیره قشم واقع شده که از جنوب به جزیره ابوموسی، از شرق به دریای عمان و از غرب به تنب کوچک ختم می‌شود، فاصله این جزیره تا قشم ۳۱ کیلومتر، تا تنب کوچک ۱۳ کیلومتر و تا ابوموسی ۵۰ کیلومتر است.

*جزیره تنب کوچک‌

این جزیره با مساحت حدود ۵ کیلومتر مربع در جنوب بندر لنگه و در غرب تنب بزرگ واقع است؛ فاصله این جزیره تا بندر لنگه ۵۰ کیلومتر و تا تنب بزرگ ۱۳ کلیومتر است.

*جزیره ابوموسی

این جزیره به لحاظ جغرافیایی، جنوبی‌ترین جزیره ایرانی آب‌های خلیج فارس است که در ۲۲۲ کیلومتری بندرعباس و در ۷۵ کیلومتری بندر لنگه‌، در ۶۰ کیلومتری شمال امارت شارجه در امارات متحده‌ عربی واقع شده ‌است و همچنین ۱۶۰ کیلومتر از تنگه هرمز فاصله دارد؛ این جزیره یکی از ۱۴ جزیره استان هرمزگان است که بیشترین فاصله از سواحل ایرانی خلیج فارس را دارد و طول و عرض آن در حدود ۵ . ۴ کیلومتر است و شهر ابوموسی مرکز این جزیره است.

وسعت شهرستان ابوموسی ۶۸٫۸ کیلومتر‌مربع است که مشتمل بر جزایر ابوموسی با ۱۲ کیلومتر مربع، جزیره تنب بزرگ با ۱۰٫۳ کیلومتر مربع، تنب کوچک با ۱٫۵ کیلومتر مربع، سیری با ۱۷٫۳ کیلومتر مربع، فرور بزرگ با ۲۶٫۲ کیلومتر مربع و فرور کوچک با ۱٫۵ کیلومتر مربع است.

فاصله میان جزیره ابوموسی و جزایر تنب به دلیل عمق مناسب آب تنها مسیر قابل کشتیرانی برای نفتکش‌های بزرگ است.

مالکیت جزیره ابوموسی به همراه جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک در دست ایران است اما ادعاهایی از سوی کشور تازه‌تاسیس امارات متحده عربی که از زمان شکل‌گیری این کشور کوچک بیش از ۴۰ سال نمی‌گذرد، مطرح است.

این جزیره در اسناد تاریخی با نام “بوموو” (BOUMOU) و “بوم‌او” یعنی آب (معرب آن بومف) و “بوموسو” و “گپ سبزو” نام داشته (به معنای جای سبز) است.

در نقشه‌های قدیمی بوموف یا بوموسو ثبت شده (بوم به معنی مکان است و “سو” چند معنی دارد “سو” مخفف سوز (SOUZ)نام یک نوع سبزی است و بطور کلی نیز در زبان فارسی کهن معنی سبز می‌دهد و در مجموع می‌توان آن را به معنای سرزمین‌ سبز نامید).

نام “ابو‌موسی” یک نام جدید است که سابقه آن به حدود بیش از ۱۰۰ سال قبل باز می‌گردد که یکی از ساکنان بنام ابوموسی این نام را بجای بوموسو (BOUMOUSOU) رایج کرد.

*جمعیت ابوموسی ۷۵ میلیون نفر!

جمعیت ابوموسی، بر طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵، برابر با یک هزار و ۷۰۰ هزار نفر بوده ‌است که بیشتر این ساکنان، شهروندان ایرانی هستند و اقلیت اماراتی که در آن ساکن هستند بر اساس قراردادی میان ایران و امارات حق اقامت دائم در ابوموسی را دارند. شهروندان ایرانی ساکن در جزایر به ویژه در بوموسی غالبا جمعیت جزیره خود را ۷۵ میلیون نفر می‌دانند. این بدان معناست که این قطعه نه تنها بخشی تفکیک‌ناپذیر از ایران‌زمین است بلکه خط مقدم سرزمین ایران است.

جزیره ابوموسی آب و هوای مرطوب و گرم‌تری دارد؛ این جزیره فاقد آب و اراضی مناسب کشاورزی است، ولی کشت و زرع محدودی در آن صورت می‌گیرد و بیشتر مردم بومی محل به صید ماهی اشتغال دارند امااین جزیره یکی از مراکز صدور نفت خام کشور است که با ظرفیتی قابل توجه فعالیت می‌کند.

یک فرودگاه‌، یک موج شکن و اسکله کوچک برای پهلوگیری شناورهای سبک با آبخور محدود و یک جاده کمربندی آسفالته از جمله تاسیسات جزیره ابوموسی است؛ ناهمواری‌های خاک جزیره ابوموسی به سوی شمال افزایش می‌یابد که سرانجام به بلندترین نقطه جزیره به نام “کوه حلوا” که نزدیک به ۱۱۰ متر ارتفاع دارد، می‌رسد.

*حاکمیت ایران بر ابوموسی و ۲ تنب بر اساس اسناد تاریخی

بررسی‌های تاریخی انجام شده بیانگر آن است که در هزاره دوم قبل از میلاد این ۳ جزیره همانند سایر جزایر دریای پارس توسط ایرانیان اداره می‌شد و جزو قلمرو حکومت‌های ایرانی بوده است. در دوران اسلامی نیز این جزایر همواره جزو قلمرو ایالت‌های جنوبی ایران از جمله فارس بوده‌اند با ورود پرتغالی‌ها به دریای پارس این ۳ جزیره به اشغال آنها در آمد که در روزگار شاه عباس صفوی توسط نیروهای ایرانی آزاد شد‌. نادرشاه افشار و کریم‌خان زند به این جزایر اعمال حاکمیت کامل کرده‌اند و در روزگار سلطنت فتعلی شاه قاجار نیز جزایر دریای پارس مانند کیش، بحرین، ابوموسی، هندورابی، تنب بزرگ، کوچک و فارور جزو ایالت‌های فارس محسوب می‌شدند. در سال ۱۲۶۳ هجری قمری نیز کرانه‌ها و جزایر خلیج فارس از جمله جزیره ابوموسی بخشی از ایالت بنادر خلیج فارس محسوب می‌شد. بررسی دقیق اسناد و کتب تاریخی بر مالکیت و حاکمیت تاریخی ایران بر جزایر سه‌گانه تردید باقی نمی‌گذارد.

در نقشه‌های چاپ شده از سال ۱۸۸۷ به بعد بریتانیا نیز جزیره ابوموسی و ۲ تنب با رنگ پرچم ایران مشخص شده است؛ اعمال حاکمیت، همواره از ناحیه حکومت انجام می‌شود و در آن زمان، ایران دولت حاکم تلقی می‌شد و امیرنشین‌های شارجه در رأس الخیمه به عنوان نهادهای سیاسی و حقوقی مستقل در نظر گرفته نمی‌شده‌اند و حتی از داشتن رابطه سیاسی با سایر کشورها منع می‌شده‌اند.

طبق داده‌های تاریخی، جزایر مزبور تا سال ۱۸۸۷ متعلق به شیخ لنگه بوده است و شیخ لنگه‌ وابسته به طایفه «جواسیم» بوده و در نتیجه از متعلقات ایران به محسوب می‌شده است چرا که شیخ لنگه به حکومت ایران خراج می‌پرداخته و بر جزایر سیری، ابوموسی و ۲ تنب، حکومت می‌کرده است.

در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی وقتی دولت خبیث ننگین تصمیم گرفت نیروهای خود را از خلیج فارس خارج کند نیروهای ایرانی اجازه یافتند تا در سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک وارد شده و حاکمیت ایران را بر این سه جزیره بازگردانند از این زمان بود که مسئله ابوموسی به عنوان موضوعی اختلافی بین امیرنشین شارجه و ایران درآمده بود همانند آتش زیر خاکستر سال‌ها ادامه داشت و هر از گاهی به تناسب شرایط سیاسی دولت مباحثی را در افکار عمومی و روابط بین‌المللی ایجاد کرده است

.

*ماجرا از کجا آغاز شد؟

اما ماجرای اخیر مناقشات ایران و امارات متحده‌ عربی در خصوص جزایر سه‌گانه در پی سفر فرودین ماه سال جاری محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی شدت گرفت، رئیس‌جمهور کشورمان ۲۴ فروردین ماه سال جاری در راستای سفرهای استانی به یکی از مناطق جمهوری اسلامی ایران در قلمرو اختیارتش سفر کرده بود و این موضوع موجب برآشفتگی وزیر امور خارجه امارات متحده‌ عربی شد.

در جریان این سفر، “شیخ عبدالله بن زیادآل‌نهیان” وزیر امور خارجه ایالات متحده عربی در سخنانی که خبرگزاری رسمی این کشور منعکس کرد، گفته بود: “این سفر نقض گسترده حاکمیت امارات به سرزمین خود و نادیده گرفتن همه تلاش‌ها و اقداماتی است که برای حل مسالمت‌آمیز این مسئله از طریق گفتگوهای مستقیم یا مراجعه دادگاه بین‌المللی صورت می‌‌گیرد”.

این موضوع با واکنش تند نمایندگان که حافظ منافع ملت هستند مواجه شد و ۴ روز پس از آن یعنی سی‌ام فروردین ماه، ۲۲۵ نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای اظهارات مداخله‌جویانه مقامات امارات متحده عربی و مجلس این کشور را محکوم کردند، در بخشی از این بیانیه آمده بود: “سفر دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران به جزیره ابوموسی از جمله سفرهای داخلی و استانی محسوب می‌شود و موضع گیری مسئولان امارات دخالت آشکار در امور داخلی ایران است.

نمایندگان خانه ملت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس در یکم اسفند ماه سال جاری بار دیگر با صدور بیانیه‌‌ای بر حفظ تمامیت ارضی کشور تاکید کرده‌اند،در بخشی از این بیانیه نیز آمده بود: “دولت جمهوری اسلامی ایران حاکمیت کامل خویش بر جزایر ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را مؤکداً مورد یادآوری قرار داده، خاطرنشان می‌نماید همه تدابیر و اقدامات به عمل آمده در این جزایر همواره مبتنی بر اصول حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفته است.جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست مودّت و حسن همجواری با همه کشورهای همسایه را تعقیب نموده و بر همین اساس، همچون گذشته از گفت‌وگوهای دوجانبه با دولت امارات متحده عربی به منظور بررسی راه‌های تقویت هر چه بیشتر مناسبات بین دو کشور و رفع سوءتفاهمات احتمالی استقبال می‌نماید”.

اما وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان یکصد و بیست و ششمین نشست خود در محل دبیرخانه این شورا در ریاض که به ریاست “شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه” وزیر امور خارجه بحرین برگزار شد، بار دیگر ادعاهای خود را علیه ایران تکرار کردند.

اما صدور این بیانیه با واکنش تند اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس روبه رو شد به طوری که منصور حقیقت پور نایب رئیس این کمیسیون در این رابطه گفت: جزایر سه‌گانه جزء خاک مقدس ایران بوده و این کشور مانند دیگر نقاط خاک خود از آن دفاع خواهد کرد.

وی ادامه داد: با مطرح کردن بحث تاریخی درباره جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک از سوی اعضای شورای همکاری خلیج فارس، مسائلی پیش خواهد آمد که به نفع آنها نیست.

*ادعای شورای همکاری خلیج فارس پوچ است

حقیقت‌پور ادعای شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را پوچ خواند و اظهار داشت: شورای همکاری خلیج فارس چگونه جسارت می‌کند حضور ما در این جزایر که جزء خاک ایران اسلامی است را دخالت در خاک خود بداند.

همچنین چندی پیش نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سفر اعضای این کمیسیون به جزایر سه‌گانه خبر داد و گفت: این کمیسیون در نظر دارد طبق وظیفه ذاتی خود از تمام نقاط حساس و امنیتی کشور بازدید به عمل آورد.

حقیقت‌پور در ادامه به بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از جزایر سه‌گانه اشاره کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، به احتمال قوی ۱۸ اسفند ماه اعضای این کمیسیون از جزایر سه گانه بازدید خواهند کرد.

وی تصریح کرد: تمامی اعضای کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سایر اعضا در صورت تمایل در این بازدید حضور خواهند داشت.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین به واکنش برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از این اقدام مذکور اشاره کرد و گفت: در پی تصمیم اعضای کمیسیون امنیت ملی مبنی بر بازدید از جزایر سه‌گانه برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس ناراحت شده و واکنش نشان دادند.

وی اظهار داشت: البته این موضوع هیچ ربطی به کشورهای حاشیه خلیج فارس نداشته و اعضای کمیسیون امنیت ملی هر زمان اراده کنند از خاک کشور خود بازدید کرده و در آنجا حضور خواهند داشت.

* از نظر ما مسئله جزایر سه‌گانه تمام شده است

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در خصوص جزایر سه‌گانه اظهار داشت: از نظر ما این موضوع حل شده است، ما به لحاظ این که آنها(اماراتی‌ها) فکر نکنند حرفی که می‌زنند پاسخ ندارد و به لحاظ مستندسازی حقوقی جواب می‌دهیم و گرنه هیچ نیازی به پاسخ دادن به این مطالب تبلیغاتی که با هدایت و فشار انگلیس صورت می‌گیرد، نیست.انگلیس زمانی در خلیج فارس حضور داشت و در هر نقطه‌ای که حضور داشته یک خباثتی از خودش به جای گذاشته است، این کار کار انگلیس است، امروز هم انگلیسی‌ها امارات را تحریک می‌کنند و این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند که کاملا غیرقانونی و مردود است.

هیچ قدرتی حق تصمیم‌گیری در خصوص جزایر سه‌گانه را ندارد

محمدرضا محسنی‌ثانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این زمینه تصریح کرد: جزایر سه‌گانه از حقوق لاینفک جمهوری اسلامی است و هیچ منبع قدرتی حق تصمیم‌گیری راجع به این قسمت از سرزمین ایران را ندارد.

وی گفت: این گونه بیانیه‌ها و اقدامات در ارتباط با جزایر سه‌گانه ایرانی از سوی کشورهای عربی بسیار صورت گرفته ولی حقانیت کشورمان در حاکمیت جزایر بر دنیا پنهان نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: هرزمان در منطقه بحرانی روی می‌‌دهد کشورهای شورای خلیج فارس برای منحرف کردن اذهان عمومی از حربه جزایر سه‌گانه استفاده می‌کنند و این‌ بار نیز با تحرکات مجدد آل خلیفه دوباره این ادعا مطرح شده است.

*جزایر سه‌گانه جزء لاینفک جمهوری اسلامی ایران و خاک این کشور است

همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این خصوص گفت: به نظر می‌رسد بحرین به جای دخالت در روابط کشورهای منطقه و تکرار ادعاهای نادرست امارات درباره مالکیت بر بخشی از خاک ایران،بهتر است تدبیری برای حل بحران داخلی خود و پاسخی برای مطالبات ملت بحرین بیاید.

سید حسین نقوی‌حسینی گفت: جزایر سه‌گانه جزء لاینفک جمهوری اسلامی ایران و خاک این کشور است.

وی افزود: اظهار نظر پیرامون این موضوع از سوی دیگر کشورها دخالت در امور داخلی کشور محسوب می‌شود و ما با این دخالت‌ها به شدت برخورد می‌کنیم.

نقوی‌حسینی تصریح کرد: اینکه نمایندگان یک کشور بخواهند از شهر یا بخشی از کشور خود بازدید کنند به کسی ربطی ندارد لذا ما اجازه دخالت غیر مسئولان به امور داخلی کشور خود را به کسی نمی‌دهیم و انتظار ما این است که این کشورها به مسائل داخلی کشورهای خود بپردازند و دخالتی در امور دیگر کشورها نداشته باشند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به نظر می رسد بحرین به جای دخالت در روابط کشورهای منطقه و تکرار ادعاهای نادرست امارات درباره مالکیت بر بخشی از خاک ایران،بهتر است تدبیری برای حل بحران داخلی خود و پاسخی برای مطالبات ملت بحرین بیاید.

*ایران اجازه دست‌اندازی به جزایر سه‌گانه را نخواهد داد

محمد اسماعیلی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به حمایت آمریکا از اظهارات سخیف امارات متحده عربی بر سر جزایر سه گانه و حل اختلاف از راه گفتگو، رجوع به دادگاه لاهه یا دیگر نهادهای جهانی ،اظهار داشت: جزایر سه‌گانه (ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ ) جزء خاک ایران است آمریکا بهتر است در اظهارات خود مراقبت کند.

وی تصریح کرد: آمریکا در حالی از مناقشه ایران و اماران متحده عربی به دادگاه لاهه حمایت می‌کند که مراجعه به این دادگاه ،تنها در صورتی امکان پذیر است که دو کشور با فرستادن آن به دادگاه موافق باشند.

اسماعیلی تاکید کرد: حمایت آمریکا از ادعای امارات متحده کاملا طبیعی است چرا که همواره بدنبال تفرقه انگیزی و فرافکنی بین کشورهای مسلمان منطقه است.

وی ادامه داد: آمریکا با توجه به دغدغه و مشکلاتی که در منطقه دارد از هروسیله‌ای که منجر به ضربه وارد کردن به کشورمان شود حمایت می کند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه ایران بارها اعلام کرده که جزایر سه‌گانه متعلق به جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: امارات متحده باید بداند که جزایر سه‌گانه با توجه به قدمت تاریخی که دارد متعلق به کشورمان است و جمهوری اسلامی هرگز اجازه نخواهد داد که هیچ کشوری به فکر دستیابی به این جزایرباشد

این در حالی است که منصور حقیقت‌پور نماینده اردبیل روز گذشته از قطعیت سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به جزایر سه‌گانه خبر داد و گفت: اعضای این کمیسیون بر تصمیم خود در خصوص سفر به جزایر سه‌گانه ایرانی مصمم بوده و این سفر انجام خواهد شد.

وی افزود: پیشتر طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته ۱۸ اسفندماه زمان سفر به این جزایر بود ولی به دلیل بیانیه شورای همکاری خلیج فارس یک روز زودتر و در تاریخ هفدهم اسفندماه صورت می‌گیرد.

حقیقت‌پور همچنین در خصوص تعداد اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این سفر گفت: ۷-۸ نفر از اعضای کمیسیون در این سفر حضور داشته و مسیر بندرعباس تا جزایر سه‌گانه را با هلیکوپتر طی خواهند کرد.

*جزایر سه‌گانه “ابزار فشار” یا “توهم سیاست”

بنابراین‌ نمایندگان خانه ملت در راستای حفظ تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و دفاع از حقوق موکلین خود که همان مردم هستند، با سفر به جزایر سه‌گانه بر ادعاهای واهی امارت‌ متحده عربی مهر باطل زدند و با سفر به این جزایر ثابت کردند که دفاع از حقوق ملت ایران بی هیچ ملاحظه‌ای در صدر برنامه‌های مسولان جمهوری اسلامی قرارا دارد چرا که وجب به وجب آن را با خون عزیزان این مرز و بوم حفظ کرده‌اند.

اما گویی توهم شیوخ عرب در خصوص قسمتی از خاک ایران اسلامی کهن تمامی ندارد و هر از چند گاهی به بهانه‌های مختلفی سعی دارند این موضوع را رسانه‌ای کنند تا شاید از این رهگذر چیزی عایدشان شود!

این در حالی است محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ۲۱ آبان ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما در بخشی از سخنان خود گفت: ما نمی‌دانیم چرا برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس ناگهان نگران شده و به دوستان قدیمی خود نیز اخم می‌کنند.

وی اظهار داشت: به آنها می‌گویم که بی‌جهت نگران نباشید چرا که اولویت جمهوری اسلامی در سیاست خارجی، همسایگان ایران است ایران به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین کشور منطقه منافع همسایگان خود را در نظر داشته و باور ما این است که ناامنی همسایگان ما ناامنی خود ماست و این مذاکرات ارتباطی به نگرانی‌های این کشورها ندارد.

ظریف افزود: کشورهای منطقه بهتر است در شرایط حاضر از بهانه‌ای که منجر به آتش کشیدن منطقه می‌شد دست برداشته و از منافع ملت‌های خود دفاع کنند من اگر جای آن‌ها بودم نه تنها نگران روند فعلی مذاکرات نبودم بلکه خوشحال می‌شدم که جمهوری اسلامی به عنوان برادر بزرگتر منطقه خواهان حل مشکلات منطقه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: این مواضع ناشی از نگرانی و وحشت است که منجر به تلاش برای برهم زدن روند فعلی می‌شود.

منافع رژیم صهیونیستی و طرفدارانش در منطقه در خطر است

وزیر امور خارجه تصریح کرد: البته عده‌‌ای منافع‌شان در خطر است؛ رژیم صهیونیستی و طرفداران آن‌‌ها در آمریکا حیاط‌شان در تنش و بحران است و بنابراین نمی‌خواهند که مشکلات منطقه حل شود و از این جهت حق دارند که نگران باشند.

وی اظهار داشت: این جریانات به این دلیل می‌خواهند با استفاده از ابزار رسانه‌ای خود جهت غلطی به افکار عمومی بدهند اما مردم چشم و گوش داشته و آگاهند، چرا که واقعیت‌ها را می‌بینند.

ظریف تاکید کرد: امیدواریم دوستان و همسایگان ما که در پناه رژیم صهیونیستی منافع‌شان در آرامش منطقه است نگران نباشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: منافع دوستان ما در تضاد با رژیم صهیونیستی بوده و آن این است که با همسایه بزرگتر خود روابط خوب وسازنده‌ای داشته باشند و ما نیز می‌خواهیم که براساس منافع مشترک و پیوندهای قدیمی اعتقادی، تاریخی و فرهنگی روابط خود را حفظ کنیم.

وی اظهار داشت: اما برخلاف دوستان ما در منطقه، رژیم صهیونیستی حق دارد که مخالف روند مذاکرات باشد چرا که منافع و حیات این رژیم در ایجاد تنش در منطقه است.

در ژنو دستورالعملی ارائه دادیم تا از همسایگان‌مان در منطقه نگرانی‌زدایی شود

ظریف اظهار داشت: در ژنو که بودیم دستورالعملی دادیم تا از همسایگان‌مان در منطقه نگرانی‌زدایی شود، البته با همه اعضای ۱+۵ و کلیه کشورها ارتباط داریم و اولین سفر خارجی خود را از عراق شروع کردم تا نشان دهیم منطقه در اولویت سیاست خارجی ما است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: من قصد دارم در اولین فرصت به منطقه سفر کنم با کشورها صحبت نمایم و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با بیشتر سفرای کشورهای منطقه دیدار کردم که از آن جمله می‌توانم به دیدار با سعودالیصل اشاره کنم که دیدار کوتاهی در مجمع عمومی با یکدیگر انجام دادیم اما وی خیلی سریع سازمان ملل را ترک کرد و پس از آن با وی تماس تلفنی داشتم چرا که از گذشته دور با یکدیگر آشنا هستیم و قبل از ایام حج برای وی آرزوی موفقیت در برگزاری این رویداد عظیم کرده ام.

امیدواریم در آینده نزدیک به کلیه کشورها رفت‌وآمد داشته باشیم

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: امیدواریم در آینده نزدیک به کلیه کشورها رفت و آمد داشته باشیم.

تکرار ادعای واهی

اما علی‌رغم سخنان بالاترین مقام دستگاه دیپلماسی کشورمان، وزیر امورخارجه امارات بازهم ادعاهای واهی کشورش را تکرا کرد.

شیخ «عبدالله بن‌زاید آل نهیان» که در کنفرانس خبری مشترک با «گیدو وستروله» همتای آلمانیش شرکت کرده بود، این ادعاها را تکرار کرده و گفته بود: «ما یک موضوع حل‌نشده با ایران داریم ـ ایران هنوز بعد از ۴۲ سال سه جزیره ما را اشغال کرده است»!

پاسخ دندان‌شکنی دیگر

اما این زیاده‌گویی‌های امارات – که معمولا با رفتن به زیر چتر کشورهای غربی زبان می‌گشایند – بی‌پاسخ نماند و سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به این اظهارت سوخته و سخیف بار دیگر واکنش نشان داد تا بگوید ایران هرگز بر سرخاک خود معامله نخواهد کرد.

مرضیه افخم در پی ادعاهای وزیر امور خارجه امارات در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: جزایر سه‌گانه ایرانی متعلق به جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود و تعلق تاریخی این جزایر به ایران واقعیتی انکارناپذیر است.

وی افزود: هرگونه اظهاراتی که بر پایه توجه نکردن به واقعیت‌های جاری منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس باشد به همگرایی منطقه‌ای و تقویت روابط کشورهای منطقه کمک نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: همسایگان برای ما اولویت دارند و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت تقویت صلح و امنیت منطقه و توسعه همه‌جانبه مناسبات و تحکیم پیوندها با کشورهای همسایه و مسلمان بوده است و این سیاست اصولی با جدیت تداوم خواهد یافت.

بنابراین دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر و امید با تدبیر پاسخ یاوه‌گویی‌های بدخواهان خاک ایران را پاسخ گفت تا همچنان امید حفظ وجب به وجب خاک ایران اسلامی در وجود ملت این مرز و بوم موج بزند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.