×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
جزئیات اعزام زائران به عتبات عالیات و حج تمتع

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از مشرق،سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری در مورد اعزام های عتبات عالیات افزود: با توجه به مشکلاتی که طی چند وقت گذشته رخ داد به منظور تامین امنیت زائران ایرانی تمامی پروازها از بغداد به نجف و اعزام زمینی نیز در چهار روز آخر و همچنین سفر به کاظمین حذف شد. به طوری که هیچ مشکلی برای زائران رخ نداد.

وی تاکید کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده نیمه دوم ماه مبارک رمضان اعزام زائران به عتبات عالیات فقط به صورت هوایی آغاز می شود و پس از آن در مرداد ماه به مرور اعزام زمینی را نیز خواهیم داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد آخرین وضعیت اعزام های هوایی گفت: در حال حاضر مشکلی برای اعزام هوایی زائران وجود ندارد و مسیر کربلا و نجف در امنیت کامل است.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام برای اعزام زائران به عتبات از ۱۵ تیرماه آغاز می شود گفت: سفرهای ۱۲ روزه برای ماه مبارک رمضان خواهیم داشت و همچنین بسته های سفر دو و سه روزه نیز برای زائران عتبات ایجاد شده که با آغاز اعزام ها انجام می شود و در مجموع از ۱۵ رمضان تا پایان این ماه بسته سفر ۱۲ روزه ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه اش کاهش پیدا کرده است و در مجموع در زمان های دیگر نیز نسبت به قبل قیمت ها ۱۰ درصد کم می شود.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد اعزام زائران به حج تمتع نیز گفت: ظرفیت صددرصد کاروان های حج تکمیل شده و بیش از ۵۰ درصد زائران نیز معاینات پزشکی خود را انجام داده و مابقی نیز تا ۱۵ ماه مبارک رمضان انجام خواهند داد.

وی گفت: به تمامی زائران تمتع سه ساک یک شکل داده می شود که ارزش آن ۱۶۰ هزار تومان است اما از زائران مبلغی دریافت نمی شود.

امکان اعزام مدینه قبل از ۱۳ استان کشور

اوحدی با اشاره به اینکه اعزام های زائران از ۱۹ ایستگاه پروازی انجام می شود که نسبت به سال گذشته دو ایستگاه زنجان و همدان اضافه شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در گذشته فقط پروازهای که از تهران انجام میشد امکان اعزام به مدینه قبل وجود داشت اما امسال با تمهیداتی که انجام گرفته برای استان خراسان و اصفهان نیز این امکان فراهم شده و در مجموع ۱۳ استان می توانند مدینه قبل و یا بعد را انتخاب کنند.

به گفته وی در سال جاری نسبت به سال گذشته تامین اقلام مورد نیاز زائران تمتع دو برابر شده است و باعث می شود کیفیت خدمات به عربستان بهتر از قبل باشد.

اوحدی در مورد ارائه خدمات به جانبازان نیز گفت: دو کاروان در حدود ۲۰۰ جانباز به حج تمتع اعزام می شوند که به منظور ارائه خدمات بیشتر به آنها چادرهایی به گنجایش ۴۰ نفر و ارتفاع بلند تر نسبت به سال گذشته برای آنها طراحی شده است.

به گفته وی برای اعزام به حج سقف سنی نداریم و در صورت تایید پزشک در هر سنی زائران می توانند به حج تمتع اعزام شوند.

وی گفت: طی ۱۰ ماه گذشته ۱۳ سفر استانی انجام شده است و تا پایان ماه مبارک رمضان قصد داریم دو سفر دیگر نیز انجام دهیم که در این سفرها مشکلات زائران و کارگزاران بررسی و رفع خواهد شد.

اجرای ۱۰ پروژه در ایران و عراق با سرمایه گذاری بخش خصوصی

رئیس سازمان حج و زیارت از راه اندازی شرکت توسعه عمران امید زائر خبر داد و گفت: با همکاری بانک های ملی، ملت، گردشگری، حوزه توسعه اقتصادی عراق، ستاد بازسازی عتبات عالیات و همچنین سازمان حج و زیارت نسبت به راه اندازی شرکت سرمایه گذاری مهر و ماه اقدام کرده اند که این شرکت با هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

وی از ۱۰ پروژه در ایران و عراق خبر داد و گفت: پنج پروژه در عراق و پنج پروژه نیز در داخل کشور به بهره برداری می رسد که برای پروژه های عراق با مشارکت بخش خصوصی و خارجی حاشیه خلیج فارس، لبنان و کویت قرار داد بسته شده است و ۶ پروژه از آنها نیز تا پایان سال ۹۴ به بهره برداری می رسد.

اوحدی از راه اندازی پروژه زائر سرای بستان در اربعین امسال خبر داد و گفت: فاز اول این پروژه اربعین به بهره برداری می رسد و همچنین قرار داد چهار هتل در مدینه و یک آشپزخانه مرکزی در مکه برای زائران حج و عمره با سرمایه گذاری عربستان بسته شده که در این صورت هفت هزار و ۵۰۰ زائر عمره و ۱۰ هزار زائر تمتع در این هتل ها ظرفیت پذیرش خواهند داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد اعزام زائران تمتع از فرودگاه امام (ره) تاکید کرد: سازمان فرودگاه ها روز گذشته اعلام کرد که ملاحظات سازمان حج و بعثه (میزان دسترسی به امکانات) تامین شده و ما نیز در صورت رعایت تمامی ملاحظاتمان اعزام ها را از این فرودگاه خواهیم داشت که البته در صورت بازدید کارشناسان حج و فرودگاه ها از این مکان تصمیم گیری خواهد شد.

انجام مذاکرات برای اعزام دریایی به عتبات

وی در مورد سفر دریایی به عتبات عالیات نیز گفت: هدف سازمان حج افزایش اعزام به عتبات است و شرکت کشتیرانی والفجر چنانچه قیمت های خود را تعدیل کرده و با آنها به تفاهم برسیم اعزام دریایی زائران را انجام می دهیم و در مجموع این موضوع هنوز کنسل نشده و در دست مذاکره است. پیشنهاد قیمت ماه ۹۰ هزار تومان و کشتیرانی والفجر ۱۸۰ هزار تومان است که امیدواریم بتوانیم این قیمت را به هم نزدیک کرده و اعزام دریایی را انجام دهیم.

به گفته اوحدی سفر دریایی عمدتا برای مردم خوزستان بوده و در ایام نوروز جاذبه زیارتی و سیاحتی خواهد داشت.

وی همچنین در مورد نرخ سود بانکی سپرده های زائران نیز گفت: سال های قبل این سود هفت درصد بود اما براساس رایزنی های انجام شده در سال جاری به ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است و براساس مذاکراتی که با رئیس کل بانک مرکزی انجام شده آنها نیز عنوان کردند که سود سپرده زائران باید همانند سود سپرده های مردم عادی بوده و مبلغ آن افزایش پیدا کند که امیدواریم در اولین جلسه شورای عالی حج به یک نرخ کارشناسی شده برسیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بانک ملی سود سپرده حج و عمره زائران را می پردازد اما بانک ملت فقط به زائران عمره سود پرداخت می کند.

حذف ۳۰ درصد از هتلهای مدینه برای ارائه خدمات کیفی به زائران عمره

اوحدی در مورد کیفیت بهتر خدمات به زائران عمره تاکید کرد: در کمیته عمره سازمان حج مصوب شده که در عمره آینده ۳۰ درصد از هتل های مدینه از گردونه خدمات به زائران حذف شوند و در این صورت به طور حتم سطح کیفی خدمات نسبت به گذشته افزایش پیدا می کنند.

به گفته وی در حال حاضر ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در صف انتظار عمره و یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز پشت نوبت اعزام به حج تمتع هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد تاخیرهای سفرهای زیارتی گفت: براساس مذاکراتی که با نمایندگی های هواپیمایی های مختلف و همچنین عربستان داشتیم میزان خسارت های تاخیر های سفرهای زیارتی تعریف شد و سقف ساعت تاخیر پروازها را پایین آوردیم که امیدواریم با نظارت سازمان حج و هواپیمایی بتوانیم تاخیر ها را مدیریت بهتری داشته باشیم.

وی در مورد پایان اعزام به عمره زائران نیز گفت: در عمره گذشته ۸۵۰ نفر اعزام شدند که در مجموع ۶۳ درصد افزایش ظرفیت داشتیم.

به گفته اوحدی ۹۰ نفر در عملیات عمره فوت کردند و همچنین چهار نفر که در مکه دستگیر شده بودند آزاد شدند اما هنوز یک نفر در زندان است.

وی گفت: در عملیات عمره و تمتع گذشته ۱۶۰ میلیون دلار صرفه جویی شد که ۳۴ میلیون دلار مربوط به تمتع و بقیه مربوط به عمره است و همچنین در قرارداد جدید تمتع ۲٫۵ میلیون دلار صرفه جویی شده است.

برچسب ها : , , , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.