×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
«حسینیه امام خمینی(ره)» یادگار سردار شهید عبدالمهدی مغفوری

rajaei tip

برای اطلاع بیشتر از روند ساخت و ساز و مراحل تکمیل حسینیه امام خمینی (ره) گفتگویی با حاج علی رجایی،مسئول ساخت و ساز این حسینیه داشتیم که از نظرتان می گذرد.

 به عنوان اولین سوال،سنگ بنای اولیه این حسینیه چگونه شکل گرفت؟

در سال ۶۶ عزاداری امام حسین(ع) در سپاه به صورت یک هیات جداگانه آغاز شد لذا به دلیل نبودن یک مکان خاص برای عزاداری چادری را در ضلع شمالی حسینیه فعلی در خیابان نصب و عزاداری آغاز شد؛ بعد ها به دلیل استقبال کم نظیر و پرشور مردم، مکان چادر را به داخل سپاه در محوطه صبحگاه انتقال دادیم و از سال ۷۰ به بعد در این مکان یک خیمه به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع نصب شد و چون هر سال ماه محرم به فصل زمستان نزدیک تر می شد به پیشنهاد فرمانده وقت تیپ سردار حاج باقری،ساخت حسینیه با نام مبارک امام راحل(ره) در دستور کار قرار گرفتو در سال ۷۷،یک ماه پیش از محرم جلسه ای  برگزار شد و درآن جلسه تصمیم گیری شد که احداث حسینیه شروع شود و حداقل بخشی از حسینیه با ۵۴۰ متر زیربناو  دهانه در ۳۰ متری برای همان سال آماده شود.

طرح اولیه حسینیه به چه شکل بود و چگونه به وضعیت فعلی رسید؟

همانگونه که گفتیم با توجه به نزدیک شدن ماه محرم به زمستان و انتقال محل چادر به محوطه صبحگاه سپاه و چون این مکان محل اعزام رزمندگان به جبهه و محل تشییع شهدا نیز بوده است، تصمیم به ساخت حسینیه در همین مکان گرفته شد و چون در سال ۷۷ اعتبار کافی برای ساخت بیش از سه دهنه سوله ای با ابعاد ذکر شده را نداشتیم،ت صمیم گرفتیم که همان سه دهنه برای آن سال با هزینه حدود ۵ میلیون تومان، آماده شود اما فقط ۲۱ روز فرصت داشتیم و هیچ پیمان کاری حاضر به پی ریزی و ساخت فونداسیون برای ساختمان حسینیه در این زمان محدود نمی شد تا این که محمد قاسمی این کار را قبول کرد و فونداسیون را در مهلت مقرر تحویل دادند،اما ساختمان آماده نشد،یادم هست در همان زمان سردار حاج باقری در مکه بود و مدام با تماس تلفنی پیگیر ساخت حسینیه بود،  دو روز قبل از محرم اسکلت نصب شد و تا پنجم ماه محرم سقف ساختمان آماده شد، ما مجبور شدیم به جای دیوار دور سوله را چادر بکشیم،  به خاطر دارم که روزها کارگران کار می کردند و شب ها هیات عزاداری می کردند، در سال بعد سه دهانه سوله ای دیگر نیز اضافه شد و حصار دور سوله نیز اضافه شد و در حال حاضر مساحت این حسینیه ۳۱۰۰ متر مربع است.

در مورد مراحل تکمیلی کار حسینیه برای مخاطبین ما توضیح دهید.

تا سال ۷۸، سوله دارای ۶ دهانه بود و سال بعد با پشتکار سردار حاج باقری، با کمک خیرین و منطقه ویژه اقتصادی، سه دهانه دیگر هم اضافه کردیم و در سال های بعد با اضافه شدن پنج دهانه دیگر، حسینیه به ابعاد فعلی رسید براساس زمان بندی که شد و با توجه به این که اعتبار خاصی برای تکمیل پروژه نداشتیم، با استفاده از کمک های مردمی و کمی از اعتبارات فرماندهی کاشی کاری و سنگ کاری کف حسینیه در دستور کار قرار گرفت.

یک حرکت بسیار زیبا در کاشی کاری حسینیه، نصب تمثال مبارک شهدای شهرستان، دور تا دور حسینیه است در مورد این طرح و نحوه تکمیل آن توضیح دهید.

در اغلب حسینیه های کشور در این قسمت از دیوار، آیات قرآنی و احادیث را نصب می کنند اما ما با توجه به این که این مکان، محل اعزام رزمندگان به جبهه های جنگ و محل تشییع پیکر مطهر شهدا بود با پیگیری های برادر حاج مهدی رنجبر عکس تمام شهدا را از بنیاد شهید گرفتیم و در اختیار بهترین نقاش اصفهان قرار دادیم تا با دست بر روی کاشی درجه یک نقاشی کند و پس از پخت کاشی ها در کوره و ارسال به سیرجان، در محل فعلی نصب شدند که هر عکس هزینه ای حدود ۳۰ هزار تومان داشت و با توجه به وجود بیش از ۵۲۰ شهید شهرستان سیرجان، هزینه کل این طرح بالغ بر ۱۵ میلیون تومان شد.

کف و سقف حسینیه چگونه و در چه زمانی ساخته شد؟

در مورد کف حسینیه، چون در ابتدا قصد بر این بود که از حسینیه به صورت چند منظوره استفاده شود،از یک نوع سنگ مخصوص با دوام بالا استفاده شد. در مورد سقف نیز با توجه به این که حسینیه یک مکان مذهبی بود و قصد داشتیم علاوه بر خارج شدن حسینیه از حالت سوله ای، افرادی که از حسینیه استفاده می کنند در یک فضای مذهبی و معنوی قرار بگیرند، در سال ۸۱ طرح سقف کاذب به فرمانده وقت تیپ؛ سردار مارانی پیشنهاد شد، که این سقف توسط شرکت کناف یزد با این معماری اجرا شده و هزینه آن بالغ بر ۶۰ میلیون تومان شد که اکثر این هزینه بر دوش خود تیپ بود.

این حسینیه چقدر فضای جانبی دارد؟

علاوه بر سالن اصلی که بالغ بر دو هزار متر زیر بنا دارد، در ضلع غربی زیر زمین چند منظوره با ۳۶۰ متر زیر بنا احداث شده است که در طول سال به عنوان سالن ورزشی استفاده می شود و در ماه محرم به عنوان آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد. در ضلع شرقی نیز دو اتاق به عنوان انبار و آبدارخانه داریم.

 

hoseiniye emam

وضعیت حسینیه را درحال حاضر از لحاظ وسعت و موقعیت جغرافیایی به چه صورت می بینید؟

 خوشبختانه این حسینیه در مرکز شهر واقع شده و در زمان عزاداری در یک مرکزیت قرار می گیرد و همچنین در جنب حسینیه، پارک شهید هادی و مقبره مطهر شهدای گمنام قرار گرفته که به معنویت و روحانیت فضای حسینیه کمک کرده است، ما این مکان را بهترین مکان برای ساخت حسینیه می دانیم و البته این حسینیه پس از مصلای شهر کرمان، بزرگترین مکان مذهبی استان است و عملا بزرگترین حسینیه استان کرمان می باشد و به طور قطع در هیچ کجای استان این چنین حسینیه ای با این حجم زیر بنای و این کیفیت نداریم.

آیا از حسینیه به صورت چند منظوره استفاده می شود؟

معمولا مراسم مذهبی،فرهنگی،یادواره شهدا و حتی نمایشگاه ها هم در این حسینیه برگزار می شود و نماز جمعه نیز در حسینیه امام خمینی(ره) اقامه می شود و هم چنین برخی از برنامه های مربوط به سایر ارگان های شهر نیز در این حسینیه برگزار می شود.

چه برنامه هایی برای توسعه طرح حسینیه در آینده دارید؟

برای توسعه فضای حسینیه برنامه خاصی مد نظر نیست،اما ساخت سرویس های بهداشتی و وضو خانه در دستور کار قرار دارد که در صدد جذب بودجه و کمک های مردمی برای ساخت آن هستیم.

 به عنوان صحبت پایانی اگر نکته ای باقی مانده است بفرمایید.

در مجموع این حسینیه بالغ بر ۲۸۰ میلیون تومان هزینه شده است که ۳۰ درصد آن از کمک های مردمی تامین شده و ۷۰ درصد مابقی بر عهده سپاه بوده است و در خاتمه از زحمات و پیگیری های مجدانه موسس حسینیه، برادر بزرگوار سردار حاج باقری، مردم خیر و شهید پرور و محب اهل بیت(ع) و همچنین پرسنل مهندسی تیپ دوم، کمال تشکر و قدردانی را دارم و تعالی ارواح مطهر شهدا خصوصا بنیانگذار هیات سیدالشهداء(ع) شهید حاج عبدالمهدی مغفوری را از خداوند متعال خواستارم.

منبع: نشریه عطش

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.