×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
دست درازی عرب ها به محیط زیست سیرجان/هوبره پرنده در حال انقراض

به گزارش خبرنگار سرویس حوادث “سیرجان خبر” زمانی دشت های ایران بخصوص استان کرمان قلمرو هوبره بود، اما امروزه این گونه پرنده شکاری از ترس شکار بیگانگان سر به پنگاه های مخفی در دل کوه ها برده در صورتی که این گونه پرنده بایستی در دشت که زیستگاه اصلی آن است سکونت کند.

امروزه نسل این گونه پرنده در حال انقراض و نابودی است این گونه پرنده به دلیل هم رنگ بودن بدنش با زمین در هنگام شکار می تواند خود را از دید شکارچیان پنهان کند و در هنگام پرواز اگر شکارچی بخواهد این پرنده را شکار کند با روش جالبی از خود دفاع می کند.

هوبره3

این گونه جانوری در مناطق حفاظت شده شهرستان سیرجان به فراوانی یافت می شود اما از آنجایی که اشتیاق عرب ها ساکن حاشیه خلیج فارس به این پرنده باعث انقراض آن شده است و صادرات هوبره به کشور های عربی دیگر از مشکلات انقراض این گونه است.

چندی پیش ماموران حفاظت محیط زیست شهرستان سیرجان عده ایی از شیوخ عرب حاشیه نشین خلیج فارس را که قصد شکار غیر مجاز این گونه پرنده در شهرستان سیرجان را داشتند دستگیر و از پرندگان شکاری آن ها را ضبط کردند.

شکار هوبره

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیرجان در باره این خبر به خبرنگار ما گفت: این گونه پرنده شکاری بیشتر درمناطق جنوب و جنوب شرق کشور مانند کهنوج، خراسان جنوبی و بخش هایی از استان یزد سکونت دارد، به همین دلیل این عرب ها به منظور شکار این پرنده، با عنوان توریست وارد جنوب شرق کشور می شوند و به طور غیر مجاز دست به شکار این پرنده می زنند.

وی بیان کرد: سه نفر ازاین افراد دستگیر شده تبعه قطر و دو نفر از آن ها از اهالی شهرستان بوشهر هستند که پس از دستگیری به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

شکارچیان غیر مجاز

فصل شکار این نوع پرنده بیشتر در فصل پاییز و همچنین فصل بهار که فصل تخمگذاری و جوجه‌آوری هوبره است ، شیوخ عرب با کمک و راهنمایی تعدادی از افراد سودجو و فرصت‌طلب که در قالب باندهای حرفه‌ای از سوی عرب‌ها تطمیع می‌شوند، به شکار این پرنده نایاب در مناطق کویری ایران، اقدام می کنند.

شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان در مجلس نیز در سال گذشته از سرمایه گذاری قطری ها برای پرورش تولید پرندگان نایاب در سیرجان خبر داد وی ساخت یک مجموعه پنج هزار متری برای پرورش پرندگان با سرمایه گذاری قطری ها از پروژه های در دست اجرای این شهرستان دانست.

اما محسن زاده مدیر اداره حفاظت محیط زیست سیرجان خبر واگذاری زمین برای پرورش گونه های پرندگان شکاری بخصوص هوبره را تکذیب کرد.

عمده گونه این پرنده ها در منطقه منطقه بهرام گور است این مجموعه محیط زیستی از مناطق حفاظت شده در حوزه استان فارس است که گونه‌های جانوری متعدد و گوناگونی را در خود جای می‌دهد. گونه‌هایی از پرندگان چون کبک، زاغ بور (که بومی ناحیه به شمار می‌رود)، هوبره، جبیر، تیهو، باقرقره و انواع پرندگان شکاری را می‌توان در این منطقه یافت. از جمله دیگر مهره‌داران ساکن بهرام گور می‌توان به گربه‌سانانی چون کاراکال و گربه جنگلی اشاره کرد. در گذشته یوزپلنگ آسیایی نیز در منطقه زندگی می‌کرد که امروزه دیگر در آن پیدا نمی‌شود.

منطقه بهرام گور

اما دود ناشی از کارخانه و معدن گل گهر سیرجان امروزه آسیب جدی به گونه جانوری و گیاهی این منطقه وارد ساخته است، مرکز منطقه بهرام گو ر تا معدن گل گهر کمتر از ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و این یعنی مرگ تدریجی گونه های زیست محیط این منطقه ،در شمال این منطقه بیشترین گونه پرنده شکاری هوبره را در خود جای داده و به دلیل همجواری با شهرستان سیرجان بیشتر این پرندگان در دشت های نزدیک به حوزه استحفاظی سیرجان سکونت می کنند.

به تاراج رفتن این گونه جانوری و انقراض آن ضربه سنگینی به محیط زیست شهرستان وارد خواهد ساخت تدابیر مسئولان برای جلوگیری از شکار این پرنده می تواند چندین سال انقراض آن را به تعویق بیاندازد و حتی می توان با پرورش آن توسط مردم بومی گامی بلند در راستای احیاء محیط زیست برداشت تا آیندگان نیز از محیط زیستی سالم برخوردار شوند.

…………………………………..

گزارش : محمدامین شاهبداغی

…………………………………..

برچسب ها : , , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.