×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
دومین کنگره جایزه ادبی دکتر طاهره صفار زاده برگزار شد

به گزارش “سیرجان خبر” عصر یکشنبه در آیین اختتامیه دومین دوره کنگره علمی و ادبی طاهره صفارزاده در تالار سوره حوزه هنری با حضور جمعی از مسوولان و نمایندگان مجلس برگزار شد.

علیرضا قزوه گفت:  شاعران، محققان و اهالی فرهنگ به خصوص خانم ها، جایزه ادبی و علمی صفارزاده را افتخار خودشان می دانند و صفارزاده یک بانو و الگوی به تمام معنی و تلاشگر اندیشمند در حوزه ادبیات بود که براستی در معرفی این شخصیت فرهیخته به جهان حق آن ادا نشد.

وی تاکید کرد: این محقق بزرگ ایرانی توجه خاصی به ادعیه داشت و در این زمینه کارهای بسیار بزرگی انجام داد زیرا که ادعیه با زندگی این بانوی بزرگ گره خورده بود.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی تاکید کرد: در زمان حیات این بانوی بزرگ فرهنگ به عنوان چهره ماندگار چندین بار اهداء جایزه به ایشان پیشنهاد شد اما هیچ گاه آن را قبول نکرد.

حجت الاسلام سید محمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات نیز در این آیین ضمن گرامیداشت یاد و خاطر این بانوی فرهیخه گفت: صفارزاده با قرآن مانوس شده و دائم الذکر بود و یکی از آرزوهای ایشان دیدار با حضرت امام (ره) بود به همین منظور طی تماسی با مرحوم حاج احمد آقا مقدمات دیدار صفارزاده با حضرت امام (ره) فراهم نمودم که بگفته وی به یکی از آرزوهای خود دست پیدا کرد.

دعایی تاکید کرد: صفار زاده در زندگی خود نشان داد که شخصیتی باورمند بود و حقایق را قبول داشت و به مسایلی دست پیدا کرده بود که درک و باور آن برای بسیاری قابل درک نیست.

سرپرست موسسه اطلاعات اظهار داشت: بسیاری از ادیبان خارجی پیش از اینکه ما شخصیت صفار زاده بشناسیم او را درک کرده بودند.

رضا اسماعیلی دبیر برگزاری این کنگره نیز گفت: صفار زاده برترین و بهترین الگو برای شاعران آیینی ما می باشد و شاعران نسل امروز باید از بزرگوارانی همچون صفار زاده الگو برداری کرده و از آن درس بگیرند و جای تعجب است چنین گوهرهای بی بدیلی در کشور داریم اما در معرفی آنان به جهان غفلت می کنیم.

اسماعیلی گفت: امیدوارم در آینده نزدیک برای ادا کردن حق مطلب شاهد برگزاری کنگره جهانی این شخصیت بزرگوار باشیم.

در پایان این آیین همچنین ضمن اهداء تندیس کنگره و لوح تقدیر به برخی از دست اندرکان این عرصه،’تمبر یادبود’ و کتاب در ‘ستایش بیداری’ و ‘شناختنامه’ صفارزاده رونمایی شد.

مرحوم طاهره صفارزاده در ۲۷ آبان ۱۳۱۵ درسیرجان دیده به جهان گشود وی پس از کسب مدرک لیسانس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی، برای ادامهٔ تحصیل به خارج از کشور رفت. در سال ۱۳۷۱ از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، عنوان استاد نمونه به وی اعطا شد و در سال ۱۳۸۰ پس از انتشار ترجمهٔ قرآن به انگلیسی و فارسی عنوان خادم القرآن را کسب کرد.

او در سال ۲۰۰۵، از سوی انجمن نویسندگان آفریقایی و آسیایی در مصر، به عنوان برترین زن مسلمان برگزیده شد و صفارزاده در سال ۱۳۸۰ به عنوان خادم القرآن معرفی شد.

مرحوم صفار زاده پنجم مهرماه سال ۱۳۸۷ به علت ضایعه مغزی در بیمارستان ایرانمهر تهران بستری شد و مورد عمل جراحی قرار گرفت و حدود ساعت ۹:۳۰ صبح روز ۴ آبان در همان بیمارستان در سن ۷۲درگذشت

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.