×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
دو پروژه مهم و ملی از مجموعه ۳۳ طرح ملی در سطح کشور در سیرجان به بهره برداری رسید

به گزارش سرویس اقتصادی “سیرجان خبر” شهرستان سیرجان با ۱۷۴۸۱ کیلومترمربع مساحت درجنوب غربی استان کرمان و در تقاطع راه های آسفالته چهار استان فارس، کرمان، هرمزگان و یزد و در مسیر راه اصلی تهران- بندرعباس واقع شده که ویژگی بسیار مناسبی را بدست آورده است.

ارتفاع این شهرستان از سطح دریا ۱۷۳۰متر می باشد و دومین شهر استان کرمان از نظر وسعت و جمعیت شهری می باشد که این شهرستان با وجود راههای آسفالته، راه آهن و فرودگاه دارای موقعیتی خاص است که از یک طرف بندرعباس را به قسمت عظیمی از ایران منجمله تهران متصل میکند و از طرفی استان کرمان، زاهدان و خراسان رابه شاهراه مرکزی تجارت متصل می کند.

این شهرستان دارای یک منطقه ویژه اقتصادی است که در سال ۱۳۷۰ به منظور پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین المللی و تحرک در اقتصاد منطقه ای در زمینی به وسعت ۱۳۸۰هکتار پایه گذاری و تاسیس شد و از اهداف منطقه ویژه می توان به تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری- توسعه صادرات غیر نفتی- ایجاد و اشتغال مولد وجذب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی اشاره کرد تولید سالانه انواع محصولات به ارزش بیش از چهار صد میلیون دلار و برخوداری از ۳۲واحد تولیدی فعال گویای برخورداری این منطقه از مزیت نسبی در امر تولیداست.

در حال حاضر بیش از ۲۰۵۰نفر در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان مشغول بکار می باشند که علاوه بر این شهرستان سیرجان دارای ۲ شهرک صنعتی و پنج ناحیه صنعتی با ۲۸۰واحد تولیدی و ۳۵۰۰نفر اشتغال جانی دیگربه بخش صنعت بخشیده است.

در ۵۰کیلومتری جنوب غربی این شهرستان منطقه معدنی و صنعتی گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن بعنوان یکی از مطرح ترین قطب های فعال معدن و صنعت در خاورمیانه ، دارای قابلیت های بسیاری برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح کشور و حتی جهان است و آثار موجود درحفاری های باقی مانده در محل کانسار دلالت برآن داردکه این منطقه معدنی در قرون گذشته مورد شناسایی و بهره برداری قرار گرفته است.

سن تقریبی یک نمونه از سرباره کوره های قدیمی معدن گل گهر در حدود ۹۰۰ سال تخمین زده شده است و کانسار سنگ آهنی گل گهر در۶ آنومالی مجزا در مجموع با ذخیره ای بالغ بر ۱۲۰۰ میلیون تن در محدوده ای بطول تقریبی ۱۰کیلومتر و عرض تقریبی۴ کیلومتر قرار گرفته است.

منطقه گل گهر با دارا بودن حدود ۴۲درصد ذخیره سنگ آهن کشور از نقش تاثیر گذاری در صنعت و معدن کشور برخوردار است و می توان این منطقه را بعنوان قلب تپنده صنعت فولاد کشور نام برد با توجه به دسترسی منطقه به راههای ارتباطی و نزدیکی به دریاهای آزاد و تامین بخش عمده ای از زیر ساخت های لازم و به مدد تدوین چشم اندازه گل گهر ۱۳۹۸، این منطقه با تولید ۲۰میلیون تن کنسانتره،۲۰میلیون تن گندله و ۵ میلیون تن فولاد بعنوان منطقه ای پیشرو در تولید سنگ آهن و فولاد مطرح می شود و اولین منطقه ای خواهد بود که زنجیره کامل فولاد کشور از معدن تا فولاد ، رادر دل خود جای می دهد.

رییس اداره صنعت،معدن و تجارت شهرستان سیرجان در گفت و گو با خبرنگار “سیرجان خبر” اظهار داشت: با توجه به نامگذاری سال ۱۳۹۵ توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان سال اقتصاد مقاومتی – اقدام و عمل و تاکید ویژه ایشان در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی فعالیت های قابل توجهی انجام شده است.

خواجویی اذعان داشت:برگزاری جلسات و کارگروههای متعدد رونق تولید و تعیین تکلیف ۱۵۰ واحد تولیدی مشکل دار و تکمیل طرحهای صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰درصد با هدف فعال نمودن آنها ، که از نتایج این کارگروهها، مصوب شدن بیش از ۱۶۰میلیارد تومان تسهیلات برای واحد های تولیدی و پرداخت ۳۱ میلیاردتومان تسهیلات به واحد ها نام برد.

وی اظهار داشت:تعریف دو پروژه مهم و ملی از مجموعه ۳۳ طرح ملی در سطح کشور – طرح تولید گندله ۵ میلیون تنی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و طرح تولیدگندله ۵/۲ میلیون تنی شرکت فولاد سیرجان ایرانیان و افزایش صادرات کالا و خدمات غیر نفتی به میزان ۱۷۲ میلیون دلار در هفت ماهه سال ۹۵ را می توان اشاره کرد.

خواجویی با اشاره به طرح توسعه فرش دستباف شهرستان گفت: با توجه به پیش بینی صورت گرفته ۱۷۰۰۰ نفر بافنده فرش و گلیم در سطح شهرستان شناسایی که برای ۱۲۰۰۰نفر کارت شناسایی صادر و ۴۲۰۰ نفر از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده می نمایند و همچنین شناسایی ۴۳ واحد متمرکز و غیر متمرکز بافندگی از دیگر اقدامات این سازمان است.

وی در پایان اظهار داشت: واحدهایی که بدهی بانکی داشته اند به جلسه ذیل شورای گفتگو در اتاق بازرگانی استان و واحدهایی که مشکلات زیر ساخت (برق-آب-گاز-زمین و…) به ستاد سرمایه گذاری استان و واحدهای مشکل دار به کارگروه رفع موانع تولید استان معرفی شده اند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.