×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
رمز موفقیت سپاه بصیرت و ولایتمداری است

دوم اردیبهشت ماه مصادف با سی و پنجمین سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پیشگاه ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای،ملت قدر شناس ایران و همچنین کلیه پرسنل سپاه پاسداران تبریک عرض می کنیم.

مردم پس از سال ها مبارزه توانستند با یاری خدا و رهبری حضرت امام خمینی(ره) رژیم پهلوی را سرنگون کنند باید برای حفظ و تداوم این نهضت از انقلاب و دستاوردهای آن دفاع می کردند بنابراین از همان ابتدای پیروزی انقلاب، هسته های امنیتی حافظ انقلاب بوجود آمد، یکی از آن ها نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که با هدایت امام خمینی رحمت الله علیه در اردیبهشت سال ۱۳۵۸ تشکیل شد.

مأموریت سپاه:

بنا به اصل ۱۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظیفه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نگهبانی از انقلاب است و در اساسنامه سپاه پاسداران که به تصویب شورای انقلاب نیز رسیده مبارزه قانونی با عوامل و جریانهایی که در صدد خرابکاری و براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند یا با توسل به زور می خواهند حاکمیت قوانین جمهوری اسلامی را از بین ببرند از ماموریت های این نهاد شمرده شده است.

سپاه هم مأموریت نظامی (سخت) نیمه سخت و هم تهدید نرم تا موضوعات فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی باید از انقلاب اسلامی دفاع کند.

سپاه در ابعاد بیرونی وظیفه دفاع از انقلاب و پیشبرد اهداف آن و در ابعاد درونی وظیفه ساختن سپاه را دارد به نحوی که در مقاطع حساس مأموریت های خود را بخوبی انجام دهند.

اهداف تشکیل سپاه:

هدف از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن و کوشش در راه تحقق آرمانهای الهی و گسترش حاکمیت قانون خداست تقویت توان دفاعی جمهوری اسلامی از طریق همکاری با دیگر نیروهای مسلح و آموزش نظامی از دیگر اهداف تشکیل این نهاد مقدس است.

عملکرد سپاه در عرصه های فرهنگی، سازندگی و نظامی

سپاه همزمان با توطئه گروهکهای ضد انقلاب و اعلام جنگ مسلحانه بر ضد نظام مقدس جمهوری اسلامی به مقابله به سرکوب با این توطئه ها پرداخت البته یاری خداوند حمایت و رهبری حضرت امام خمینی(ره) روحیه انقلابی وشهادت طلبی پاسداران و حمایت ملت سازگار بود سپاه اینجا نقش فعالانه داشته است.

سپاه در عرصه انتظامی و امنیتی یعنی کشف و انهدام خانه های تیمی منافقان نقش مهمی نیز داشت. پاسداری از انقلاب اسلامی اصلی ترین ماموریتی بود که در روزهای نخست انقلاب از سوی حضرت امام امام (ره) بر عهده سپاه گذاشته شد. در عرصه سازندگی پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سپاه افزون بر وظیفه اصلی خود براساس فرمان امام خامنه ای (مدظله) وارد میدان سازندگی شد که الحمدالله کارنامه درخشانی در این مدت دارد طرحهای بزرگی در زمینه های گوناگون مانند سد سازی احداث کانال احداث انتقال آب گاز نفت ساخت پالایشگاه و …… است.

علل و عوامل موفقیت سپاه :

در شکل گیری موفقیت های سپاه سه عامل اصلی معنویت،بصیرت و ولایتمداری رمز موفقیت این نهاد انقلابی است. تا زمانی که این سه عنصر اصلی از ویژگیهای سپاه می باشد موفقیت آن نیز تداوم خواهد یافت.

ویژگیهای پاسداران انقلاب اسلامی:

ایمان الهی، توکل به خدا، اخلاص در عمل، روحیه شهادت طلبی، شجاعت و دلاوری، ایثار و فداکاری، پرهیزگاری، تقوا، اهتمام به عبادات، دعا و نیایش، اطاعت پذیری و ولایت مداری، بصیرت سیاسی و مردمی بودن از ویژگیهای برجسته و بارز پاسداران انقلاب اسلامی می باشد.

امام خمینی(ره) در بخشی از سخنان خود در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند: «من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما بر نمی گردد، اگر سپاه نبود کشور نبود من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می دارم، چشم من به شماست، شما هیچ سابقه ای جز سابقه اسلامی ندارید.»

رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نیز درباره جایگاه سپاه در نظام جمهوری اسلامی ایران می فرمایند: «سپاه در تاریخ شناخته شده خود ما یک پدیده کم نظیر و شاید بی نظیر است، یعنی سپاه موجودی است که ولادت و رشد و نمای آن در صحنه انقلاب، آن هم در عرصه دشوارترین آزمون های انقلاب بود.»

یادداشت/ حجت الاسلام مرتضی یعقوبی؛ مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج سیرجان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.