×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
زنگ خطر کم آبی در سیرجان به صدا در آمده است/کشاورزی در استان کرمان افسار گسیخته است

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی “سیرجان خبر” آب به عنوان مایه حیات از چنان اهمیتی در بین بشر برخور دار بوده است که همه تمدن های بشری فقط در کنار منابع آبی امکان حیات داشته اند ، اگر با دقت و تامل بیشتری در تاریخ شهر ها نگاه کنیم به این نکته می رسیم که اغلب مهاجرت ها به علت عدم وجود منابع آبی در آن شهر بوده است، اما همان نسل گذشته اگر با تدبیر و الگوی صحیح در مصرف آب را پیشه می گرفتند امروز کشور ما دچار این بحران نمی شد.

دشت سیرجان با وسعت حدود۸۰۲۷ کیلومتر مربع در جنوب شرقی ایران در استان کرمان واقع شده است، محدود بودن منآبع آب در این منطقه و برداشت روزافزون آبهای زیرزمینی بخصوص از سالهای دهه ۶۰ شمسی به بعد، موجب افت سطح ایستایی آب گردیده و این افت سبب پیشروی سفره آب شور به سمت سفره آب شیرین دشت سیرجان شده است، پس از احداث سد تنگوئیه در سال ۱۳۸۱ از ورود آب رودخانه تنگوئیه به این دشت جلوگیری شد. با روند برداشت کنونی از آبهای زیرزمینی این منطقه در آینده ای نزدیک ذخیره آب شیرین این آبخوان به اتمام می رسد و کل آب زیرزمینی منطقه شور می شود، طبق آمار های اعلام شده از سوی اداره آب استان کرمان سیرجان بعنوان دومین شهر استان کرمان در بحران شدید کم آبی قرار دارد.

سد تنگوئیه

وضعیت کم آبی در سیرجان نگران کننده است
مهندس بختیاری مدیر کل اداره آب منطقه ای استان کرمان در گفتگو با خبرنگار “سیرجان خبر” اعداد و ارقامی از مشکل کم آبی در سیرجان داد که نگران کننده بود، بختیاری اذعان کرد: صد متر اولیه آب شیرین زمین به علت حفر چاه و برداشت بی رویه آب های زیر زمینی از بین رفته است و این خطر بزرگی برای استان محسوب می شود.

وی ذخیره لازم سد تنگوئیه برای مصرف آب شهرستان را ۲۰ میلیون متر مکعب دانست و افزود: این رقم به چهار میلیون کاهش پیدا کرده است و از این مقدار تنها سه میلیون متر مکعب به آب شرب مردم و بقیه آن صرف کشاورزی می شود و هیچگونه آبی نیز به صنعت اختصاص داده نشده است.

مدیر عامل آب منطقه ای کرمان از وجود یازده هزار چاه غیر مجاز در استان خبر داد و تشریح کرد: این مقدار چاه آمار نگران کننده ای است و با وجود این روند، در آینده نزدیک جنگ آبی را در استان شاهد خواهیم بود.

مدیر آب منطقه ایی استان کرمان

تدابیر مسئولان برای بهبود کم آبی در استان کرمان

استاندار کرمان از تدوین برنامه جامع و کاملی برای بهبود مشکل کم آبی در استان خبر داد و افزود: در تهیه این برنامه بلند مدت ساعت ها وقت گذاشته شده و کارشناسان زبده و توانمندی در این امر مشارکت داشته اند، تا یک برنامه کامل و جامع برای عبور از این بحران در استان تهیه شود.

مدیر عامل آب منطقه ای کرمان راه حل این بحران را مشارکت مردم و کشاورزان دانست و اذعان کرد: بحرانی را که نسل های گذشته بوجود آوردند باید نسل حاضر برطرف کنند، نباید ذهن مردم را مشوش کرد، باید دست به دست هم دهیم تا مشکل کم آب حل شود، کشاورزی بی رویه مهم ترین عامل کم آبی است کشاورزی که اکنون در حال انجام است افسار گسیخته است. و باید تمهیداتی برای بهبود وضع کشاورزی بی رویه و عدم استفاده از روش های نوین آبیاری صورت گیرد تا صدماتی که به سفره های آب زیر زمینی وارد می شود کاهش پیدا کند.
مدیر عامل آب منطقه ای کرمان میزان آب مورد استفاده در بخش کشاورزی را چندین برابر صنعت دانست و اظهارداشت: این رقم همچنان در حال پیشرفت است و باعث شده تا هشت هزار زمین کشاورزی خشک شود.

خشکسالی (2)

هیچ آبی از سد تنگوئیه به گل گهر منتقل نمی شود!

مهندس بختیاری در خصوص شایعات انتقال آب از سد تنگوئیه به گل گهر گفت: میزان استفاده آب گل گهر نه میلیون متر مکعب در سال است و این رقم را می توان از حدود ۳۰ حلقه چاه تامین کرد.
وی بیان کرد: هیچگونه آبی از سد تنگوئیه به معدن گل گهر انتقال نمی یابد و تاکنون مجوز حفر چاه نیز برای تامین آب صنعتی در شهرستان سیرجان صادر نشده است. آبی که گل گهر به مجموعه خود منتقل می کند تنها از طریق چاه های خریداری شده از کشاورزان است و منع قانونی هم ندارد زیرا در مجلس این طرح به تصویب رسیده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.