×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
سرمایه گذاری چینی ها و ترک ها در منطقه سیرجان؟

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی “سیرجان خبر” ترک‌ها مشتاقند در ایران شهرک صنعتی احداث کنند و برای این کار ۱۰میلیارد دلار کنار گذاشته‌اند و این پارادوکس را چگونه می‌شود تحلیل کرد؟ کارشناسان معتقدند ترکیه در سال‌های اخیر به رشدی در مدیریت و تکنولوژی تولید رسیده که بهره‌وری و کیفیت را در برخی صنایع خود افزایش داده و حضور مستقیم در ایران برای صنایع آنها از نظر نزدیکی به بازار مصرف و کاهش هزینه‌ها بسیار سودآورتر است.

ضمن آنکه ترک‌ها می‌توانند از مزایای سرمایه‌گذاری خارجی مثل معافیت‌های چند ساله از مالیات هم بهره ببرند و موضوع این است که اگر ترکیه در ایران شهرک صنعتی بسازد و صنایع خود را در آن مستقر کند، این کار به نفع صنایع و بازار کشور ما ست؟ به گفته کارشناسان به جواب مثبت این سوال نمی‌توان چندان خوشبین بود.

پیشنهاد ۱۵ منطقه به ترک‌ها برای احداث شهرک صنعتی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ارتباط با تفاهمنامه‌ای که با اتاق صنایع استانبول امضا شده است، گفت: برای نخستین‌بار در کشور یک شهرک صنعتی مستقل توسط سرمایه‌گذاران خارجی راه‌اندازی می‌شود.

علی یزدانی ضمن اشاره به اینکه سرمایه‌گذار خارجی در قالب راه‌اندازی واحد صنعتی کوچک و متوسط به‌صورت پراکنده در کشور وجود دارد، گفت: مذاکره با اتاق صنایع استانبول برای ایجاد شهرک تخصصی ترکیه ادامه دارد و ترک‌ها برای احداث ۱۴۰ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ میلیارد دلار برنامه‌ریزی کرده‌اند و همچنین اعلام کرده‌اند خدمات طراحی را هم خودشان انجام می‌دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره محل استقرار این شهرک صنعتی گفت: طرف ترک برای محل استقرار این شهرک چند شاخص را عنوان کرده است که از آن جمله باید نزدیک به فرودگاه، راه‌آهن و جاده باشد و زیرساخت‌های آب، برق و گاز آن نیز فراهم شده باشد.

وی با اشاره به اینکه طرف ترک زمینی بیش از ۵۰۰ هکتار را درخواست کرده است، گفت: ما تاکنون ۱۵ منطقه را به آنها پیشنهاد داده‌ایم.

یزدانی افزود: چینی‌ها نیز مذاکرات مشابهی را دنبال می‌کنند، آنها قصد دارند در منطقه سیرجان سرمایه‌گذاری کنند اما هنوز به‌طور جدی ورود پیدا نکرده‌اند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در تشریح همکاری‌های بین‌المللی در حوزه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در بخش صنعت و معدن گفت: رویکرد سرمایه‌گذاری مشترک با الزام تولید رقابتی، صادرات حداقل ۳۰ درصد از محصولات، انتقال فناوری و دانش فنی و ایجاد قابلیت توسعه محصول با سرمایه‌گذاری در واحدهای تحقیق و توسعه از جمله مهم‌ترین الزامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی است.

حضور صنایع ترکیه در ایران به انتخاب ما

عباس تقوی، کارشناس بخش صنعت معتقد است ساخت شهرک صنعتی توسط ترکیه در ایران را نمی‌توان یکسره خوب یا کاملا بد دانست و باید این رویداد را از چند جنبه تحلیل کرد.

این کارشناس بخش صنعت در این باره توضیح داد: حضور مستقیم سرمایه‌گذاران و صنعتگران خارجی در یک ناحیه صنعتی کشور ما تاکنون سابقه نداشته و نشان‌دهنده ثبات و امنیت کشور ما از نظر خارجی‌هاست و این اتفاق از این نظر که ترک‌ها سرمایه خود را وارد کشور می‌کنند، روش‌های نوین مدیریتی و احتمالا تکنولوژی بهتر به کشور می‌آورند و همچنین اشتغال ایجاد می‌کنند، اتفاق مثبتی است.

وی افزود: در نظر داشته باشید صنایعی که آنها به کشور ما می‌آورند اگر صنایعی مثل صنایع غذایی و نساجی باشد، آنها در نقطه‌ای هستند که ما توان رقابت با آنها را نداریم و حضور مستقیم آنها بازار ما را هرچه بیشتر در اختیار آنها خواهد گذاشت.

تقوی با بیان اینکه هزینه انرژی در کشور ما نسبت به سایر نقاط جهان بسیار کمتر است، گفت: قیمت تمام شده تولید در ایران برای ایرانی‌ها که از روش‌های قدیمی و دستگاه‌های با فناوری سطح پایین استفاده می‌کنند، بالا تمام می‌شود ولی برای خارجی‌ها قیمت تمام شده تولید در کشور ما پایین است بنابراین باید از این جذابیت به نفع کشور استفاده کنیم و ترک‌ها را ملزم کنیم شریک ایرانی بگیرند و صنایعی را به کشور ما بیاورند که ما در آنها نیاز به پیشرفت دانش و تکنولوژی داریم.

درواقع باید حضور صنایع ترکیه در ایران به انتخاب ما باشد و نه خود آنها در غیر این صورت این خطر وجود دارد که صنایع ما در مواجهه با تولیدات ترکیه، بازار خود را در کشور از دست دهد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.