×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
سمپاشی رایگان واحدهای دامی علیه بیماری تب کریمه کنگو

به گزارش “سیرجان خبر”رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سیرجان گفت: طی برنامه ریزی انجام شده تا کنون بیش از ۱۴۰۰۰۰ متر مربع واحدهای دامی و بیش از ۱۸۰۰۰۰ راس گاو و گوسفند در این شهرستان علیه عامل بیماری ویروسی تب کریمه کنگو سمپاشی شد.

دکتر علیرضا زینلی پور افزود: در این طرح به میزان کافی سم برای پوشش واحدهای نگهداری دام و مبارزه با عامل بیماری تب کریمه کنگو تهیه و با همکاری ۲ اکیب از دامپزشکی شهرستان ،دهیاری ها و شوراهای محلی در حال انجام می باشد.
دکتر زینلی پور با اشاره به راه های انتقال این بیماری تاکید کرد: تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی قابل انتقال از دام به انسان است که عامل آن از طریق گزش کنه، تماس با خون دام آلوده، لاشه های ذبح شده و له کردن کنه آلوده به انسان منتقل گردیده و می تواند باعث بیماری شود.

رییس شبکه دامپزشکی سیرجان یادآور شد: دام های اهلی گاو، گوسفند، بز، شتر و شترمرغ بیشتر در معرض آلودگی به ویروس عامل این بیماری هستند و تشخیص این آلودگی در دام های زنده بدلیل عدم داشتن نشانه های بالینی امکان پذیر نمی باشد و طی این طرح کلیه گاوداریها و دامدارها در مناطق روستایی ، عشایری و در معرض خطر سمپاشی میشوند.

وی در مورد مهمترین توصیه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری گفت: با توجه به حساسیت ویروس نسبت به PH، مهمترین راه کار برای جلوگیری از سرایت این بیماری به انسان، نگهداری انواع گوشت دام ذبح شده حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه قبل از مصرف به منظور رسیدن PH لاشه به شرایط اسیدی می باشد، همچنین پخت کامل گوشت و آلایش دامی ویروس را بی اثر نموده و خطر ابتلا را از بین می برد.

دکتر زینلی پور اعمال اقدامات پیشگیرانه لازم توسط دامداران و افراد مرتبط را مهم خواند و اضافه کرد: مهمترین راه کارهای پیشگیری از این بیماری در دامداری ها، مبارزه با انگل های خارجی (کنه ها) از طریق سمپاشی، آموزش دامداران بعنوان یکی از گروه های در معرض خطر، پیش سرد نمودن لاشه بمدت ۲۴ ساعت در یخچال، پرهیز از خرید گوشت قرمز از مراکز غیر مجاز و خارج از کشتارگاه و تهیه گوشت از واحدهای مجاز و دارای مهر تایید دامپزشکی است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سیرجان در پایان اذعان داشت: خدمات رسانی به دامداران در این زمینه کاملا رایگان خواهد بود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.