×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
سوال‌های بی‌پاسخ در مورد استعفای نجفی/تصمیم درستی که نمایندگان مجلس گرفتند

به گزارش“سیرجان خبر” محمدعلی نجفی پس از چند روز کش و قوس رسانه ای و تکذیب و تاییدهای مختلف، بالاخره از سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استعفا داد و به جای وی مسعود سلطانی فر به ریاست این سازمان منصوب شد، تا اولین تغییر و استعفا در سطح مدیریت کلان دولت یازدهم، تنها پس از ۵ ماه از انتصاب وی، صورت پذیرد.

وی پیش از این توسط رئیس جمهور به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شده بود که نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. از جمله مهترین دلیلی که باعث شد نجفی و تعدادی از وزرای پیشنهادی نتوانند از نمایندگان مردم در مجلس رای اعتماد بگیرند؛ علاوه بر حضور فعال در فتنه سال ۸۸ و داشتن عقاید افراطی، داشتن سن بالای این افراد بود که بارها هم توسط نخبگان و دلسوزان تذکر لازم به آقای روحانی داده شد که دولت یازدهم در کابینه‌اش از وزرای جوان تر استفاده کند تا بتوانند امور اجرایی کشور را به خوبی مدیریت کنند.

لذا این ها نشان می دهد که گویی دولت از مجلس عقب تر حرکت می‌کند و به نوعی دیگر صداقت عمل مجلس مشخص شد. از این رو، همین جا باید از تصمیم مهم نمایندگان در عدم رای اعتماد به نجفی تشکر و از دوراندیشی آنان تقدیر کرد.

علی رغم اینکه استعفا، عزل و جابجایی در پست‌های مختلف دولتی امری طبیعی و قابل پیش بینی است اما در نحوه ی این جابجایی و تایید و تکذیب های قبلی و عدم شفافیت و صراحت دولت مدعی راستگویی با رسانه ها و مردم، مسایل قابل تاملی نهفته است که باعث به وجودآمدن چند سوال شده است.

سوال اینجاست که آیا استرس و فشار کار سازمان میراث فرهنگی بیشتر است یا وزارت آموزش و پرورش؟ چرا آن زمانی که آقای نجفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شد تا از مجلس رای اعتماد بگیرد توجهی به بیماری و مسائل جسمانیش نکرد و آن را حجت و دلیل ندانست.

اما با توجه به حواشی که این موضوع در رسانه‌ها ودولت به وجود آورده به نظر می رسد تنها دلیل این استعفا فقط ضعف جسمانی نبوده چرا که نجفی بعد از این استعفا به موجب حکمی از سوی حسن روحانی به سمت مشاور رییس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی منصوب شد که شایان ذکر است این سمت هم با توجه به آشفتگی نسبی در مسائل اقتصادی کشور نیازمند صرف انرژی و وقت فراوان است.

برهمین اساس نیز این سوال مطرح می‌شود که حسن روحانی چرا با توجه به این موضوع و وضعیت جسمانی محمد علی نجفی باز هم وی را به سمت دیگری در دولت منصوب کرده و سعی دارد به هر نحوی که شده وی را در دولت نگه دارد.

همچنین پس از انتشار این موضوع مهدی حجت قائم مقام و معاون سازمان میراث فرهنگی که با حضور نجفی دوباره پس از گذشت چند سال به این سازمان برگشته بود اعلام کرد که تصمیم دارد فعالیتش را ادامه ندهد و به عبارتی با این سخنان استعفای خود را به طور غیر مستقیم اعلام کرده است که این مسئله هم بنا به شنیده‌هایی موجب به وجود آمدن موج آشفتگی و اضطراب و نا به سامانی در این سازمان شده است.

همچنین سوال دیگری که مطرح می‌شود اینست که چرا یک استعفا با این همه تکذیبیه و تاییدیه همراه بوده و در ساعات اولیه انتشار این خبر اظهارات ضد و نقیضی در این زمینه به گوش رسید که جای تامل بسیار دارد. چرا در ابتدا نجفی منکر رفتن خود و استعفا دادن از این سمت می‌شود و با گذشت چند روز عکس حرف خود عمل می‌کند و چراهای دیگری که باید پاسخ داده شود..

گفتنی است محمدعلی نجفی در دوران مسئولیت ۵ ماهه‌اش نیز، چند مساله جنجالی را هم به وجود آورد که بحث شیردال تقلبی هدیه گرفته از آمریکا و دفاع جانانه‌ وی از قلیان کشیدن دختران، از جمله آنهاست.

لذا انتظار می‌رود دولتی که مدعی راستگویی‌و صداقت با مردم است و این ویژگی را جزء اصول لایزال دولتش می داند در خصوص چنین مسائلی هم با صراحت و صداقت عمل کند و  پشت پرده این استعفا را عنوان کند و سازمان ها و نهادهای مختلف را گرفتار بازی سیاسی و جناحی و یا تدبیرهای بی‌پایه و اساس نکند.

منبع:دانا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.