×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024
عربستان رسما از عضویت در شورای امنیت انصراف داد

shorai amneyatبه گزارش“سیرجان خبر” به نقل از تسنیم،مقامات عربستان سعودی به صورت رسمی اعلام کردند عضویت در شورای امنیت را نخواهند پذیرفت و این امر راه را برای عضویت اردن هموار خواهد کرد.

در همین راستا برخی از سران غربی که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند،‌ اردن موافقت اولیه خود با عضویت در شورای امنیت را اعلام کرده اما این کشور برای عضویت خود نیاز به رای بیش از یک‌‌سوم اعضای سازمان ملل دارد.

عربستان سعودی پس از سال‌ها تلاش و مبارزه برای کسب کرسی شورای امنیت سازمان ملل، سرانجام در ۱۸ اکتبر سال جاری به این امر نائل شد اما وزارت خارجه این کشور با صدور بیانیه‌ای از عدم قبول عضویت غیردائم این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد به مدت ۲ سال تا زمان بهبود عملکرد این شورا در انجام وظایف مربوطه‌‌اش خبر داد.

این وزارت‌خانه اعلام کرد: ضعف روش‌ها و ناکارآمدی مکانیسم‌ها و همچنین وجود دوگانگی در معیارهای کنونی شورای امنیت سازمان ملل متحد مانع از این شده است که این شورا به نحو مطلوبی به وظایف و مسؤولیت‌های خود در قبال حفظ امنیت و صلح بین‌المللی عمل کند.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان همچنین آمده است  تمام تلاش‌های بین‌المللی که این کشور در سال‌های گذشته در آن حضور داشته است به هیچ نتیجه و اصلاحات مطلوبی نرسیده و شورای امنیت نتوانسته است در خدمت به مسائل امنیت و صلح جهانی به خوبی ایفای نقش کند.

وازرت خارجه عربستان همچنین افزود: باقی ماندن مسئله فلسطین بدون یک راه حل عادلانه و دائم در طول این ۶۵ سال که باعث وقوع جنگ‌های مختلف شده یک دلیل قطعی بر ناتوانی شورای امنیت در انجام وظایف و مسؤلیت‌هایش است.

در این بیانیه همچنین آمده است شکست شورای امنیت در خلع سلاح منطقه خاورمیانه  از وجود سلاح های کشتار جمعی چه به خاطر عدم توانایی بر نظارت و بازرسی‌های بین‌المللی از برنامه‌های هسته ای همه کشورهای منطقه بدون استثناء و جلوگیری از تلاش‌های کشورهای منطقه در دستیابی به سلاح های هسته‌ای دلیل دیگری برای ناتوانی شورای امنیت در  انجام وظایف و مسؤلیت هایش می‌باشد.

وزارت خارجه عربستان همچنین مدعی شد‌کشتار مردم سوریه توسط حکام سوریه و استفاده از سلاح های شیمیایی بر ضد مردم در مقابل انظار عمومی جهان که هیچ واکنش  یا تحریم های بازدارنده‌ای از سوی شورای امنیت دربرنداشته است دلیل دیگری برای ناتوانی این شورا در انجام وظایفش است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.