×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
عملاً نتانیاهو دولت اوباما را به سخره گرفته است/ دولت یهودی یک دولت آپارتاید است

به گزارش“سیرجان خبر” جان کری، وزیر خارجه آمریکا در جلسه‌ روز جمعه خود با تعدادی از رهبران بلند‌پایه با انتقاد از اسرائیل اعلام کرد درصورتی که راه‌حلی دوجانبه برای تنش ایجاد شده میان اسرائیل و فلسطین وجود نداشته باشد.

این احتمال وجود دارد که اسرائیل به یک دولت آپارتاید تبدیل شود.. مقامات آمریکایی به ندرت از واژه آپارتاید برای اسرائیل استفاده کرده‌اند و پیش از این باراک اوباما استفاده از این واژه برای خطاب قرار دادن اسرائیل را ممنوع کرده بود. آپارتاید خواندن اسرائیل از سوی کری با اعتراض شدید مقامات رژیم صهیونیستی همراه بوده است.

این سخنان غیرمنتظره جان کری در حالی است که مذاکرات صلح تا به امروز به نتیجه ای نرسیده و وحدت در میان گروههای مقاومت و دولت خودگردان فلسطین برقرار شده است. علت این تهدیدات اسرائیل توسط جان کری خود مساله مهی است محمدعلی مهتدی کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی دانا در این خصوص گفت: یک جریان تخریبی علیه اسرائیل که عمدتاً موضوع آپارتاید و نژادپرستی را برجسته کرده بوسیله رسانه های غربی و با همسویی ابوماذن(محمود عباس) ایجاد شده است و دائماً از این مساله نژاد پرستی اسرائیل انتقاد می کند.

وی افزود: صحبتهای دو روز پیش ابوماذن نیز که هولوکاست را به رسمیت شمرده بود و آن را دلیلی بر تکرار هولوکاست برای فلسطینی ها از سوی اسرائیل خطاب کرده بود نیز در همین راستا خلاصه می شود.

این کارشناس مسایل خاورمیانه خاطرنشان کرد: تا به حال ابوماذن در این موضوع صحبت و موضعی اتخاذ نکرده بود و بسیار مشخص است که هدف این جریان، تضعیف نتانیاهو و دولت لیکودی می باشد.

مهتدی با اشاره به اینکه دولت یهودی واقعاً یک دولت آپارتاید است، تشریح کرد: یهودی یعنی آپارتاید یعنی دولتی که مال یهودی هاست. از یک طرف اسرائیل ادعا می کند که تنها دولت دموکراتیک در منطقه است و از طرف دیگه می خواهد دولت یهودی باشد وقتی دولت یهودی هستی تمام شهروندان اعم از مسلمانان، درزی و مسیحی شهروند نیستند و اگر هم شهروند محسوب شوند، شهروند درجه ۲ یا سه می باشند و این می شود آپارتاید یا نژادپرستی و این یعنی تبعیض بین شهروندان که با دموکراسی مغایر است.

*روابط آمریکا و اسرائیل شکرآب شده است

وی با اشاره به شکرآب شدن روابط دولت اوباما و نتانیاهو اظهار داشت: دولت ناتیانیاهو که یک دولت لیکودی است نه تنها کمکی در راستای تحقق اهداف اوباما انجام نمی دهد بلکه به طور کامل در مقابل وی ایستاده است.خب طبیعی است که آقای جان‌کری از دولت نتانیاهو انتقاد کند. از طرف دیگر برای اینکه توازن برقرار شود جان‌کری و برخی مقامات دولت اوباما مجبور هستد که با همان ادبیاتی که با نتانیاهو صحبت می کنند، محمود عباس و دولت خودگردان را نیز مورد خطاب قرار دهند تا از متهم شدن به یکجانبه گرایی گریخته باشند.

پژوهشگر پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه خاطرنشان کرد: انتخابات میان‌دوره ای کنگره آمریکا در آبان ماه سال جاری برگزار می شود. به محض اینکه انتخابات نزدیک بشود دیگر آمریکا  به علت در گیر بودن با مسایل داخلی و انتخاباتی فرصت پرداختن به مسایل خارجی را ندارد.

وی در این شش ماه باقی مانده تا انتخابات کنگره، دولت دموکرات درصدد است تا با تهدید اسرائیل و فشار بر دولتمردان آن، مذاکرات صلح را به نتیجه برساند و برگه برنده ای در کنار دیگر موضوعات از جمله خروج از عراق، افغانستان و حل مناقشه هسته ای ایران برای انتخابات آینده به عنوان دستاورد دموکرات‌ها رو کند.

*نتانیاهو اوباما را مسخره می‌کند

مهتدی افزود: عملاً نتانیاهو دولت اوباما را به بازی و سخره گرفته است؛ یعنی به هیچ کدام از درخواست‌هایش اهمیت نمی دهد و همین مذاکرات صلحی که دولت اوباما با ساده انگاری روی آن حساب ویژه باز کرده بود  که بتواند این صلح را برقرار کند، به سرانجام نرسیده است. عملاً نتانیاهو نمی خواهد بگذارد که این برگ برنده را اوباما یا حزب دموکرات داشته باشد. طبیعی است که آقای جان کری هم برگردد و نتانیاهو را تهدید کند.

منبع:دانا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.