×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
فروش اطلاعات، بزرگ‌ترین منبع مالی «وی‌چت» و «تانگو»/تهدید امنیتی وی‌چت

wechatبه گزارش“سیرجان خبر” به نقل از تسنیم،سید محسن میربهرسی پیرامون افزایش چشمگیر استفاده از وی‌چت، تانگو و دیگر اپلیکیشن‌های تلفن همراه اظهار داشت:‌ بررسی اپلیکیشن‌های جدید و در مجموع شبکه‌های اجتماعی متناسب با نسخه‌های موبایل بسته به زاویه نگاه به این پدیده‌ها دارای دو جنبه کاملا متفاوت چراکه از یکسو این شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایل به واسطه در اختیار قرارگذاشتن نوع نوینی از ارتباطات می‌تواند به عنوان یک فرصت قلمداد شود؛ فرصتی که فارغ از ارتباطات معمول، ارتباطات صوتی و تصویری را نیز به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند و از سوی دیگر در آسیب‌شناسی استفاده از این اپلیکیشن‌ها، تهدیدی برای جامعه امروز ما به شمار می‌روند.

تهدید اپلیکیشن‌های جدید در کشور ما پررنگ‌تر از فرصت‌هاست 

معاون اجتماعی سابق پلیس فتا با بیان اینکه استفاده از این اپلیکیشن‌ها در کشور ما به مثابه یک شمشیر دو لبه است افزود: متاسفانه در کشور ما بدلیل عدم فرهنگسازی در استفاده از امکانات این شبکه‌ها، تهدیدات شبکه‌هایی از این قبیل بسیار پررنگ‌تر از فرصت‌هایی است که این اپلیکیشن‌ها پیش روی ما قرار می‌دهند.

وی با تاکید بر نقش متولیان فرهنگی در پررنگ‌تر شدن تهدیدات امکانات ارتباطی نوین نسبت به فرصت‌های آنها افزود: جای تاسف است که متولیان فرهنگی کشور هیچ‌گونه فرهنگسازی متناسب با این قبیل امکانات را در کشور انجام نداده‌اند و این موضوع باعث شده است فرصت‌های دنیای امروز به تهدیدی جدی بدل شوند.

این کارشناس فضای سایبری با ابراز تاسف از عدم فرهنگسازی پیرامون استفاده از این امکانات تاکید کرد: هنر آن است که تهدیدات موجود را به فرصت تبدیل کنیم نه بالعکس در حالی که ما به لطف کم‌کاری متولیان فرهنگی، این فرصت بزرگ را به تهدیدی جدی تبدیل کرده‌ایم.

ناآگاهی بزرگترین تهدید خانواده‌ها/تهدید امنیتی وی‌چت برای مسئولان عضو

میربهرسی با اشاره به امکانات یو‌چت، تانگو و اپلیکیشن‌هایی از این قبیل، این امکانات را سبب جذابیت برای جوانان دانست و گفت: در شرایط فعلی این امکانات به همان اندازه که برای جوانان جذابیت‌های ویژه ای دارند، برای خانواده‌ها تهدید کننده هستند چراکه ناآگاهی به عنوان بزرگترین تهدید به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه با استفاده از امکانات موقعیت‌یاب چنین اپلیکیشن‌هایی پا را از دهکده جهانی نیز فراتر گذاشته‌ایم افزود: با استفاده از امکانات موقعیت‌یاب این اپلیکیشن‌ها می‌توان حضور هر فرد را در هر لحظه و در هر نقطه‌ای از جهان تشخیص داد و دیگر امکانی برای ناپیدا ماندن افراد وجود ندارد. لذا شاید بتوان گفت که ارتباط هر فردی در هر نقطه‌ای از دنیا با دیگر افراد دنیا به عنوان یک هم‌خانه مطرح است.

این کارشناس فضای سایبری در بخش دیگری از آسیب‌شناسی خود در استفاده نامناسب از این اپلیکیشن‌ها و در واکنش به عضویت برخی از مسئولان کشور گفت: از سوی دیگر امکان تشخیص موقعیت مکانی افراد می‌تواند به عنوان یک تهدید امنیتی به شمار رود و این تهدید امنیتی خصوصا در مورد افرادی که به واسطه موقعیت شغلی و اجتماعی خود از حساسیت های خاصی برخوردارند پررنگ‌تر است.

فروش اطلاعات بزرگترین منبع درآمدی شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایل

معاون اجتماعی سابق پلیس فتا افزود: در حالی که بسیاری از افراد تصور می‌کنند تبلیغات تنها درآمد شبکه‌های اجتماعی است ولی بخش بزرگ درآمد موسسان شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌هایی از قبیل وی‌چت و تانگو فروش اطلاعات است. به عنوان مثال گردانندگان اپلیکیشنی چون وی‌چت می‌توانند با فروش اطلاعات مکانی افراد و آمار لحظه‌ای از حضور افراد و چگونگی انتقال افراد به موسسات گردشگری و شرکت‌های هواپیمایی، نیاز این موسسات و شرکت‌ها را در برآورد آمار لحظه‌ای و برنامه‌ریزی برای تحلیل آماری دقیق تامین کنند لذا این شرکت‌ها و موسسات حاضرند برای دریافت این اطلاعات هزینه بالایی را بپردازند.

میربهرسی ادامه داد: فروش اطلاعات اقتصادی تنها بخشی از استفاده اطلاعاتی گردانندگان این شبکه‌ها و اپلیکیشن‌هاست و استفاده از اطلاعات امنیتی بخش دیگری از بهره‌برداری‌های اطلاعاتی این اپلیکیشن‌هاست.

بزودی ضعف ۳۰ درصدی نفوذ اینترنت در ایران جبران می‌شود/مرتبط شدن افراد در نقاط مختلف دنیا با ۶ واسطه

وی با اشاره به نظریه مرتبط شدن تمام انسان‌های دنیا، تنها با ۶ واسطه، بر حساسیت ارتباطات تاکید کرد و گفت: در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت در ایران تنها ۳۰ درصد کمتر از کشورهای توسعه‌یافته است ولی این ضریب نفوذ در چند سال آتی جبران می‌شود. لذا با وجود چنین حساسیت‌هایی، متولیان فرهنگی هیچ‌گونه اقدامی را در جهت فرهنگ‌سازی این نوع ارتباطات صورت نداده‌اند و این بی‌توجهی به موضوع فرهنگسازی در حالی رخ داد که ما شاهد نتایج بسیار خوب فعالیت فرهنگی در حوزه ترافیکی از جمله همیاران پلیس بودیم.

این کارشناس فضای سایبری با بیان برخی از فعالیت‌های پلیس فتا در امر فرهنگسازی تاکید کرد: با توجه به اهمیت ویژه فرهنگسازی در موضوع نحوه استفاده از ارتباطات نوین، پلیس فتا انیمیشن‌هایی را تهیه کرد و سعی داشت تا در جهت ارتقاء فرهنگ جامعه نسبت به این موضوع گام بردارد و این فعالیت در حوزه فرهنگی در حالی رخ داد که تنها وظیفه اصلی پلیس، در حوزه نظارتی به عنوان ضابط قانونی تعریف می‌شود.

لزوم آموزش به کودکان توسط متولیان فرهنگی/وزارت ارشاد سطح فعالیت خود را تا حد برگزاری نمایشگاه تقلیل داده

وی در ادامه افزود: گرچه پلیس فتا آموزش‌هایی را در مدارس برای دانش‌آموزان به صورت چهره به چهره برگزار می‌کند ولی این مساله به هیچ‌عنوان کافی نیست و متولیان فرهنگی کشور همچون آموزش و پرورش و وزارت ارشاد باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند.

میربهرسی در پایان با بیان اینکه ما خواسته یا ناخواسته درگیر مسائلی از این قبیل شده‌ایم بر لزوم نقش حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش و دیگر ارگان‌های متولی بخش فرهنگ خاطرنشان کرد: یکی از متولیان اصلی فرهنگسازی در این حوزه، بخش رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد است که متاسفانه این بخش سطح فعالیت خود را تا حد برگزاری نمایشگاه رسانه تقلیل داده است. در حالی که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باید به بخش خصوصی واگذار شود و وزارت ارشاد، آموزش جامعه را عهده‌دار شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.