×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
قانون مداری رمز کاهش پرونده های قضایی/قوه قضائیه کارآمد، نشان نظام جمهوری اسلامی ایران است

به گزارش ” سیرجان خبر”؛ یدا… موحد امروز یک شنبه در آئین تکریم و معارفه روسای دادگاه عمومی شهرستان رابر اظهار داشت: در حال حاضر موجودی پرونده‌های دادگاه عمومی شهرستان رابر ۸۳۰ فقره پرونده می باشد که تقریبا نیمی از این پرونده های مسن هستند یعنی از مهلت معقول و منطقی که باید منتهی به رای بشود، گذشته است.
وی ادامه داد: یکی از بخش های سند تحولی ریاست قوه قضائیه هم بر این موضوع یعنی کاهش اطاله دادرسی تاکید دارد و مقام مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز آن را تایید فرموده اند.
رئیس شورای قضائی استان کرمان بیان کرد: قوه قضائیه کارآمد، نشان نظام جمهوری اسلامی ایران است، در دنیا وقتی می خواهیم روی حاکمیت و اینکه حاکمیت نظام جمهوری اسلامی کارآمد است، حرف بزنیم برند اصلی آن این است که قوه قضاییه، قوه ای کارآمد، مقتدر و مستقل باشد.
موحد گفت: یکی از ویژگی‌های کارآمدی دستگاه قضایی این است که تصمیمات و اقداماتش در یک مدت معقول و منطقی منتهی به تصمیم می شود وگرنه مردم به کارآمدی آن شک می کند.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که مردم گرفتار آن هستند، اطاله دادرسی و طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها است،گفت: طولانی شدن رسیدگی به پرونده ها تنها به به قاضی بر نمی گردد، بلکه ضابطین، کارشناسان، ادارات و سازمان های مختلف در آن نقش دارند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: دستگاه قضایی امروز با سوء مدیریت‌ و نقض قوانین در سایر ادارات و سازمان ها مواجه است، تعداد زیادی از پرونده هایی که امروز وارد دستگاه قضایی می‌شود ناشی از کم‌کاری و نقض قوانین در سایر سازمان‌ها است.
رئیس شورای قضائی استان کرمان ضمن اشاره به این نکته که هزاران هکتار اراضی دولتی بعد از انقلاب به اشکال مختلف به مردم واگذار شده است،گفت: دولت تکلیف این اراضی را مشخص نمی کند تا از تشکیل و ورود هزاران پرونده به سیتم قضائی جلوگیری شود.
وی ادامه داد: بعد از سال ۱۳۴۰ تاکنون هنوز تکلیف مرزبندی اراضی مردم و دولت مشخص نشده است که این موجب تشکیل تعداد زیادی پرونده در خصوص منابع طبیعی بین مردم و دولت شده است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرذ: دیدگاه ریاست جدید قوه قضاییه بر تفکر مبنایی برای کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی می باشد.
وی تاکید کرد: قانون مداری رمز کاهش مراجعه به سیستم قضایی است، همه باید پایبند به قانون باشیم و به وظایف خود عمل کنیم در این صورت قوه قضائیه سریع و سبک بال حرکت می کند.
موحد با بیان این مطلب که افزایش قاضی و توسعه فیزیکی درد دستگاه قضائی را حل نمی کند، گفت: در اوایل انقلاب ۱۱۰ قاضی و ۸ حوزه قضائی در استان فعال بود، که در حال حاضر تعداد قاضی ها به ۳۴۵ و حوزه های قضائی استان به ۳۲ رسیده است و این از افتخارات نظام است اما باید به سمتی برویم تا ورودی پرونده ها به دستگاه قضائی کاهش پیدا کند.

امام جمعه رابر در مراسم تکریم ومعارفه رئیس حوزه قضایی رابر نیز دربحث انتصاب بااشاره به خطبه ۵۳نهج البلاغه به خصوصیات یک قاضی در حکومت اسلامی پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی گفت: دراین خطبه عدالت، تقوی اجتماعی، تقوی خانوادگی ، سعه صدر، علم ، آگاهی ، استقلال از ویژگی های یک قاضی درحکومت اسلامی عنوان شده است.
وی افزود: یک قاضی درحکومت اسلامی نباید ازهیچ فرمانبری پیروی کند وباید استقلال قضایی داشته باشد، چون حکم، حکم خداست وحکمی است که درازای آن روز قیامت به آن پاداش یا چوب عقاب می دهند.
حجت الاسلام با اشاره به طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ها در رابرگفت: درحکم قضایی زمان راباید کشت وامروز فردا نکرد.
وی با اشاره به اینکه هرمسئولی دردستگاه قضا کارسختی درپیش دارد گفت: انتصاب آقای جعفری را به فال نیک می گیریم.
امام جمعه رابربابیان اینکه دررابر کمبود قاضی داریم گفت: قضاوت عادلانه انسان را رشد می دهد وسهل انگاری وامهال درپرونده ای باعث جریح شدن مردم می شود.
وی درپایان سخنانش باابرازنگرانی از برپایی جشن عروسی در شب شهادت امام جعفرصادق (ع) در رابر گفت؛ امیدواریم این مراسم درشهرستان ما ناخواسته اتفاق افتاده باشد واز مردم خواست از این پس بااستفاده ازتقویم مراسم های خود را برنامه ریزی کنند.
امام جمعه رابر گفت: درصورت مشاهده چنین برنامه هایی باصاحبان مجالس باید بلافاصله بصورت قضایی برخورد شود.

نماینده مردم شهرستان های بافت، رابروارزوییه درمجلس شورای اسلامی درمراسم تکریم ومعارفه رئیس حوزه قضایی رابر گفت: قوه قضاییه یکی از ارکان این نظام است میتواند در امر سالم سازی کشور نقش بسزایی داشته باشد.
مهندس بختیاری گفت: به قوه قضاییه معمولا کسانی مراجعه می کنند که به شکلی حقی ازآنها ضایع شده است..
وی بااشاره به اینکه یک قاضی بادرایت وعملکرد خوب می تواند درمحکمه وجدانی هرفردی که بهترین قاضی است به عدالت حکم داده ولو اینکه به خلافش باشدگفت: مسئولیت ها گذراست آنچه در اذهان جامعه می ماند عملکرد انسان ها وراضی بودن وجدان افراد از عملکرد خود است
مهندس بختیاری اظهار داشت: رضایت نسبی از عملکرد هرفرد رضایت خداوند در دنیا وآخرت را به دنبال دارد.

فرماندار رابر درجلسه تکریم ومعارفه رییس حوزه قضایی رابر، باقدردانی از حضور وهمراهی مردم ومسئولین شهرستان در مراسمات ویژه حضور نماینده ولی فقیه استان در رابرگفت: اقتدار وجایگاه حوه قضایی باعث تحول حوزه های اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی خواهدشد.

وی افزود: بااقدام قاطعانه دستگاه قضا ازاقدامات وخودسری بعضی افراد جلوگیری می شود.
مهندس امیرحیدری بااشاره به اینکه شهرستان رابر یکی ازامن ترین شهرهای استان بافرهنگ غنی است گفت: شورای تامین هماهنگ وهمدل و دلسوز درمسائل شهرستان نشاندهنده فرهنگ عظیم رابراست.
وی اظهارداشت: رسیدگی به پرونده ها درکوتاهترین زمان به رفع بسیاری ازمشکلات افراد می انجامد.

محمدجعفری رئیس جدید حوزه قضایی رابر نیز با قدردانی از حسن اعتماد رییس کل دادگستری استان گفت: سیاست مابرکاهش اطاله دادرسی وکاهش ورودی پرونده ها است.
وی بااشاره به اینکه درسال ۸۵نیز به مدت ۵سال رییس دادگاه عمومی رابر را عهده داربوده ام گفت: امیدوارم با ساخت هرچه سریعترساختمان دادگستری رابر وتشکیل ساختار دادگستری خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.
وی خواستار همکاری وهمراهی مردم ومسئولین بااین دستگاه قضایی شد وافزود: قانونمندبودن مهمترین رکن در پیشرفت یک جامعه خواهدبود.

در این مراسم از خدمات و زحمات هفت ساله جواد طالبیان،رئیس سابق حوزه قضائی رابر تقدیر ومحمد جعفری بعنوان رئیس جدید حوزه قضایی شهرستان رابر معرفی شد.

در این مراسم از خدمات و زحمات هفت ساله جواد طالبیان،رئیس سابق حوزه قضائی رابر تقدیر ومحمد جعفری بعنوان رئیس جدید حوزه قضایی شهرستان رابر معرفی شد.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.