×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
قصه پر غصه کشاورزان جنوب کرمان ادامه دارد…

 

 

به گزارش “سیرجان خبر” به نقل از دقیانوس: داستان پر غصه کشاورزان جنوب کرمان همچنان ادامه دارد و افت شدید قیمت محصولات که توسط دلالان انجام می شود بسیاری از کشاورزان جنوب کرمان را ورشکست کرده است.

 

پس از افت شدید قیمت محصول گوجه فرنگی با وجود همه هشدارهایی که از قبل توسط رسانه ها داده شد اما مشکل کشاورزان این بار دامان هندوانه کاران را گرفته است و هم اکنون نیز هشدار می دهیم این آتش به زودی دامن محصولات دیگر از جمله سیب زمینی و پیاز را هم می گیرد و امید داریم که مسئولان از هم اکنون جلوی این تراژدی را بگیرند.

 

در این میان دلالان که اکثرا غیر بومی هستند با حضور پررنگ در جنوب استان کرمان با سوء استفاده از کمبودهای زیر ساختی در شهرستانهای جنوبی اوضاع بازار را به دست گرفته اند و نهایت بهره را از دست رنج کشاورزان می برند.

 

کشاورزانی که در کنار افزایش هزینه های کشت و دستمزد کارگر و کمبود سوخت و آب در گرمای سوزان جنوب کرمان روزها به امید کسب درامد تلاش کرده اند ترجیح می دهند محصول خود را هم برداشت نکنند.

 

دستهای دلالان در جیب کشاورزان/ مزارع هنداونه بهشت دلال ها

 

طبق بررسیهای میدانی خبرنگار ما هنداونه که در بازار شهر کرمان کیلویی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد در مزراع جنوب کرمان با قیمتی ۳۰ تا ۸۰ تومانی از کشاورز خریداری می شود.

 

دلالان چنان نبض بازارجنوب را به دست گرفته اند که یک تن هنداونه را با منت از کشاورزان ۳۰ تا ۳۸ هزار تومان خریداری می کنند و در بازار مصرف با چندین برابر قیمت به فروش می رسانند.

 

هر چند مسئولان استان کرمان با خرید توافقی بازار گوجه فرنگی کمی از مشکلات کشاورزان کاستند اما هنداونه کاران که محصولشان توان تبدیل شدن به فراورده های دیگر را ندارد و باید به بازار مصرف منتقل شود به شدت متضرر شده اند و در انتظار تدبیر مجدد مسئولان هستند.

 

الگوی کشت رعایت شده است/ مسئولان چاره اندیشی کنند

 

این درحالی است که الگوی کشت هندوانه نیز در سال جاری رعایت شده است و میزان کشت محصول با سال گذشته تفاوت نکرده است. با این وجود هندوانه کاران که سال قبل محصولشان را به سادگی در بازار عرضه کردند امسال درگیر مشکلات حل نشدنی شده اند که درنهایت به ورشکستگی آنها منجر شده است.

 

معاون جهاد کشاورزی جنوب کرمان  در خصوص دلایل بروز این وضعیت می گوید: الگوی کشت هنداونه در سال جاری رعایت در واقع همانند سال قبل این محصول کشت شده است امسال نیز پیش بینی می شود ۶۰۰ هزار تن محصول از مزارع برداشت شود.

 

افزایش سرسام آور نرخ کرایه کامیونها

 

جلالی افزود: اینکه امسال شاهد مشکلات عدیده برای این کشاورزان هستیم به دلیل کمبود شدید وسایل حمل و نقل و کرایه های سرسام آوری است که برای انتقال محصول به بازار پیشنهاد می شود.

 

وی تصریح کرد: قیمت محصول از ابتدای برداشت نازل بوده است و همچنان این وضعیت ادامه دارد از طرفی صادرات هندوانه جنوب کرمان به بازارهای مصرف نیز متوقف شده است در حقیقت کشورهایی حوزه خلیج فارس و همسایه های غربی که سال گذشته وارد کننده اصلی هنداونه جنوب کرمان بودند دیگر رغبتی به واردات هنداونه جنوب کرمان ندارند این درحالی است که این هندوانه به دلیل ارگانیک بودن و طعم و ویژگیهای مربوط به این محصول، با کیفیت ترین هنداونه کشور لقب گرفته است.

 

معاون جهاد کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: کشاورز برای کشت هنداونه در هر هکتار نزدیک به ۸ میلیون تومان هزینه کرده است اما بسیار کمتر از این مقدار در هر هکتار درآمد داشته اند به طوریکه حتی هزینه های کشت را هم جبران نکرده است.

 

وی افزود: برای حمل محصول از جنوب کرمان روزانه به سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار کامیون نیاز داریم زیرا تمام محصولات کشاورزی هم زمان برداشت می شوند و تقاضا بالاست اما کامیون کم است، حمل و نقل ریلی راه اندازی نشده و جاده های نیز کم عرض هستند.

 

این مسئول افزود: کرایه های حمل و نقل بسیار بالا است بطوریکه هر کامیون برای انتقال محصول به بازار تهران سه تا چهار میلیون کرایه می گیرد.

 

مشکل حمل و نقل محصولات کشاورزی همچنان پا برجاست

 

وی از مسئولان خواست در راستای حمایت از کشاورزان هنداونه کار جنوب کرمان وارد عمل شوند و نگذارند دسترنج کشاورزان عاید دلالان شود.

 

این درحالی است که محمد رحیم ابوسعیدی که مشاور استاندار کرمان است و به نمایندگی از استانداری کرمان برای کنترل قیمت محصول گوجه چندی قبل به جنوب کرمان سفر کرده بود اظهارداشت: دستور داده شده است که از تمامی امکانات موجود در جنوب کرمان برای حمل و نقل محصول به بازار مصرف استفاده شود.

 

وی تاکید کرده بود که به فرمانداران گفته شده است به گونه ای نظارت کنند که حمل و نقل بر اساس تعرفه انجام شود و از گرفتن کرایه های سنگین از کشاورزان جلوگیری شود.

 

ابوسعیدی قبل از بروز چالش در بازار هنداونه ، در خصوص بروز نگرانی هایی در خصوص افت شدید قیمت هنداونه نیز گفت: ما نیز نگران این محصول هستیم و به موقع و در زمان برداشت این محصول وارد عمل خواهیم شد.

 

محمد اسماعیل پور یکی از کشاورزان عنبرآبادی که در انتظار مشتری مانده است نمونه ای از کشاورزان ورشکسته جنوب کرمان است که در گفتگو با مهر اظهارداشت: امسال هر چه کشت کردیم با مشکل فروش مواجه شدیم و در نهایت به شدت ضرر کرده ایم.

 

وی گفت: دلالان محصولمان را به قیمت بسیار اندک می خرند و ما هم گزینه ای دیگری برای فروش نداریم و حتی باید در انتظار بنشینیم که شاید کسی با همین قیمت نازل به ما مراجعه کند.

 

این کشاورز افزود: میلیونها تومان برای کشت هنداونه هزینه کردیم اما حالا نیمی از هزینه را هم دریافت نمی کنیم و در واقع نمی دانیم باید با این وضعیت چه کنیم.

 

وی در پاسخ به سوالی مبینی بر اینکه چرا محصول را به بازار سایر استانها منتقل نمی کنید گفت: کرایه های بسیار سنگین است با همین قیمتهای بالا هم کامیون داران حاضر نیستند محصول ما را بار بزنند چون در انتظار قیمتهای بالاتر نشسته اند.

 

در حال حاضر از کشاورز برای هر کیلو هنداونه ۳۰ تا ۸۰ تومان پول می دهند اما در همین بازار جنوب استان کرمان هم هر کیلو حداقل ۵۰۰ تومان به فروش می رود.

 

برکناری مسئولان جهاد کشاورزی چاره کار نیست/ مشکل کشاورزان فرابخشی است

 

اما روز گذشته رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با حکم وزیر جهاد کشاورزی تغییر کرد که به نظر می رسد این تغییر عکس العملی به وضعیت بازار محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان است.

 

نکته قابل توجه اینکه اداره جهاد کشاورزی جنوب کرمان هر چند می تواند در رعایت الگوی کشت به کشاورزان تذکر بدهد اما هیچ حربه قانونی برای جلوگیری از کشت محصولات کشاورزی ندارد و تنها می تواند به کشاورزان توصیه کند که الگوی کشت را رعایت کنند که طبق گفته مسئولان جهاد کشاورزی جنوب کرمان این الگو نیز رعایت شده است.

 

مسئولان باید به این مسئله توجه کنند که مشکل عدم فروش محصولات کشاورزی و افت شدید قیمت پدیده ای است که طی دهه اخیر روی داده است و نشات گرفته از عدم وجود سیستم حمل و نقل کالا، عدم بازاریابی محصولات کشاورزی و عدم وجود صنایع پائین دستی کشاورزی در جنوب کرمان است.

 

مناسب ترین راهکار برای مقابله با افت شدید قیمتها ورود سازمانهایی مانند تعاون روستایی در زمان خرید و بازرایابی محصولات توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و تامین کامیون توسط اداره حمل و نقل و پایانه ها است که این سازمانها با تشکیل کمیسیون دائمی و ویژه می توانند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

 

دست دلالان باید از بازار هنداونه کوتاه شود

 

کشاورزان امیدوارند همان طور که در خصوص محصول گوجه فرنگی با یک هماهنگی ساده که توسط استانداری کرمان انجام شد شاهد رفع مشکل بخشی از کشاورزان بودیم. مشکل سایر کشاورزان نیز رفع شود.

 

در همین راستا رئیس سازمان تعاون روستایی جنوب استان کرمان می گوید: با پیگیریهای استاندار کرمان و تخصیص هزینه و یارانه خرید، توسط معاونت راهبردی ریاست جمهوری، کار خرید توافقی گوجه کشاورزان جنوب استان از ۱۸ اردیبهشت آغاز شده و تاکنون بیش از ۶ هزار تن گوجه از کشاورزان جنوب استان خریداری شده است .

 

فرود سالاری با اشاره به خرید گوجه با قیمت ۳۳۰ تا ۳۵۰ تومان از کشاورزان منطقه گفت: با اختصاص یارانه خرید از سوی دولت قیمت در حال حاضر به تعادل رسیده است و در صورتی که دلالان بخواهند از کشاورزان گوجه خریداری کنند باید قیمتی بالاتر از این را مشخص کنند .

وی از فعال بودن ۸ مرکز خرید در جنوب استان برای خرید گوجه کشاورزان خبر داد و افزود: پیش بینی کارشناسان تولید ۶۰۰ هزارتن گوجه از مزارع جنوب استان است که قیمت تمام شده تولید بالای ۵۰۰ تومان است که قبل از خرید توافقی، دلالان تعیین کننده قیمت بودند و با ورود سازمان تعاون روستایی جنوب استان بخشی از هزینه کشاورزان تامین و بازار به حال تعادل رسیده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.