×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
«مالکی» با اختلافی معنادار پیروز سومین انتخابات پارلمانی عراق شد

به گزارش “سیرجان خبر” به نقل از فارس، کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق بعدازظهر دوشنبه نتیجه نهایی انتخابات عراق را به تفکیک استان‌های مختلف اعلام کرد که بر اساس آن ائتلاف «دولت قانون» با تصاحب ۹۲ کرسی پیروز سومین انتخابات پارلمانی پس از سقوط رژیم بعث، شد.

بر اساس اعلام کمیساریای عالی انتخابات عراق، ائتلاف مالکی در بغداد و ۹ استان بصره، میسان، واسط، بابل، ذی‌قار، نجف، کربلا، مثنی و قادسیه، گوی سبقت را از رقبای خود ربود.

بر این اساس، جریان صدر با ۳۲ کرسی و المواطن با ۲۶ کرسی و متحدون با ۳۲ کرسی در مرتبه دوم، سوم و چهارم قرار دارند.

همچنین ائتلاف الوطنیه به ریاست ایاد علاوی با ۲۱ کرسی در مرتبه پنجم و دموکراتیک کردستان و اتحادیه میهنی کردستان هر کدام با تصاحب ۱۹ کرسی، مشترکا ششم هستند.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی، ائتلاف «دولت قانون» به ریاست «نوری المالکی» با یک میلیون و۷۴۰ هزار رای صحیح موفق شد در بغداد ۳۰ کرسی را به خود اختصاص دهد و پس از آن ائتلاف «الوطنیه» به ریاست «ایاد علاوی» به ۱۰ کرسی و ائتلاف «الاحرار» وابسته به جریان صدر به ۶ کرسی دست یافت.

از طرف دیگر، پس از آنکه منابع مختلف خبری در عراق و خارج از آن، آمار مختلف و متفاوتی از مجموع تعداد کرسی‌هایی که ائتلاف مالکی کسب کرده و از ۹۲ تا ۹۶ کرسی در نوسان بود، ارائه کردند، یک منبع مطلع به پایگاه خبری سومریه نیوز عراق اعلام کرد که ائتلاف مالکی، ۹۵ کرسی کسب کرده است.

این منبع که هویتش فاش نشد، در توضیح این ادعای خود گفت: دو کرسی از ائتلاف ملی نینوا و یک کرسی از ائتلاف ملی صلاح الدین به مجموع کرسی‌های دولت قانون افزوده می‌شود و بدین ترتیب مجموع کرسی‌های ائتلاف دولت قانون به ۹۵ کرسی می‌رسد.

به هر ترتیب در صورتی که کرسی‌های دولت قانون ۹۲ عدد هم باشد، اختلاف آن با رتبه دوم که جریان صدر با ۳۲ کرسی است، ۶۰ کرسی است که در نوع خود بی‌سابقه و معنادار است.

این موفقیت نخست وزیر عراق پس از دوره‌ای حاصل شد که انتقادات مخالفان سیاسی او پس از دستور مالکی برای آغاز مبارزه ارتش این کشور با گروهک‌های تروریستی در آستانه انتخابات به اوج خود رسید و تلاش گسترده‌ای از جانب مخالفان برای ناکارآمد بودن دولت صورت گرفت تا چهره دولت وی نزد مردم تخریب شود، اما نتیجه‌ای که دولت قانون کسب کرد، تا حد زیادی بر خلاف انتظارها وسوء تبلیغات بود.

بر اساس این گزارش، مجموع آراء صحیح ۱۱ میلیون و ۲۲ هزار و ۴۰۳ رأی است و تعداد کرسی مردان ۲۳۷ و کرسی زنان ۸۳ و کرسی اقلیت‌ها ۸ عدد از کل ۳۲۸ کرسی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.