×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
مراسم سالروز ثبت جهانی گلیم در بخش گلستان سیرجان برگزار شد

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” مراسم سالروز ثبت جهانی گلیم سیرجان و افتتاح اولین کارگاه متمرکز گلیم به همت شرکت نظم آوران صنعت و معدن گل گهر؛معین اقتصادی بخش گلستان با اجرای برنامه های متنوع و برپایی غرفه های صنایع دستی برگزار شد.

بخشدار گلستان در مراسم افتتاحیه کارگاه متمرکز گلیم گفت:بعد از ثبت جهانی دارستان به عنوان دهکده جهانی گلیم به همت شرکت نظم آوران و با توجه به اهمیت موضوع این مجموعه به عنوان نخستین مجموعه متمرکز و یک کارگاه آموزشی محسوب می شود.

زنداقطاعی در ادامه افزود:قرار است در آینده کارگاه دیگری را در صورت استقبال بافندگان در چند نقطه دیگر از بخش راه اندازی کنیم و بحث تولید،آموزش و بازرگانی را در این کارگاه ها خواهیم داشت که سعی کردیم هر ساله در سالروز ثبت جهانی گلیم جشن گلیم را هم برگزار کنیم و امیدواریم که این حرکت تبدیل به یک فرهنگ و برند شود.

وی خاطرنشان کرد:در فاز اول حدود ۲۰ دار گلیم در این مجموعه راه اندازی شده است که این مجموعه یک مجموعه کامل در زمینه تولید گلیم است و قرار است در این کارگاه ها به سمت جلوه های گلیم پیش بریم که همه نیاز و سلایق مردم را برطرف کند.

سرپرست فرمانداری سیرجان در ادامه این مراسم گفت:هنر گلیم بافی جزو هنرهای دستی و نادر کشور است که سال های سال و قرن ها ماندگار شده است و از پیشینیان به ما ارث رسیده است و امروز وظیفه ما این است که آن را ترویج دهیم و به نسل های بعد منتقل کنیم.

محمودآبادی اذعان داشت:روستای دارستان و بخش گلستان سیرجان که به عنوان دهکده جهانی گلیم شناخته شده است که هدف از این کار حفظ ارزش تاریخی گلیم است و یک جایگاه در میراث فرهنگی دارد و هنر گلیم ماندگاری بیشتری نسبت به باقی هنرها دارد که باید در حوزه های فرهنگی و میراثی ارزش قائل شویم.

وی در پایان گفت:اگر بتوانیم گلیم را به عرصه ارتباطات پیوند دهیم ماندگاری بیشتری خواهد داشت که باید از طرح های ابتکاری و جدید استفاده کنیم و ذائقه مردم را در نظر بگیریم و تلفیق سنت و مدرنیته را در کنار هم داشته باشیم تا ماندگاری بیشتری داشته باشد و از همه مسئولین این مسئله را خواستاریم که همان گونه که برای ثبت جهانی گلیم در تکاپو بودند برای ترویج و جذب گردشگر و معرفی گلیم سیرجان به همگان نهایت تلاش خود را بکار ببرند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.