×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
مراقب مسمومیت کودکان در منزل باشیم!

به گزارش “سیرجان خبر” معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون ۱۳ کودک به علت مسمومیت در بیمارستان های سیرجان بستری شدند.

دکتر محمد موقری پور افزود: می توان گفت تقریباً ۱۰ درصد از موارد بستری کودکان در بیمارستان به علت مسمومیت و آن هم مسمومیت دارویی بوده است با توجه به اینکه عمده ترین موارد مسمومیت در کودکان در اثر خوردن داروها و مواد شیمیایی و مواد آرایشی بهداشتی و فراورده های شوینده، سفید کننده و لوله باز کن، لاک پاکن و گیاهان آپارتمانی سمی بوده که لزوم نظارت والدین را بیش از پیش ضروری کرده است.

کارشناس بررسی مرگ کودکان معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان نیز در این رابطه گفت: والدین در هنگام بیماری کودکان خود مراقب باشند تا دوز تکراری دارو به کودکان ندهند و از همه مهم تر اینکه داروهای مصرفی افراد خانواده را دور از دسترس آنان نگه دارند.

نرجس خراسانی افزود: اگر به کودک خود دارو می دهید به او تفهیم کنید که این دارو است و از کلماتی مانند آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید.

وی ادامه داد: مواد شیمیایی، شوینده، سفید کننده که در منزل نگه داری می کنید را در کمدهای دارای قفل و دور از دسترس کودکان قرار دهید. متاسفانه نگهداری شربت متادون ترک اعتیاد در ظرف خالی نوشابه و شیشه خالی منجر به مسمومیت ناخواسته و مرگ کودکان شده که از ابتدای مهرماه مسمومیت با این ماده شیمیایی باعث بستری شدن ۳ کودک در بیمارستانهای سیرجان شده است.

خراسانی اظهار کرد: در صورت مصرف بیش از اندازه ویتامین ها، آهن و استامینوفن توسط کودک، خطر مرگ وجود دارد. در بین ویتامین ها ویتامینA ، ویتامین D و آهن یکی از پر خطرترین مسمومیت ها را ایجاد می کنند که در صورت مسمومیت با آهن در کودکان کوچکتر، در عرض چند ساعت میتوانند باعث نارسایی کبدی شده و حتی باعث مرگ کودک شود.

وی تاکید کرد: مصرف زیاد آنتی هیستامین ها می تواند ناراحتی های خونی، تشنج، توهم و تاری دید را ایجاد کند. در صورت مصرف بیش از اندازه استامینوفن باعث آسیب به کبد شده و در موارد نادری به مرگ می انجامد.

این کارشناس بهداشت ادامه داد: مسمومیت با گیاهان هم در بین کودکان شایع و حائز اهمیت است گیاهانی مانند گزنه، خرزره، دیفن با خیا، گل انگشتانه، آزالیا، شوکران و کرچک –کالادیوم می‌تواند کشنده باشد. در صورت مسمومیت با این گیاهان، بیمار را در اسرع وقت به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل کرده و یا با اورژانس تماس بگیرید. در منزل خود از نگه داری گیاهان تزیینی که دارای میوه و ظاهر جذاب برای کودکان می باشد خودداری کنید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.