×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
مسئولین هوشیار باشند! برجام خواب آشفته ای که آمریکا برای ایران دیده است/توافقات روزنه نفوذی برای کم رنگ کردن ارزش های انقلابی

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از آرمان کرمان، چندی است خبرهای متفاوتی از بدعهدی هایی آمریکا و نقض شدن برجام به گوش می رسد تا جایی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تاکید می کند که برجام فواید زیادی برای این کشور داشته و سود چندانی عاید ایران نشده است.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل سیاسی گفت: برجام به چند دلیل موجب شکست ایران در توافقات شد ، اولین دلیل این است که هیئت مذاکره کننده ما بیش از اندازه به غربی ها به ویژه آمریکا اعتماد کردند.

وی افزود: تیم مذاکره کننده بر این تصور بود که می تواند درس اخلاق به غربی ها دهد و اگر ایران در اجرای تعهدات پیش دستی کند و راستی آزمایی خود را به جهانیان ثابت کند و آمریکا تحت تاثیر این حرکت ایران به اجرای تعهدات خود می پردازند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: دلیل دوم این شکست این است که هیئت مذاکره کننده و شخص رئیس جمهور با دقت و التزام به رهنمودها ، هشدارها و رهنمودهای مقام معظم رهبری عنایت نکردند.

سید افقهی تاکید کرد: در صورتی که مقام معظم رهبری طی نامه ای به روحانی تاکید کردند اکنون که در آستانه ادامه توافقات هسته ای هستید به نکات زیر توجه نمایید و آن ها را اجرا نمایید.

وی توضیح داد: از جمله مسائلی که مطرح شد مسئله اجرای بند به بند یا همان سیاست گام به گام و تناظر است به این معنی که وقتی ما یک گام برداریم باید منتظر باشیم و ببینیم آیا طرف مقابل هم گامی در جهت اجرای تعهدات خود برمی دارد و یا خیر؟ که متاسفانه توسط دولت رعایت نشد.

ضربه سخت ایران از آمریکا به دنبال نادیده گرفتن خطوط قرمز

این کارشناس مسائل سیاسی  بیان کرد: رعایت خطوط قرمز از جمله مسائل دیگری بود که رهبر انقلاب بر آن تاکید فراوانی داشتند و این خطوط را ترسیم کردند و هرگاه اعضای هیئت مذاکره کننده ما برای اطلاع رسانی مردم حاضر می شدند و پیشرفت کار را اطلاع رسانی می کردند به صراحت بیان می کردند که با عنایت به فرامین مقام معظم رهبری تمامی خطوط قرمز را رعایت کردیم متاسفانه در مراحل بعدی ظریف به مقام معظم رهبری گفت نتوانستیم برخی خطوط قرمز را رعایت کنیم،وقتی خطوط قرمز را رعایت نکردید طبیعی است که ضربه خواهید می خورید.

سید افقهی ادامه داد: نکته دیگر که قابل بحث است خطا در محاسبات و عدم دشمن شناسی است درست است که تصمیم گرفتید بر اساس معادله برد-برد عمل کنید اما تعهدات روی کاغذ با آنچه که قرار است در عمل انجام شود متفاوت است.

وی عنوان کرد: ما باید دشمن را مجبور می کردیم تا گام های عملی بردارد نه این که تمام تعهدات را اجرا کنیم و دست خالی به دنبال دشمن بدویم و خواهش کنیم تا به تعهدات خود عمل کند.

این کارشناس مسائل سیاسی  یادآور شد: در حال حاضر آمریکا نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده بلکه گستاخی را به بی نهایت رسانده و دست به غارت اموال بلوکه شده ایران زده است که نشان دهنده ضعف مدیران و متولیان پرونده هسته ای ماست.

وقتی موافقان سرسخت برجام از بدعهدی آمریکا سخن می گویند

سید افقهی اذعان داشت: هاشمی رفسنجانی ، سیف و ظریف اعلام کردند که آمریکا نسبت به تعهدات خود بدعهد است حال مگر این که مقام معظم رهبری همین آمریکا را به شما هشدار نداده بود.

وی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب فرمودند شما انسان های خوب و انقلابی اما شما باید طرف مقابل خود را بشناسید که چگونه بدعهد است و رفتاری منافق گونه دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد: تیم مذاکره کننده ما با حسن نیت کامل به تمام قول هایی که داده بود و اکنون ضربه این اعتماد بی جا را هم خورد،آمریکا حتی اجازه نمی دهد بانک ها و کشورهای اروپایی با ایران تعامل داشته باشند چه رسد به اجرای تعهدات خود در برجام.

سید افقهی تاکید کرد: آمریکا هم چنان در حال کارشکنی می باشد و به دنبال این است که پرونده موشک های بالستیک و حقوق بشر را هم به بازتاب توافق هسته ای ربط دهد بنابراین آمریکا برای ایران خواب آشفته دیده است.

وی گفت: اگر انرژی هسته ای ، سامانه موشکی و حقوق بشر را هم رعایت کنید آمریکا به تعهدات خود عمل نخواهد کرد و نهایتا شما را وادار خواهند کرد که دست از ارزش های انقلابی خود بردارید و این ها تنها روزنه ای برای نفوذ است.

سید افقهی بیان کرد: آمریکا به دنبال این است که ما را تحقیر کند و رفتارهای دولتمردان آمریکا تنها نشانی از خباثت و دغل کاری است که باید پاسخ دندان شکنی به این رفتارهای زشت آمریکا داده شود.

سکوتی که گستاخی آمریکا برای تحقیر هیئت ایرانی را بیشتر می کند

این کارشناس مسائل سیاسی  اظهار داشت : اما جای سوال دارد چرا وزارت خارجه ما همچنان سکوت می کند چرا به جای ظریف جلیلی باید پاسخ آمریکا را دهد و بگوید جان کری باید برای نوه هایش تعریف کند که ما چگونه آن ها را ۲ سال به دنبال خود کشاندیم تا سر میز مذاکره حاضر شوند ، در صورتی که جلیلی اکنون سمت رسمی ندارد.

وی تصریح کرد: اگر به رفتارهای زشت آمریکا پاسخ ندهیم آن ها گستاخ تر شده و با هر قدمی که ما عقب نشینی کنیم آن ها ۱۰ قدم به سمت جلو پیش می روند.

این کارشناس مسائل سیاسی  افزود: اوایل انقلاب امام راحل بارها تاکید کردند که در مقابل دشمن نباید عقب نشینی کنید متاسفانه در حال حاضر این مساله در حال رخ دادن است و تحت عنوان چالش زدایی مطرح است در حالی که چالش زدایی با ذلت و تحقیر هم خونی ندارد.

سید افقهی بیان داشت: سیاست ما بر اساس استراتژی که مقام معظم رهبری تعریف فرمودند عزت ، حکمت و در آخر مصلحت می باشد متاسفانه تا کنون چندین حرکت از دولت مشاهده شده که باعث تحقیر ملت ایران گردیده است.

جلوگیری از ورود ابوطالبی به آمریکا دستاورد بزرگ دیپلماسی لبخند

وی توضیح داد: زمانی که ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل معرفی کردند به وی ویزا و اجازه ورود به کشور ندادند در حالی که روحانی در شعارهای خود بارها اعلام کرد که عزت را به ملت ایران باز می گرداند.

این کارشناس مسائل سیاسی  عنوان کرد: در حادثه منا نزدیک به ۵۰۰ نفر از ایران جان خود را از دست دادند دولت عربستان مانع ورود هیئت ایرانی به این کشور شد متاسفانه در صحن سازمان ملل ظریف در مقابل امیر کویت زانو می زند و تقاضا می کند که پادرمیانی کرده تا عربستان اجازه ورود هیئت ایرانی را دهد تا پیکر جان باختگان را باز گرداند.

سید افقهی اظهار داشت: ذلت بیشتر از این  وجود دارد همه این موارد تحت عنوان دیپلماسی نرم یا لبخند بیان شد که نتیجه ای به جز تحقیر و تهدید به همراه نداشت.

وی در خاتمه یادآور شد : در اوج مذاکرات هسته ای وقتی که تفنگداران آمریکایی به آب های کشور ما وارد شدند نیروهای سپاه آن ها زبون و ذلیل اسیر کرد و به خاک خود وارد کردیم و دیدیم که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.