×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
مقرن بن‌ عبدالعزیز ولیعهد آتی عربستان شد

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از تسنیم،شبکه المنار در گزارشی آورده است منابع آگاه در عربستان اعلام کرده‌اند که عبدالله‌بن عبدالعزیز پادشاه این کشور از شورای موسوم به بیعت خواسته است با تعیین مقرن به عنوان ولیعهد پس از به قدرت رسیدن شاهزاده سلمان ولیعهد فعلی (پس از مرگ عبدالله شاه فعلی) موافقت کند و شاهزاده متعب فرزند پادشاه فعلی هم جای شاهزاده مقرن را به عنوان معاون دوم نخست وزیر بگیرد.

این منابع افزودند حدود دوسوم اعضای شورای بیعت که تعدادشان ۳۴ نفر است با این تصمیم در صورتی که سلمان ولیعهد فعلی پادشاه شود یا به‌خاطر بیماری به خارج سفر کند، موافقت کرده‌اند.

این منابع اعلام کردند سلمان ۷۹ساله اصرار دارد تا فرزندش محمد به عنوان وزیر دفاع منصوب شود، سمتی که هم اکنون خود وی علاوه بر ولیعهدی در اختیار دارد.

مقرن ۶۸ساله کوچک‌ترین فرزند ملک عبدالعزیز به شمار می‌رود که به‌گفته منابع سعودی، تغییرات احتمالی در آینده فضا را به‌روی فرزندان نسل دوم و سوم آل‌سعود برای تصدی مناصب مهم و حساس در چارچوب ترتیبات خاندان حاکم بر عربستان باز می‌کند.

بر اساس این گزارش، تنها سه نفر از فرزندان نسل سوم آل‌سعود مناصب حساس را در عربستان در اختیار دارند که شامل سعود الفیصل وزیر خارجه که از حدود چهل سال گذشته تا کنون این سمت را در اختیار دارد، محمدبن نایف وزیر کشور از نوامبر ۲۰۱۲ و متعب‌بن عبدالله وزیر گارد ملی هستند.

در چارچوب سازوکارهای جانشینی که چند سال پیش تصویب شد، ملک عبدالله شاه عربستان که ۹۰ساله است، اعضای شورای بیعت را منصوب کرد و برادر ناتنی‌اش مشعل‌بن عبدالعزیز را در رأس این شورا قرار داد.

۳۴ نفر از فرزندان و نوادگان ملک عبدالعزیز در حال حاضر شورای بیعت را تشکیل می‌دهند که مأموریت این شورا فراهم کردن زمینه انتقال قدرت در خاندان حاکم بر عربستان به‌ویژه از طریق مشارکت در انتخاب ولیعهد است.

شورای بیعت از فرزندان بنیان‌گذار حکومت آل‌سعود تشکیل شده است که پادشاه سعودی به اعضای این شورا، اسامی یا دو اسم یا سه اسم را برای تصدی پست ولیعهدی پیشنهاد می‌کند.

این شورا می‌تواند این اسامی را رد کند و نامزدی را که پادشاه پیشنهاد نکرده، تعیین کند و اگر نامزد شورا با موافقت پادشاه سعودی روبه‌رو نشود، شورای بیعت با اکثریت اعضا در یک عملیات رأی‌گیری که نامزد شورا و نامزدی که پادشاه تعیین کرده، تکلیف ولیعهد را قطعی می‌کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.