×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
نوروز نامه ای دیگر برای سیرجان

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” با توجه به اینکه سیرجان چهارراه حیاتی شرق به غرب،شمال به جنوب است پیش بینی می شود بیش از ۲ میلیون مسافر از سیرجان عبور کنند، این خبری بود که فرماندار سیرجان در جلسه ستاد تهسیلات نوروزی داد.

جلسه ای که هر ساله تشکیل و ابعاد رفاه مسافران نوروزی در سیرجان بررسی می شود،اما به یقین تشکیل چنین جلساتی الزامی است و این در حالی که زیر ساخت های توسعه گردشگری سیرجان در وجهه نامناسب خود قرار دارد.

یکی از مهم ترین خصوصیات توسعه گردشگری در هر شهر، مدیریت بازرگانی است که در ازای حضور گردشگران رونق اقتصادی نیز در آن مکان به اوج خود برسد و باید گونه ای برای گردشگر برنامه ریزی کرد که خرید کالا و خدمات در انگیزه های مشتریان ایجاد شود اما این پتانسیل اقتصادی در شهر سیرجان چشمگیر و محسوس است.

اما اگر از مقوله اقتصادی جذب گردشگر صرفه نظر کنیم به مشکلات عدیده ای در خصوص زیر سخت های گردشگری بر می خوریم که مهم ترین مشکل آن جذب گردشگر است که در شهرستان سیرجان کمتر به چشم می خورد.

امروزه وجود وسایل ارتباط جمعی کمک شایانی به شناخت صنعت گردشگری شهرها کرده است که بسیاری از کشور های توسعه یافته از این تبلیغات استفاده می کنند اما عدم توجه مسئولان باعث شده تا جذب مردم به توسعه گردشگری در سیرجان به حافظه فراموشی سپرده شود.

تبلیغات؛ موثر ترین راه جذب گردشگر

معاون سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در سفر اخیر خود به سیرجان با انتقاد از توسعه گردشگری سیرجان مسئولان شهر را نقره داغ کرد.

بهمن نامور مطلق در سخنان خود با اشاره به عدم شناخت مردم به میراث فرهنگی و تاریخی هر شهر گفت: امروزه اکثر شهرهای توسعه یافته صنعت گردشگری را مدیون این توسعه یافتگی می دانند اما در شهر شما که گلیم آن شهره جهانی دارد و بهترین ظرفیت برای جذب گردشگر است به آن پشت شده است توسعه گردشگر به حرف و حدیث نمی شود و اگر شهر می خواهد در صنعت گردشگری و صنایع دستی موفق شود باید زیر ساخت های آن قوی شود و سپس گردشگر جذب شود.

وی در ادامه عنوان کرد: برای جذب گردشگر باید تبلیغات جاذبه های توریستی و صنایع دستی آن منطقه در ورودی شهر و در مکان هایی که امکان حضور گردشگر فراهم است گذاشته شود تا از این طریق پتانسیل های شهرستان به مسافران شناسانده شود، اما من در حین ورود به سیرجان این مهم را احساس نکردم.

 سیرجان و نوروز

اما در سال گذشته کمبودهایی در زمینه امکانات نوروزی در سیرجان احساس می شد که همین امر سبب شد تا جمعیت زیادی از مسافران نوروزی سفری گذرا از شهر سیرجان داشته باشند، در نوروز ۹۳ بازسازی و ارائه خدمات در مکان های گردشگری و تاریخی مثل کفه نمک ، یخدان های دوقلو ، باغ سنگی و سایر مکان ها در وضعیت نامطلوبی به سر می برد.

نوروز گذشته اغلب مسافران از کم بودن تعداد راهنمای گردشگری، نامناسب بودن وضعیت راه‌ها، اطلاع‌رسانی نامناسب درباره جاذبه‌ها،رعایت نشدن بهداشت در برخی مراکز پذیرایی و تفرجگاه‌ها و کمبود راهنما گلایه مند بودند.

مسیر های ورودی شهر سیرجان از سمت شیراز یکی از مهم ترین مسیرهایی است که حجم ترافیکی بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است اما امکانات نوروزی در آن مسیر سال گذشته در حدی بود که اغلب مسافران را وادار می کرد که حتی برای استراحت هم در آن مسیر توقف نکنند و عدم حضور ماموران پلیس راه ، کمپ نوروزی، وضعیت نامطلوب زیبا سازی تنها بخشی از کمبود های این مسیر بودند.

پیشنهاد هایی برای برای نوروز ۹۴

*تصویرسازی از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، طبیعی ومذهبی و نشان دادن چهره‌ای واقعی جاذبه های گردشگری سیرجان
*ترغیب گردشگران به بازدید از صنایع دستی و جاذبه های گردشگری سیرجان
*معرفی فرهنگ، آداب و رسوم، غذا و صنایع دستی
*ایجاد حس امنیت و اعتماد در بین گردشگران
*فرهنگ ‌سازی نحوه رفتار با گردشگران
*فرهنگ سازی برای فروش صنایع دستی شهرستان به گردشگران

هیئت تحریریه “سیرجان خبر” سعی داریم از امروز تا پایان سال هر روز به معرفی یکی از ظرفیت های گردشگری شهرستان سیرجان بپردازیم

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.