×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
هشدار برای ساکنان شهرک برق/سود کلان حاصل از انتقال آب به جیب چه کسی می رود؟

به گزارش خبرنگار سرویس شهر “سیرجان خبر”، اهالی شهرک برق و ساکنان اطراف میدان نیروی دریایی طی ماه گذشته شاهد هجوم تانکرهای حمل آب نزدیک منازل خود هستند.

اما داستان از آنجا آغاز می شود که یک شرکت پیمانکاری متعلق به (م ع) از منتصبین به یکی از مسئولین شهرستان، اقدام به برداشت آب برای صنایع فولاد می کند.

چند ماه قبل این شرکت با دریافت هزینه گزاف از صنایع گل گهر و جهان فولاد اقدام به برداشت آب از چاه های آب ملک زاده می کرد که منجر به خشک شدن چاه های این منطقه شد.

این شرکت پیمانکاری طی قراردادی با شهرداری سیرجان مجوز استفاده از ۲ حلقه چاه در نزدیکی شهرک برق را گرفته و بصورت شبانه روزی و بی وقفه اقدام به برداشت آب شرب از سفره های زیرزمینی این چاه ها برای استفاده معادن گل گهر و جهان فولاد می کنند که سود کلانی از فروش آب به جیب می زند.

ساکنان اطراف میدان نیروی دریایی از ماه گذشته بشدت با افت فشار آب و در بعضی موارد با قطعی آب مواجه هستند، اگر این رویه به همین صورت ادامه پیدا کند خسارات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت که از جمله آن می توان به نشست زمین و خسارت به منازل محدوده میدان نیروی دریایی و شهرک برق اشاره کرد و این تهدیدی بسیار جدی برای ساکنان شهرک برق است که فاصله کمتری را نسبت به این چاه ها دارند.

با راه اندازی کارخانه جدید مگامدول(توسعه آهن فولاد گل گهر) این کارخانه به آب بسیار زیادی جهت راه اندازی نیاز دارد و شهرستان سیرجان دیگر منابع آبی برای کسری آب این کارخانه در اختیار ندارد چون در آینده ای نزدیک این ۲ چاه آب با این حجم برداشت خشک خواهند شد.

با این برداشت بی رویه باغات کشاورزی و سفره های زیرزمینی خشک و با توجه به فصل زمستان بدون بارش، در سیرجان با قحطی شدید آب مواجه می شویم و در آینده ای نه چندان دور شهرستان سیرجان نشانه ای از آب و آبادی نخواهد داشت، این در حالی است که عده ای سودجو برای کسب سود و درآمد بیشتر فقط به فکر منافع خود هستند.

چون تعداد تانکرها حمل آب بسیار زیاد هستند در میان آنها تانکرهای فرسوده زیادی به چشم می خورد که در طول مسیر موجب هدر رفت آب می شود.

باشد که مسئولان فکر جدی به حال برداشت بی رویه آب های زیر زمینی بکنند،  قبل از اینکه زنگ خطر هشدار آب به صدا در آید اقدام جدی جهت جلوگیری از این برداشت ها صورت پذیرد.

بهترین روش برای تامین آب صنعت فولاد و گل گهر انتقال آب از بندرعباس است که با صرف هزینه بیشتر عمران و آبادی شهر نیز حفظ می شود.

در ادامه گزارش باشگاه خبرنگاران در خصوص برداشت بی رویه آب های زیرزمینی و نشست زمین در شهر دامنه از توابع استان اصفهان را مشاهده نمائید.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.