×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
وندالیسم و تخریب آثار تاریخی در سیرجان/تصاویر

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی “سیرجان خبر” امروز پدیده نوشتن یادگاری بر روی آثار تاریخی به عنوان یک پدیده شوم اجتماعی تبدیل شده است، وندالیسم همان تخریب کنترل نشده اشیاء و آثار تاریخی با ارزش و اموال عمومی تلقی می شود که در سیرجان رواج یافته و دامنه آن در حال گسترش است.

شهرستان سیرجان دارای آثار باستانی مهمی می باشد که برخی از آنها درمرکز شهر واقع شده اند  وندالیسم در سیرجان از چند سال اخیر رونق گرفته که این نشان از خودنمایی شخصیتی برخی از افراد در اجتماع است که برای ارضای خواسته خود دست به تخریب اموال تاریخی می زنند.

یکی از افتخارات ایرانیان قدمت ۲۵۰۰ساله آن است اما حفظ این تاریخ با نگه داری از آثار باستانی محقق می شود و پدیده نوشتن یادگاری بر روی آثار تاریخی، عموماً توسط افرادی صورت می‌گیرد که اطلاع کافی از اهمیت حفظ آثار باستانی ندارند.
حال سوال اصلی اینجاست که چنین رفتار ناپسندی از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ آیا ویژگی‌های ذاتی و رفتاری افراد در بروز این پدیده مؤثر است؟ آیا چنین پدیده‌ای ریشه در خصوصیات روانی افراد دارد یا باید علت را در جای دیگری جست‌وجو کرد؟

در حالی که در عموم کشورهای توریست‌پذیر رقم قابل توجهی از درآمد دولت از طریق گردشگری داخلی و خارجی و بازدید آنها از بناها و آثار تاریخی تامین می شود، در ایران نه تنها شاهد این رقم نیستیم، بلکه به دلیل عدم ارزش‌گذاری و اهمیت ندادن به میراث فرهنگی، با برخوردهایی از قبیل کنده کاری و یادگاری نویسی در مهمترین آثار تاریخی خود نیز مواجهیم.

مسئولان میراث فرهنگی در سیرجان خود را به خواب زده اند و هیچ تلاشی برای احیا میراث فرهنگی و تاریخی انجام نمی دهند، جذب توریست و گردشگر در سیرجان به دلیل موقعیت تجاری و جغرافیایی آن از سایر شهر ها می تواند بیشتر باشد اما امکانات رفاهی در جذب گردشگر در سیرجان بسیار پایین است.

وندالیسم7 وندالیسم6 وندالیسم5 وندالیسم4وندالیسم2وندالیسم1

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.