×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
پدیده ی سگ گردانی معضل فرهنگی شهر ما/ رواج سگ گردانی تقلید کورکورانه از فرهنگ مبتدل غربی و در تضاد با آموزه های اسلامی است

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” از حرکاتش بی‌قراری می‌بارد، دمش را تکان می‌دهد و تا جایی که بند قلاده اجازه می‌دهد، در مسیر پیاده‌رو بالا و پایین می‌رود و خانم و آقای صاحب سگ، حیوان خانگی‌شان را برای گشت و گذار به خیابان آورده‌اند و حیوان نیاز به اجابت مزاج پیدا کرده است به همین خاطر هم در گوشه‌ای از پیاده‌رو می‌ایستند تا حیوان خودش را راحت کند. این تصویر ناخوشایند اما پیش چشم دهها رهگذر رخ می‌دهد، آن هم در شرایطی که سگ در فرهنگ و دین ما نجس شمرده می‌شود و از سوی دیگر علم پزشکی هم ثابت کرده به دلیل وجود بیماری‌های مشترک فراوان بین این حیوان و انسان نگهداری از سگ خطر ابتلای افراد به چنین بیماری‌هایی را افزایش می‌دهد.
یکی از معضلاتی که در سالیان اخیر در کشور اسلامی‌مان بروز پیدا کرده و متاسفانه به صورت علنی در شهرهای بزرگ دیده می‌شود، نگهداری از حیوانات و به خصوص سگ و گرداندن آن‌ها در خیابان‌ها و معابر عمومی است و این مسئله به خصوص در کلان‌شهرهایی مانند تهران بیشتر مشاهده می‌شود و به تازگی در شهرستان سیرجان نیز رواج پیدا کرده است.
رواج سگ‌گردانی و نگهداری از آن علاوه بر مضرات بسیار زیاد بهداشتی و زیان‌آور بودن برای سلامت عمومی، یک معضل فرهنگی-اجتماعی و نوعی تقلید کورکورانه از فرهنگ مبتذل غربی است و سگ ها در جامعه از نظر افرادی عزیز هست و از نظر افرادی نجس هنوز در این مورد بحث های جدی در میان افراد رد و بدل میشود کارشناسان معتقدند کم شدن روابط عاطفی بین انسانها و تظاهر به روشهای زندگی غربی موجب روی آوردن افراد به نگهداری از سگ می شود،اتفاقی که با آموزه های اسلامی و فرهنگ ایرانی سازگاری ندارد.
انتخاب یک سگ بالغ به عنوان حیوان خانگی مسئولیت بسیاری دارد تعالیم مربوط به زندگی در خانه و مکان ادرار و تغذیه آن حیوان ممکن است قبلا آزاد بوده تا به طور خودسر به هر طرف بدود لذا مهار کردن چنین حیوانی مشکل است و ممکن است اولش با مشکلاتی مواجه شوید.
به گفته برخی از افراد سگ ها کم کم دارند جای فرزندان را میگیرند و پدر و مادر کمتر به فرزند خود اهمیت میدهند و تمام وقت خود را با سگ ها می گذرانند روانشناسان میگویند خانواده هایی که سگ را نگهداری میکنند فرزندان این خانواده ها از توجه و محبت کمتری نزد پدر و مادر برخوردارند و بیماری های مشترک زیادی بین سگ ها و انسان ها وجود دارد که می توان به بیماری پوستی، بیماریهای ویروسی، بیماریهای انگلی و کیت ها اشاره کرد و لازم به ذکر است که شدت این بیماریها برای کودکان و نوجوانان مضاعف است.
مغازه های پرنده فروشی واقع در خیابان ۱۷شهریور سگ های کوچک و نژاد خارجی را خریداری می کنند و به قیمت بسیار پایین به افراد خریدار می فروشند این سگ ها را در گوشه ای از مغازه به درب می بندند و روزی یکبار به آن ها غذا میدهند این سگ ها در کنار پرندگان به زندگی می پردازند وجود این سگ ها باعث آلودگی در محیط و در مواقعی به مرگ پرندگان منجر می شود و با اندکی جست و جو فروش این سگ ها را در برخی از کلینیک های دامپزشکی با قیمت و نژاد مختلف پیدا کرد و همین چند ماه پیش بود که در جمعه بازار به صورت علنی نسبت به فروش سگ اقدام می کردند و در سایه بی توجهی مسئولین عده ای سودجو قصد رواج سگ گردانی را در شهر سیرجان دارند.
رییس اتحادیه قصابان سیرجان:مجوز ارائه شده به پرنده فروشی ها فروش پرندگان تزئینی است و مجوز فروش سگ را ندارند
حسین مظاهری رئیس اتحادیه صنف قصابان سیرجان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت:مجوز ارائه شده به پرنده فروشی ها مجوز فروش پرندگان تزئینی و ماهیان آکواریومی است و مجوز فروش سگ را ندارند چون اتحادیه ندارد و تداخل صنفی نیز محسوب نمی شود.
وی اذعان داشت:در خصوص پلمپ واحدهای صنفی متخلف باید دستور دادستان وبا همکاری اماکن نیروی انتظامی اقدام شود و اصناف به تنهایی نمیتواند نسبت به پلمپ اقدام کند.
دادستان سیرجان:با متخلفین برخورد قانونی می شود

دادستان سیرجان در خصوص فروش سگ به صورت غیرمجاز گفت:اماکنی که به صورت غیرقانونی اقدام به فروش سگ می کنند در صورت مشاهده برخورد قانونی می شود.
نیک ورز در ادامه گفت:در خصوص این گونه هنجارشکنی ها بهتر است ستاد امر به معروف شهرستان ورود پیدا کند تا کمتر شاهد چنین مشکلاتی باشیم.

کارشناس مسائل دینی:سگ یکی از نجاسات ۱۱ گانه است و عین نجاست است

کارشناس مسائل دینی در خصوص حکم نجس بودن سگ اظهار داشت:حکم دین اسلام نسبت به سگ این است که یکی از نجاسات ۱۱ گانه است و عین نجاست است یعنی مانند بول و منی و ….. نجس العین است و اگر چیزی یا شی به آن ملاقات کند آن چیز هم نجس می شود و نجاست به این معنا است که پلیدی و تنفر ملائکه خدا را بدنبال دارد.
حجت الاسلام محمدی در ادامه گفت:اگر در خانه ای سگی ظرفی را لیس بزند آن ظرف غیر از شستن با آب باید خاکمال شود و این در حالی است که خیلی از نجاسات مثل خون و بول با شستن آب پاک می شود.
وی در پایان گفت:دین مبین اسلام از نظر فقهی نگه داشتن هیچ سگی را در خانه‌ای که انسان در آن زندگی می کند مجاز نمی داند به این علت که خانه مومن محل آمد و رفت ملائکه خداست و وجود سگ در خانه ای از رفت و آمد ملائکه به آن خانه ممانعت می کند.
رها شدن در کوچه و خیابان و مشکلاتی که برای جامعه پیش می‌آید و مرگ و آزار و اذیت حیوان سرنوشت بخشی از سگ‌های خانگی است؛‌حیواناتی که برای چشم و هم‌چشمی و خودنمایی خریداری می‌شوند؛ سبکی از زندگی که با هنجارهای ما هیچ‌گاه همخوانی نداشته است.
امید است مسئولین قضائی شهرستان و ستاد امربمعروف هر چه سریع تر نسبت به رواج این هنجار واکنش نشان داده و برای مقابله با پدیده سگ گردانی چاره ای اندیشیده و با متخلفان برخورد کنند.

گزارش:مهساالسادات رضوی زاده

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.