×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
پروژه شرق هراسی اصلاحات؛ تاکتیکی برای اثرگذاری برمذاکرات/ اصلاح طلبان ناخرسند از توافق‌های اقتصادی با روسیه و چین

به گزارش “سیرجان خبر” شرق هراسی همواره تاکتیک مورد استفاده جریان اصلاح طلب در کشاکش مذاکرات با کشورهای غربی بوده است؛ تاکتیکی که هدف اصلی آن این بوده که وانمود کند اگر ایران در جبهه آمریکا قرار نگیرد، چین و روسیه به عنوان دوکشوری شرقی حاضر در مذاکرات از ما حمایت نخواهند کرد چون این دو کشور به دنبال بازی های سیاسی خود در پی استسمار ایران هستند.

این در حالی است که اصلاح طلبان در خلال مذاکرات برجام نیز با همین بهانه اقدام به شرق هراسی کردند حتی در مواقعی که روسیه برای رسیدن به برخی اهداف از ایران حمایت کرد.

در جریان توافق برجام، اقدام تیم مذاکره کننده دولت روحانی در سیاست خودتحریمی برخی پیشنهادات غرب را پذیرفت و این اقدام مذاکره کنندگان تعجب طرف های روسیه را برانگیخته کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت نیز در فایل صوتی که در ماه های پایانی عمر دولت در رسانه ها منتشر شد، تاکید کرده بود که در جریان مذاکرات با وزیر امور خارجه روسیه تنش داشتم و بارها با هم دعوا کردیم، این اظهارات  خود تلاشی برای القا استسمار ایران از سوی شرق بود.

این تلاش اصلاح طلبان برای شرق هراسی در حالی است که برخی تحلیلگران بین الملل براین باورند که علی رغم اختلاف نظرهایی که ایران و روسیه می توانند در مسائل مختلف داشته باشند اما روسیه هیچ گاه به خاطر اختلافات خود با اروپا بر سر ایران معامله نخواهد کرد.

حسین بهشتی پور چندی پیش در گفتگویی با روزنامه آرمان در تحلیل اختلافات ریشه ای روسیه با اروپا گفت: اختلاف روسیه با اتحادیه اروپا بر سر اوکراین یک موضوع مهم است ولی به آن معنا نیست که چون آنجا درگیر است، مثلا روی موضوع ایران معامله می‌کند. روسیه بر اساس منافع خود عمل می‌کند، همچنانکه چین، اتحادیه اروپا و آمریکا و حتی ایران بر اساس منافع خودشان عمل می‌کنند. استثنا کردن روسیه اصلا درست نیست و در ضمن اگر منافع روسیه اقتضا کند، ممکن است در مورد ایران هم معامله کند اما قرائن و شواهد حاکی از این امر نیست که روسیه بر سر ایران معامله می‌کند تا اوکراین را بگیرد. دلیلش هم این است که موضوع اوکراین یک موضوع ریشه‌ای و اختلاف مبنایی روسیه با غرب است.

البته شاهد مثال این ادعا را می توان در مذاکرات برجام جستجو کرد به طوری که بسیاری از رسانه ها در آن زمان در موج سازی رسانه ای اینگونه القا می کردند که روسیه از پشت به ایران خنجر می زند اما در نهایت اینگونه نشد.

در حالی که اروپا و آمریکا در جریان برجام آشکارا علیه ایران موضع گیری کرده و توافقی که خود پای آن را امضا کرده بودند را نقض کردند.

جریان سیاسی و رسانه ای اصلاح طلب اما به نظر می رسد از تاکتیک شرق هراسی برای دستیابی به دو هدف عمده استفاده می کند. نخست قراردادهای مهم اقتصادی در حال تدوین بین ایران و دو کشور روسیه و چین است که می تواند ایران را از رسیدن به یک بن بست خارج کرده و ساختار تحریم ها را بشکند و دوم اینکه در آستانه نهایی شدن مذاکرات با فشار داخلی به تیم مذاکره کننده ایران را با دور کردن از کشورهای همسو  در مذاکرات را به پذیرش مطالبات زیاده خواهانه اروپا واردار کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.