×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
پنتاگون : فرمانده ارشد طالبان در افغانستان زندانی است

pentagonبه گزارش“سیرجان خبر” به نقل از باشگاه خبرنگاران،الیسا اسمیت سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: محسود در چارچوب مناقشه مسلحانه با القاعده، طالبان و نیروهای وابسته آن- که کنگره سال ۲۰۰۱ مجوز آن را صادر کرد-، دستگیر شد و به طور قانونی تحت بازداشت نیروهای مسلح آمریکا در افغانستان قرار دارد.

پیش‌تر ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دستگیری لطیف محسود را تأیید کرده بود اما به زمان و مکان دستگیری او اشاره نکرده بود.
به نوشته واشنگتن پست، لطیف محسود به تازگی در شرق افغانستان زندانی نیروهای اطلاعاتی افغانستان بود که قصد داشتند از او به عنوان واسطه بالقوه در مذاکرات صلح میان کابل، اسلام‌آباد و طالبان استفاده کنند.
این تحولات در حالی است که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا جمعه بعد از ظهر به طور غیرمنتظره وارد کابل پایتخت افغانستان شد. هدف از این سفر غیرمنتظره که تا امروز شنبه ادامه دارد پیشبرد مذاکرات دشوار با حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان در مورد توافق بر سر حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ عنوان شده است.
واشنگتن پست به نقل از امل فایزی سخنگوی کرازی نوشت رئیس جمهور افغانستان از دستگیری محسود به دست نیروهای آمریکایی عصبانی شد و گفت: آمریکایی‌ها او را به زور دستگیر کردند تا به بگرام بیاورند.
بگرام یک پایگاه هوایی آمریکا در افغانستان است که یک بازداشتگاه نیز دارد. آمریکایی‌ها در این بازداشتگاه سه هزار نفر را که بیش از ۶۰ نفر آنها شبه نظامیان خارجی هستند نگهداری می کنند.
به گفته سخنگوی کرزای، محسود پس از ماه‌ها گفتگو به تازگی تنها پذیرفته بود با مأموران اداره ملی امنیت افغانستان دیدار کند.
فایزی به واشنگتن پست گفت کابل معتقد بود تماس با این سرکرده مهم طالبان یکی از موفق‌ترین عملیات‌های نیروهای افغانستان است که به تدریج قرار است به تنهایی کنترل امنیتی کشور را در دست بگیرند.
ماری هارف در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه خود محسود را  یک فرمانده بلندپایه گروه تحریک طالبان پاکستان و یکی از افراد مورد اعتماد حکیم الله محسود سرکرده این گروه معرفی کرد.
وی خاطر نشان کرد گروه تحریک طالبان پاکستان تلاش برای بمب گذاری در میدان تایم نیویورک را در سال ۲۰۱۰ برعهده گرفته بود.
هارف تأکید کرد این گروه قسم خورده است بار دیگر به آمریکا در خاک این کشور حمله کند.
وی همچنین گفت این سازمان مسئول بسیاری از حملات به دیپلمات‌های آمریکایی در پاکستان و حملاتی است که به کشته شدن غیرنظامیان پاکستانی منجر شده است.
بر خلاف طالبان افغان که نیروهای ناتو و نیروهای افغان را که با آنها همکاری می کنند، هدف قرار می دهند، طالبان پاکستان از زمان شکل‌گیری در سال ۲۰۰۷، حملات به نیروهای امنیتی پاکستان را افزایش داده‌اند.
تحریک طالبان پاکستان همچنین مسئولیت حمله به ملاله یوسف زای فعال نوجوان پاکستانی را که برای حق تحصیل دختران مبارزه می کرد برعهده گرفت. ملاله یوسف زای چند روز پیش جایزه ساخاروف پارلمان اروپا را برنده شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.