×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
پیشنهاد عجیب آقای کارشناس برای مذاکرات نهایی هسته ای

به گزارش “سیرجان خبر”، مذاکرات برای توافق بر سر گام نهایی توافقنامه ژنو در آینده ای نزدیک انجام می پذیرد. امروز اما در آستانه این مذاکرات، صحبتها و سخنانی متفاوت با گذشته از زبان برخی از اعضای گروه ۵+۱ در مورد راه حل توافق نهایی زده می شود. «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای برای توضیح در مورد توافق هسته‌ای با ایران در کمیته روابط خارجی مجلس سنا حاضر شد. سخنان وی در جمع اعضای این کمیته نمونه بارزی می باشد که به سهولت موضوع توافقنامه ژنو که صرفاً در حیطه مسائل هسته ای می باشد را به سمت موضوعات دیگر مانند تروریسم و حقوق بشر کشانده و اظهار داشته است که این موضوعات به عنوان یک بحث در کنار موضوع هسته ای در توافق نامه ژنو از طرف ۵+۱ مطرح می گردد.

در کنار این صحبتهای گستاخانه، برخی از کارشناسان داخلی نیز با تحلیل ها و مشاورت های خود در صدد این می باشند که به هر طریقی دولت را وادار به عقب نشینی و کوتاه آمدن در مذاکرات گام نهایی از برخی از دستاوردهای مهم نظام در حوزه دفاعی و غیر مرتبط با موضوع هسته ای کنند.

 دکتر هرمیداس باوند استاد دانشگاه در گفت و گو با سایت فرارو به موضوع فوق اشاره داشته و به صراحت از دولت می خواهد که موضوعاتی از قبیل سیستم موشکی را در توافق نهایی بپذیرد چرا که عواقب خطرناکی در راستای شکست مذاکرات تصور می شود.

 این استاد دانشگاه بیان می دارد: قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران و به خصوص قطعنامه های سوم و چهارم صرفا محدود به موضوع تکنولوژی هسته ای نیست، بلکه به سیستم موشکی و حتی سیستم دفاعی متعارف ایران تسری پیدا کرده است. بنابراین موضوع موشک های ایران قبلا در قطعنامه های شورای امنیت در نظر گرفته شده است.

باوند در پاسخ به این سوال که اگر امریکا بخواهد مسائلی به غیر از موضوع هسته ای را وارد مذاکرات ایران و ۱+۵ کند، واکنش ایران چه خواهد بود؟، گفت:«احتمال چنین اقدامی از سوی امریکا وجود دارد. اما واقعیت این است که موضع ایران کمی ضعیف تر است و ایران اکنون در یک شرایط استثنائی قرار دارد. لذا ایران باید سعی کند برخی از موضوعاتی که مورد درخواست طرف مقابل است را بپذیرد».وی در نهایت می افزاید: «البته ممکن است با این اتفاق هیاهوهایی در داخل صورت بگیرد اما چاره ای نیست؛ چراکه شکست فرایند مذاکرات می تواند عواقب ناخوشی در بر داشته باشد».

تهدید و ارعاب دولت و تیم مذاکره کننده در گام نهایی آن هم از سوی برخی از این تحلیل‌گران نزدیک به دولت، عواقب خوبی را در پی نخواهد نداشت. هر چند در ابتدا، پیش بینی ها و تفاسیر بسیاری از دلسوزان دولت از توافق نامه ژنو نیز به این سمت بود که در نهایت روند مذاکرات به این سمت و سوها کشانده می شود ، آقای رئیس جمهور اما با بی سواد و افراطی خطاب کردن منتقدین خود، به سادگی از کنار این مساله گذشتند.

نکته مهمی که دلواپسی ها را از  مذاکرات گام نهایی افزون تر می کند، احتمال وجود دیدگاهی مشابه با باوند در تیم مذاکره کننده می باشد که اگر چنین رویه ای اتخاذ شود، عواقب آن بسیار خطرناک خواهد بود. دولت باید توجه داشته باشد که در طرف مقابل ایران، ذره ای موفقیت برای ایران در این برهه، شکست بسیار بزرگی برای آن محسوب می گردد اینکه گاهاً باسوادان دولت مذاکره ژنو را برد-برد خطاب می کنند، دچار خطای محاسباتی بزرگ شده اند چرا که افق چشم انداز طرف های مقابل ایران، قطع تمام بازوان قدرتمند ایران است و با وجود چنین سخنانی آن هم از سوی مقامات آمریکایی، کشاندن موضوع مذاکرات به سمت مسایل دیگر به شدت احساس می شود پس تیم مذاکره کننده باید با دیدی گسترده در راستای حمایت از منافع ملی و حفظ خطوط قرمز نظام پیش برود و از هر راهی در جهت رسیدن به توافق نهایی استفاده نکند چرا که حفظ حیثیت نظام و حقوق ملت در گرو اقدام سنجیده تیم مذاکره کننده می باشد.

منبع: دانا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.