×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

“سیرجان خبر” علی عبدالعلیزاده در همایش نقش تولید در اقتصاد مقاومتی در نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز که با حضور فرماندار تبریز و میرهادی قره سیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: فضای سبزی که در محوطه نمایشگاه دیده میشود،بیست و دو سال پیش نهال هایی بودند که کاشته شدند تا امروز شاهد این فضای زیبای سبز باشیم، مثال و نمونه خوبی است که ببینیم چگونه تصمیمات در آینده ی کشور تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: ۲۲سال پیش ۵۰هکتار بیابان انتخاب شد، خیلی ها گفتند این منطقه بیابان است نمی ضود، اما امروز اراده ی کسانی که می خواستند خدمت کنند دیده می شود.

وی خاطرنشان کرد: همه ی تصمیمات کشور را باید آنچنان بزرگ گرفت که همه بگویند نمی شود، خوش به حال آنهایی که از انچه می بینند عبرت می گیرند.

عبدالعلیزاده با بیان اینکه آنهایی که امروز در مسند قدرت قرار می گیرند باید بدانند این ایام ناپایدار است، گفت:  اما تصمیم ها پایدارند، تصمیم های بزرگ فراتر از زندگی تصمیم گیرنده ها اثر می گذارد و چه بهتر که فرصت محدودی که در اختیار مسولان قرار می گیرد، در این فرصت تصمیمات بزرگتری بگیریم تا در آینده تاثیرات خود را بگذارد.

وی با اشاره به چاپ کتاب خاطرات خود گفت: دلیل اینکه کتاب دوران خاطرات استانداریم را آقای استاندار گذاشتیم، این است که مردم آذربایجان همواره مرا آقای استاندار صدا می کردند، حتی در دوران وزارتم برخی از نمایندگان به اشتباه مرا آقای استاندار صدا می کردند!

دلم نمی خواست این کتاب در دولت آقای احمدی نژاد به چاپ برسد

وی با بیان اینکه دلم نمی خواست این کتاب در دولت آقای احمدی نژاد به چاپ برسد، افزود: تا اینکه در اول دولت آقای روحانی به چاپ رساندیم، تا چاپ شد دیدیم کتاب آقای ظریف بنام آقای سفیر چاپ شد.

این مقام اجرایی سابق کشور با تشریح دلایل چاپ کتاب خاطرات خود گفت: اولین دلیل انتشار کتاب این بود که معتقدم مسولین باید به مردم گزارش بدهند،  به مهندس غرضی وزیر نفت دوران جنگ گفتم که کتابی درخصوص مدیریت صدور نفت بنویسید تا مردم بفهمند شماها با چه مشکلاتی دیریت کردید.

وی ادامه داد: من کتاب “زندگی من” کلینتون و کتاب “شهردار نیویورک سال ۲۰۰۱” را خواندم، خیلی به جزئیات نپرداخته بود و بیشتر به ایده های مدیریتی خود پرداخته بود.

وی با بیان اینکه من در آن دوران کار نکردم، یادآور شد: من در تصمیم گیری ها نقش داشتم، پشت پرده های تصمیم گیری را شکل می دادم، کار را سازمان ها انجام دادند، در برخی از موارد مثل ازاد راه زنجان-تبریز عمدا به جزءیات پرداختم برای اینکه اهمیت کار بسیار بود.

عبدالعلیزاده گفت: ماندگاری کارها برای مدیران هم بسیار با اهمیت است، در آن دوران کتابچه ای از لیست استانداران و والیان آذربایجان را درآوردیم، یکی از والیان دکتر مصدق بود، خیلی ها نمی دانستند,خیلی ها نمی دانند ائل گلی چطور ساخته شد, با خواندن این کتاب خیلی ها می دانند که ایده ی سبز کردن اءل گلی را یک پیرمرد باکویی ارائه کرده بود.

وی افزود: اینگونه کتاب ها، تاریخ استان را نشان می دهد، من در آن پنج سال استانداری بیهوده زندگی نکردم,برای آن دوران حرف دارم و باید به آیندگان برسانمبه احترام پنج سال زندگی باید این کتاب را می نوشتم من خواستم آزموده های مدیریتی خود را بیان کنم, بالاخره مدیران باید بدانند که چطور باید اختلافات را کنار گذاشت و به یک جمع واحد رسید, هم دوستان اصولگرا نزد من می آیند هم دوستان اصلاح طلب می آیند و مشورت می کنند, این نشان می دهد که نگاه وحدت وجود دارد.

استاندار سابق آذربایجان شرقی گفت: خواسته ی دیگر من این بود که آزمون ها مردمی را نشان دهم، مدیر نماینده ی دولت برای مردم است، مردم چگونه از ما امتحان می کشند و چگونه کمک می کنند. نکته ی بعدی, کارنامه,جمع گام های مدیر است نه پول هایی که هزینه کرده است.

وی افزود: یکی از افتخارات من این است که نرخ بیکاری استان را در این پنج سال سه درصد کاهش دادم و از آن دوران به بعد آدربایجان شرقی نرخ بیکاری نسبت به کشور همواره کم شد، من از هیچ وزیری پول نخواستم اما با مردم راههایی را باز کردیم که ماندگار باشد، من کار را در آذربایجان نهادینه کردم.

وی با بیان اینکه مدیریت اجتماعی یک مدیر این است که با مردم چند گام برای اجتماعی شدن گام برداشته است، افزود: سرمایه گذاری توسعه نیست، نهادینه شدن کار توسعه است.

وی افزود: طلب کار بد است،به این فکر کنم که چه کار می توانم بکنم خوب است?این همه آدمهای کارخانه دار از خانه پدری نیاوردند,از صفر شروع کردند،مدیرعامل قطعات فولادی ایران از عملگی شروع کرد، شبانه درس خواند و شد مدیرعامل!

وی خاطرنشان کرد: این کتاب داستان پنج سال زندگی من نیست، بیان پنج سال پیاده سازی یک نگاه و باور مدیریتی جامعه است البته سنجش کیفیت ارسال و دریافت این باور با خواننده است.

این مقام اجرایی سابق خاطرنشان کرد: بیست ماه است که رهبری اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده،اما نه اصلاح طلبان نه اصولگرایان هیچکدام این سیاست را به گفتمان تبدیل نکردند و این یک جفای بزرگ به امر رهبری است.

درد ما درد مدیریت بازار و فعال کردن ظرفیت های کارخانه ها و واحدهای فعلی است/ایجاد کارخانه برای اشتغال فکر غلطی است

عبدالعلیزاده با بیان اینکه سیاست اقتصاد مقاومتی بحث خط و خطوط نیست، منافع ملی است، گفت: تولید ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است، اگر همه واحدهای تولیدی سه شیفت فعال شوند نیروی انسانی کم می آوریم،  درحالی که معاون اشتغال وزیر کار می گوید برای اشتغال باید کارخانه درست کنیم,این فکر غلط است, ایجاد اشتغال فوت کوزه گری است،درد ما درد مدیریت بازار و فعال کردن ظرفیت های کارخانه ها و واحدهای فعلی است

وی ادامه داد: درد دیگر ما این است که می خواهیم اشتغال کاذب ایجاد کنیم،درحالی که باید در لبه ی دانش جهان حرکت کرده و محصولات و خدمات دانش بنیان ایجاد کنیم، باید ارزش افزوده ی در رقابت با دنیا داشته باشیم، رشد اقتصادی کافی نیست، رشد بهره وری لازم است !مجموعه باید بیشتر از ظرفیت اسمیش کار کند.

با کروبی دعوا کردم!

عبدالعلیزاده گفت: آن روزی که آقای کروبی گفت من اگر رییس جمهور شوم ۵۰تومن می دهم؛ رفتم با ایشان دعوا کردم,یارانه توهین به مردم است، هدفمندی یارانه ها باید ظرفیت اجرایی آن فراهم شده و در جهت افزایش تولید خرج شود.

وی خاطرنشان کرد: همه باید به سمت مهارت بروند، باید فکر کنیم نهال ها اساسی را خود تولید کنیم . ما میتوانیم مهندسان و کشاورزان خود را به کشورهایی که حاصلخیز هستند ببریم و نهال های اساسی را کاشت کنیم,این کار می تواند یک نسل ایرانی را در آن کشورها جاگذاری کند و در سیاست خارجی هم موثر باشد

وی با بیان اینکه ما باید به جایی تبدیل شویم که مهر استاندارد ایران، معتبرترین مهر دنیا باشد، گفت: مدیریت مصرف بهترین الگو برای رقابت تولید محسوب می شود، اگر ایران خودرو و سایپا با دید صادرات تولید می کردند، امروز مردم هم اگر چه تحریم میکنند ولی می توانستند صادر کنند و ورشکسته نشوند. سرمایه گذاری برای صادرات باید محیا شود، به یک کشور نباید دلمان را خوش کنیم, باید بازارها را متنوع کنیم, اقتصاد مقاومتی نه فقط برای مقابله با تحریم که بلکه برای پایداری و مداوم بودن آن است در طوفان رقابت کسی می تواند پایدار باشد که متکی به خود باشد.

نباید پولدارها پولدارتر و بی پول ها بی پولتر بشوند

وی افزود: اقتصاد مقاومتی برای تحول اقتصادی و فرهنگی است، رویکرد نظامی ندارد برای مبادلات فقط نباید نفت بدهیم، ما با این کار زیر پای خود را خالی میکنیم در شب عید وزارت کشاورزی برای ثبات قیمت صادرات را ممنوع می کند و کمر تولید کننده می شکند، در حالی که باید این سیاست تغییر کند. همه ی این تحولات باید در بستر عدالت اجتماعی محقق شود  نباید پولدارها پولدارتر و بی پول ها بی پولتر بشوند.

زنده باد شرین عسل که در افریقا هم دیده می شود

وی گفت: وضعیت موجود اقتصاد ما برون زاست، ارزش افزوده ی تولید شده در ایران نیست ! پژوی ساخت داخل یک ارزشی به خارج می دهد و برون زاست.وضعیت موجود ایران درون گراست، همه ی ظرفیت های بیرون را برای مصرف داخل جمع می کند, اما ۹۵درصد تولید ما برای داخل است، زنده باد شرین عسل که در افریقا هم دیده می شود.

وی همچنین گفت: وضعیت اقتصاد مقاومتی، درون زای برون گراست، این وضعیت نیازمند تغییرات در سیاست هاست.  درون زا, اقتصاد دانش بنیان می خواهد, دیپلم نمی تواند با یک کارشناس ارشد واقعی در دنیا رقابت کند ما اگر بخواهیم در حد اکابر تولید کنیم نهایتا در حد پراید تولید می کنیم اما اگر دانشجویان را واقعا به سمت دانش گسیل کنیم می توانیم در مرزهای دانش جهانی تولید کنیم .

دریاچه ارومیه را خشکسالی خشک کرده نه چاههای آبی!

وی مصرف آب را در کشور خیلی بالا دانست، گفت: باید کم مصرف کنیم ، البته درباره دریاچه ارومیه معتقدم که دریاچه ارومیه را خشکسالی خشک کرده نه چاههای آبی!

عبدالعلیزاده افزود: این کمپین تحریم خرید تولید خودرو داخلی را تحسین می کنم، این فشار وادار می کند که واحدهای خود را بروز و دانش بنیان کند، اصلاح الگوی مصرف یعنی جنس بد مصرف نکنیم و از بازار جنس خوب بخریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با آقای زنگنه توانستیم طرح آمایش عسلویه را آماده کنیم طوری که ظرف پانزده سال بیست میلیون نفر برای تولیذ و صادرات گسیل می شوند.

وی با با بیان اینکه اگر زنجیره ی ارزش محصولات خام ایجاد شود،  ارزش محصولات گرانتر خواهد شد، گفت: با این سیستم بانکی، اقتصاد مقاومتی حاصل نمی شود، بانک باید خود را شریک غم تولید کننده باشد.

این مقام سابق اجرایی با تاکید بر اینکه لزوم اصلاح درآمدی دولت افزود: باید همواره بدنبال مالیات باشد. حقوق نفتی هنر نیست, اداره با مالیات هنر است، وقتی دولت با مالیات اداره شود قدر مردم را می فهمد و مودیان مالیاتی را ارج می نهد.

کالاهای مصرفی در چین بنجول تر از کالاهای مصرفی چینی در ایران است

وی همچنین ادامه داد: کالاهای مصرفی در چین بنجول تر از کالاهای مصرفی چینی در ایران است، نگاه مصرفی آنها برای خود هم نگاه حداقلی است. آنها کالاهای ایده آل را به امریکا صادر میکنند چین وارد کننده آلومینیوم است، باید سرمایه ی آن را جذب کنیم و دو سویه تجارت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: گام بعدی دیپلماسی اقتصادی است, وزارت خارجه باید تعارف را کنار بگذارد و بر مبنای اقتصاد، دیپلماسی کند، دیپلماسی فقط برای دست دادن و عکس گرفتن نیست، باید هنرمندانه و جدی به سمت ظرفیت های اقتصادی بین المللی و منطقه ای برویم !

مصافحه ی ظریف با اوباما را نکوبیم، در تاریخ پیغمبر با چه کسانی دست داد؟!

وی با طرح این سئوال که پنبه خوب سر می برد یا شمشیر؟ گفت: پنبه خون ندارد اما نتیجش از گردن زدن بیشتر است، با دنیا باید با پنبه مبارزه کنیم دست دادن ظریف با اوباما را نکوبیم, در تاریخ، پیغمبر اکرم با چه کسانی دست داد! پیامبر اکرم(ص) خود بارها با ابوسفیان دست دادند. پوتین خبیث تر از اوباماست، پوتین ملحد است کمونیسم است اما با او دست می دهیم اما با اوباما نه!! دشمن اگر سلام کرد و دست داد جواب سلام و دست دادن برای ما واجب است!

عبدالعلیزاده ادامه داد: دولت های دنیا وقتی می بینند ما با آمریکا دست نمی دهیم, برای روابط اقتصادی آمادگی نشان نمی دهند, اما وقتی ببینند ما دست می دهیم، احساس آرامش میکنند و روابط اقتصادی را گسترش می دهند!

وی در پایان خاطرنشان کرد: نظام بانکی ساختار اداری مقررات گمرکی و سیاست خارجی و نگاه به مردم باید در راستای اقتصاد مقاومتی باشد، حکومت مردم را در اداره ی کشور سهیم می داند، این سهم فقط انتخابات نیست، باید در دیدگاههای کلان کشور دخیل شوند من به مدیران گفته بودم اگر با تولید کننده اختلاف پیدا کردید من در هرصورت حق را به مدیران میدهم.

آناج

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.