×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
چهار طاقی بر بلندای یک تپه

به گزارش سرویس فرهنگی “سیرجان خبر” چهار طاقی در دشت سیرجان و بین تپه های کوتاه و بلند که به شاه فیروز مشهور است بعنوان یک نماد و آثار تاریخی سیرجان شناخته می شود این بنای تاریخی در جنوب شرقی سیرجان واقع شده است که اولین تمدن ها و شکل گیری شهر سیرجان از آن منطقه شروع شده است.
این مکان در نزدیکی روستای شاه آباد و قلعه سنگ قرار دارد که این بنای تاریخی بر روی یک تپه که سنگ این تپه به(ساو) مشهور است و در قدیم از آن برای تیز کردن ابزارها استفاده می کردند، وجه تسمیه این بنا هنوز به طور دقیق معلوم نیست و برخی از تاریخ شناسان این محل را آرامگاه ابوکالیجار پسر عضد الدوله دیلمی نامیده اند که بر اثر خوردن گوشت آهو دل درد گرفته و در همین محل درگذشته است که پیکر وی را برفراز این تپه دفن کرده اند.

اما مدارک و شواهد تاریخی بهتری وجود دارد،ابن اثیر در این باره می نویسد گشتاسب که یکی از پادشاهان قدیم که دین حضرت سلیمان را داشت و در زمان او زرتشت ظهور کرده بود و در کوه تنبور به عبادت مشغول شده بود (این کوه در سه کیلومتری این بنا می باشد ) و احتمال زیاد می رود که از بنا بعنوان آتشکده استفاده شده باشد.
این محل نشان دهنده شکل گیری اولین جمعیت شهری سیرجان است که با به جا ماندن آثار کنده کاری شده در یکی از ضلع های این بنا کارشناسان به این موضوع پی برده اند.
این مکان که به مقبره شاه فیروز معروف است و در سال های اخیر به علت عوامل جوی در حال فرو ریختن بود که که با یک اقدام از سوی میراث فرهنگی مرمت شد و هم اکنون نیز قسمت هایی از آن در حال فرو پاشی است .

یکی از مشکلات عمده گردشگران راه دستیابی به این مکان است که در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و حتی نمی توان از آن بعنوان جاده نام برد و همین علت باعث شده تا رغبت گردشگران برای بازدید از این مکان کم شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.