×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
تعطیلی کارخانه تولید سولفات مس سیرجان پس از راه‌اندازی

به گزارش “سیرجان خبر” چندی پیش کارخانه‌ای تولید آزمایشی خود را در شهرک صنعتی شماره یک سیرجان در زمین استیجاری آغاز کرد، اما به دلیل عدم تخصیص زمین زنگ تعطیلی در این کارخانه به صدا آمد.

در ۲۵ آذر ماه سال جاری خبر افتتاح این کارخانه منتشر شد و اکنون پس از چند ماه این کارخانه تعطیل شد، محمدجعفر روحانی مدیر کارخانه تولید سولفات مس شهرک صنعتی شماره یک سیرجان در این ‌ارتباط‌ گفت: زمینی را به وسعت ۱۰ هزار متر مربع طی مدت چهار سال اجاره و در دورترین نقطه این شهرک اقدام به نصب ماشین‌آلات کردم.

وی افزود: با تمام توان و سرمایه که ۳۰ میلیارد ریال بود بر اساس تبلیغات سرمایه‌گذاری در سیرجان و استان کرمان وارد عمل شدم و تنها کارخانه سولفات مس با تکنولوژی پیشرفته در ایران و حتی خاورمیانه را با نقشه و طراحی جدید مهندسی روز طراحی کردم تا بتوانم با سرمایه و علم خود خدمتی به کشور کرده باشم.

مشکل را به همه مسئولان گفتم

روحانی با اشاره به مدت پایان قرارداد اجاره زمین در آخر امسال عنوان کرد: با وجود تمام زمین‌های خالی هنوز مسئولان همکاری لازم را ندارند و من هم در حال جمع کردن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کارخانه هستم.

وی افزود: من مشکل را به تمام مسئولان شهری و استانی گفتم و با وجود طی کردن مراحل نامه نگاری‌های اداری هنوز جوابی را دریافت نکردم در حالی که تولیدات این کارخانه سولفات مس است و در صنایع مختلف کاربرد دارد.

مدیر این کارخانه اذعان داشت: این کارخانه توانایی تولید سالانه یک هزار و ۵۸۰ تن محصول را از خاک‌های معدنی اطراف دارد و اگر به جای ۱۰ هزار متر مربع که هم اکنون به صورت استیجاری در آن هستیم، ۵ هزار متر مربع زمین هم بدهند، مشکل کارخانه ما برطرف می‌شود.

هزینه ۳ میلیاردی در کارخانه سولفات مس سیرجان

روحانی خاطر نشان کرد: کارخانه ما با پایه دانش‌بنیان و ابتکار مهندسان بومی در طرح مصرف کمتر انرژی با بهره‌وری بیشتر و انرژی کمتر و نیز فرآوری روی تمام خاک‌های معدنی به روش‌های خاص موفق شد.

وی افزود: امروز اگر سرمایه‌گذاری با این امید که کرمان بهشت معادن است و بیاید سرمایه‌گذاری کند و شکست‌خورده و متضرر برگردد چه برداشتی از این سرمایه‌گذاری و چه جایگاهی را برای استان متصور می‌شود.

مدیر کارخانه سولفات مس سیرجان بیان داشت: بنده از مسئولان عاجزانه درخواست حمایت دارم چرا که با تکیه بر توان خود شرایط حضور با سرمایه ۳ میلیارد تومانی را در استان شما پذیرفتم و اگر از من حمایت نشود چه کسانی دیگر رغبت حضور برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان یا استان را دارند.

شهرک صنعتی شماره ۲ سیرجان زیرساخت ندارد

وی خاطر نشان کرد: استان‌هایی با ظرفیت معدنی و صنعتی کمتر از کرمان سراغ دارم که برای پیشرفت و ایجاد اشتغال سرمایه‌گذار حمایت کامل و همه‌جانبه دارند.

وی در پاسخ به اینکه چرا قبل از دریافت زمین اقدام به احداث کارخانه در زمین استیجاری کردید و یا چرا به شهرک صنعتی شماره دو نمی‌روید، گفت: شهرک صنعتی شماره دو زیرساخت لازم را ندارد و من اطمینان دارم تا زیر ساخت‌ها آماده شود، مدت زمان زیادی می‌گذرد، از طرفی جابه‌جایی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات برای بیش از ۲۰ کیلومتر دشوار است در حالی که بسیاری از زمین‌های خالی در اطراف ما وجود دارند که در تصرف افراد سودجو است، اما مسئولان در پس‌گیری آنها کوتاهی می‌کنند تا به جای یک زمین راکد یک کارخانه مهم با اشتغالزایی ۲۰ نفر آغاز به کار کند.

روحانی ابراز داشت: افرادی را سراغ دارم که بیش از ۲۵ سال برای طرح صنعتی خود زمین را گرفته است و تاکنون هیچ طرحی را روی زمین انجام ندادند و حتی در فکر فروش آن با قیمت گزاف هستند.

خروج چند معدن از رکود

وی میزان ارزآوری تولیدات این کارخانه را بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در سال عنوان کرد و گفت: در اقتصاد مقاومتی هم که رهبر معظم اخیرا مفاد آن را اعلام کردند، تاکید بر تامین شرایط و فعال‌سازی تمام امکانات و محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد است.

جلال پایمرد یکی از مهندسان شاغل در این کارخانه نیز گفت: کارخانه سولفات مس با توجه به خاک‌های معدنی که در استان کرمان و به‌ویژه شهرستان سیرجان دارد به تولید سولفات مس اقدام می‌کند و با فعالیت این کارخانه چند معدن مس کوچک اطراف از رکود خارج شده و فعال می‌شوند.

وی افزود: با سیستم مهندسی جدید ما توانستیم طی مدت کوتاه فعالیت کارخانه از سیستم تحت فشار به وسیله اکسیژن استفاده کنیم و مصرف انرژی را تا یک چهارم کاهش دهیم که با این ابتکار مواد لازم مصرفی در صنایع مس سرچشمه برای کاهش انرژی حذف می‌شود.

واردات سولفات مس از روسیه

پایمرد ابراز داشت: تولیدی محصول ما که سولفات مس است از روسیه و برخی از کشورها وارد می‌شود در حالی که ما بخش عظیمی از نیاز کشور را برطرف می‌کنیم و اگر مسئولان حمایت نکنند در اجرای طرح‌های نوین علمی که یک نمونه را در این کارخانه داشتیم، ناکام می‌مانیم.

دو نفر از مهندسان خانم این کارخانه هم که فارغ‌التحصیل رشته معدن هستند با ابراز نگرانی از تعطیلی کارخانه از مسئولان خواستند تا برای رفع مشکلات تمام کارخانه‌های صنعتی و این کارخانه نوپا و مجهز به علم جدید اقدامات لازم صورت بگیرد.

رضا رضایی مدیر شهرک‌های صنعتی سیرجان نیز اظهار داشت: مشکل حل شده است و شهرک صنعتی شماره یک سیرجان تمام زمین‌های قابل واگذاری را واگذار کرده است و افرادی که زمین بلا اقدام در شهرک دارند، باید دفتر حقوقی استان خلع ید این زمین‌ها را صادر کند و اگر این اتفاق افتاد ما در همین شهرک که مورد نظر مدیر کارخانه سولفات است، زمین مورد نیاز را واگذار می‌کنیم در غیر این صورت شهرک صنعتی شماره دو سیرجان می‌تواند زمین مورد نیاز را واگذار کند.

محصول سولفات مس در صنایع کشاورزی، تصفیه گاز پتروشیمی، داروسازی و سایر تاسیسات معدنی کاربرد دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.