×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
گزیده مطبوعات (سی بهمن)

به گزارش “سیرجان خبر”، روزنامه های پنجمین روز هفته (چهارشنبه – سی بهمن) تیتر اصلی و برخی گزارش های خود را به سخنان رییس جمهور در جمع هیات های پارلمانی ۴۷ کشور اسلامی و دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۵+۱ در وین پرداختند.

دیکته دشمن راترجمه نکنید

روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود به قلم “حسین شریعتمداری” می نویسد: کسانی که توقف برنامه هسته‌ای را توصیه می‌کنند- صرفنظر از نیت و انگیزه واقعی آنها- دست کشیدن از پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک را پیشنهاد می‌کنند و برای کشورمان نسخه عقب‌ماندگی می‌پیچند!. کسانی که توقف برنامه هسته‌ای کشورمان را توصیه می‌کنند، اگر کمترین مایه‌ای از غیرت دینی و ملی و دلسوزی برای مردم این مرز و بوم داشته باشند به یقین با مشاهده فهرست طولانی کاربرد دانش هسته‌ای در عرصه‌های مختلف علمی، صنعتی و اقتصادی، از توصیه ارتجاعی خود شرمنده می‌شوند و البته آنان که خود را به خواب زده‌اند، حساب جداگانه‌ای دارند!. اکنون زمانی را در نظر آورید- حداکثر ۳ تا ۴ نسل دیگر- که ذخایر فسیلی کشور تمام شده است. آیا تصور فاجعه بزرگی که به یقین نسل‌های آینده با آن روبرو خواهند شد، وحشت‌آفرین و دردآور نیست؟!  در آن حالت مردم  این مرز و بوم اسلامی اولا؛ هیچ ذخیره فسیلی برای فروش و تامین هزینه‌های جاری کشورشان در اختیار ندارند، تأمین هزینه‌های عمرانی و پیشرفت و توسعه که جای خود دارد! ثانیا: از سوخت لازم برای ادامه فعالیت نیروگاه‌های تولید برق محروم هستند. و برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها باید دست نیاز به سوی کشورهای دیگر دراز کنند و بدیهی است که وقتی خزانه کشور از درآمدهای نفتی خالی باشد قدرت خرید سوخت و یا خرید انرژی از سایر کشورها را نیز نخواهند داشت… و این، یعنی فرو رفتن در خاموشی، توقف فعالیت در تمامی  مراکز تولیدی و صنعتی و زمینه‌هایی که به انرژی برق نیاز دارند.

 قفل رابطه و کلید روحانی

روزنامه ابتکار: ایران و آمریکا با وجود داشتن اختلافات زیاد، منافع مشترک بسیاری نیز دارند. این منافع مشترک در مواردی هر دوکشور را چونان مسافرین یک قایق نموده است. هر دو کشور منافع مشترکی در مبارزه با تروریسم دارند. تفکر سلفی و اسلام افراطی، که از سوی دولت سعودی ترویج و تکثیر می‌شود، برای منافع هر دو کشور، به مراتب از بمب اتم خطرناک تر است؛ انسداد رابطه، و سوء استفاده از آن، باعث گسترش روز افزون تکفیری‌ها در قالب جیش‌های رنگارنگ و متنوعی مانند داعش، القاعده و… شده است. رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا در ابتدا تلاش کرد با اعتراف به نقش مخرب تاریخی آمریکا در ایران، چهره ای موجه در نزد ایرانیان پیدا کند، ولی زنجیر تحریم‌های یک طرفه علیه کشورمان این امیدواری‌ها را به سراب تبدیل نمود. حالا با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید همه نگاهها به کلید حسن روحانی دوخته شده است. در طول استقرار شش ماهه دولت یازدهم، تمام انرژی و وزن این دولت بر سیاست خارجه، به بهانه پرونده هسته ای، ولی با نیم نگاهی به قفل رابطه ایران و آمریکا متمرکز بوده است. گامهای مهمی در همین مدت برداشته شد. مذاکره مستقیم وزیر خارجه ایران و آمریکا، مکالمه تلفنی روحانی و اوباما و ملاقاتهای پی در پی دیپلماتهای دو کشور، امید به کارآمدی کلید روحانی را، برای باز کردن قفل ۳۵ ساله، بیشتر کرده است.

مدیریت دانشگاهی در ایران

روزنامه اعتماد: تجربه کشورهای توسعه‌یافته حکایت از این دارد که حساب علم و دانش، حساب تحقیقات و حساب دانشگاه را باید از حساب‌های سیاسی و خطی و جناحی جدا کرد. تجربه ناموفق مدیریت دانشگاهی در ایران نشان داده که راه و روش جوامع توسعه یافته برای مدیریت دانشگاه به مراتب علمی‌تر، سنجیده‌تر و با حساب و کتاب‌تر بوده است. در دانشگاه‌های جوامع توسعه یافته سیاست‌های دانشگاهی از جمله تعیین مسوولان و روسای ارشد دانشگاه‌ها، تماما توسط مجموعه‌های اساتید خود آن دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. ما هم چه بخواهیم و چه نخواهیم باید به این رویه علمی تن بدهیم و عزل و نصب روسای دانشگاه‌ها و تعیین سیاست‌های دانشگاهی را باید از حوزه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزرات علوم خارج کرده و به خود دانشگاه‌ها بسپاریم.

اقتصاد مقاومتی به جای جراحی اقتصادی

روزنامه سیاست روز: مدتهاست که اقتصاد مقاومتی در جامعه و در میان کارشناسان حوزه اقتصاد مطرح است و مبدع آن مقام معظم رهبری است. مجمع تشخیص مصلحت نظام کلیات اقتصاد مقاومتی را به تصویب رسانده و به رهبر معظم انقلاب ارائه داده است تا ایشان پس از بررسی نهایی آن را ابلاغ کنند. اقتصاد مقاومتی می‌تواند به عنوان یک برنامه اقتصادی جامع و کامل به داد اقتصاد کشور برسد. می‌توان اندکی صبر کرد تا اقتصاد مقاومتی ابلاغ شود و دولت براساس آن عمل کند و در صورت اجرای آن تحولات اقتصادی قطعا بروز خواهد کرد. قانون هدفمندی یارانه‌ها عجولانه و بدون این که زمینه‌های آن آماده باشد اجرا شد، اکنون هم همینگونه است. اجرای آن زیان بیشتری را به کشور وارد می‌سازد.

لازمه ایستادن ایران در بین ۱۰ اقتصاد اول دنیا

روزنامه خراسان: فزایش رشد اقتصادی و پایداری آن در گرو بهره وری نیروی کار و تحول تکنولوژیک است و تنها وسیله رسیدن به آن هدف، آموزش و پژوهش جهت افزایش کارآیی و سطح مهارت افراد است. توجه به تحقیق و توسعه و افزایش سهم آن از ۰٫۵ درصد کنونی به ۲ یا ۳ درصد باید در دستور کار دولت قرار گیرد. با مسیر طی شده در هشت سال گذشته، رشد اقتصادی در حد دو تا سه درصد بیشتر نخواهد بود که اگر رشد جمعیت را هم از آن کم کنید رشد سرانه ناچیزتر خواهد شد. چنین عملکردی باعث خواهد شد ایران از رتبه ۱۷ یا هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان به رتبه های بالای بیست سقوط کند و کشورهایی مثل ترکیه، عربستان و حتی امارات و مصر جای ایران را بگیرند. این هشداری است که اگر دیر بجنبیم و سرگرم دعواها و منازعات داخلی شویم به تدریج در صحنه جهانی به حاشیه رانده خواهیم شد. جدای از این، کشور ما در مقطع کنونی با نسل جدید و انبوه جوانانی روبرو است که پر از امید و آرزو بوده و همواره خود را با سایر کشورها مقایسه کرده و توقع دستیابی به سطح رفاه و امکانات آنها را دارند. کم رشدی اقتصاد و عدم تامین نیازهای این نسل پرتکاپو باعث سرخوردگی آنها شده و این فرصت جمعیتی را هم به تهدید تبدیل می سازد.

ویژگی‌های این دور از مذاکرات ژنو

روزنامه تهران امروز: بهترین دستاورد این است که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نهایی برسد اما اگر این دور از مذاکرات به نتیجه نرسد ملت ایران چیزی از دست نمی‌دهد زیرا ایران مجموعه اقدامات لازم را جهت اعتماد‌سازی انجام داده و این طرف مقابل است که باید حسن‌نیت و رویکرد مثبت خود را نسبت به پیشبرد مذاکرات نشان دهد. در این دور از مذاکرات طرف غربی و به‌ویژه آمریکایی‌ها باید از زیاده‌خواهی دست بردارند. زیرا زیاده‌خواهی‌ها موجب می‌شوند که بهانه دست کسانی بیفتد که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بودند. نمونه این امر رژیم صهیونیستی است که مقامات آن از هیچ‌گونه کوششی جهت به سرانجام نرسیدن مذاکرات فروگذاری نکردند و با لابی‌های گوناگون سعی کردند بر روند انجام مذاکرات و دستیابی به توافق تاثیر بگذارند. در این مذاکرات آنچه که مدنظر ماست و جزو منافع ملی ما در بحث هسته‌ای محسوب می‌شود ادامه غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور و حفظ دستاوردهای ۱۰سال گذشته است که از اهمیت حیاتی برخوردارند و نباید از آنها غافل شویم. اگر توافقی به دست‌ آید نباید مخدوش‌کننده دستاوردهای ملت ایران باشد بلکه باید بازتاب‌دهنده این کوشش‌ها و مجاهدت‌ها باشد.

اتاق گریم آمریکایی‌ها کجاست؟

روزنامه رسالت: یک جریان خزنده که تتمه فتنه سال ۸۸ هستند در حال گریم آمریکایی‌ها در داخلند تا خصومت و خشونت آنها علیه ملت و کشور لاپوشانی شود. ملت ما با هوشمندی طی سه دهه گذشته بازسازی سلطه آمریکا در ایران را با مقاومت و بصیرت به هم زدند و در اشکال جنگ نرم و جنگ سرد و جنگ گرم، شکست‌شان دادند. اکنون آمریکایی‌ها با آرایش جدید و با ادبیات جدید برگشته‌اند و مشغول باز تولید فتنه‌های گذشته هستند.آمریکایی‌ها قبل از بازگشت، در اتاق گریم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، خود را به شکل مضحکی بزک کرده‌اند. اگر دقت در نوع آرایش آنها نداشته باشیم ممکن است از یک سوراخ چند بار گزیده شویم. مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان از این توطئه رونمایی کردند و فرمودند: “برخی تلاش می‌کنند چهره آمریکایی‌ها را بزک کنند و زشتی‌ها و خشونت‌ها و وحشت‌آفرینی‌ها را از این چهره بزدایند و دولت آمریکا را دولتی علاقه‌مند به مردم ایران و انسان دوست معرفی کنند اما تلاش اینها به نتیجه نمی‌رسد.” کنون خط رسانه‌ای مکتوب و مجازی اهل فتنه بازسازی شده است. حساسیت دستگاه قضائی و نهادهای نظارتی دولت به شدت کاهش یافته است. برخی اهل فتنه در مصادر امور اجرایی و بویژه سیاسی و فرهنگی قرار گرفته‌اند. این جریان دنبال یک سر می‌گردد. سر آنها در حصر است. لذا فشار دولت آمریکا مبنی بر رهایی از حصر، مثل دم خروس، وابستگی این جریان به دشمن را می‌نمایاند. متاسفانه در داخل، عده‌ای همین خط را دنبال می‌کنند. مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان خطر مداخله آمریکایی‌ها در امور داخلی ایران در حمایت از اهل فتنه را یادآور شدند و از آن به عنوان “حمایت وقاحت‌آمیز” یاد کردند. رئیس جمهور محترم به عنوان رئیس شورای امنیت ملی باید به این بانگ بیدار باش رهبری توجه کند و جلوی باز تولید فتنه توسط آمریکایی‌ها و عوامل آنها در داخل را بگیرد. شورای امنیت ملی باید در مورد اتاق‌های گریم آمریکایی‌ها در داخل فکری بکند. اگر از این امر غفلت کند، مردم خودشان درباره برهم زدن این اتاق‌ها اقدام  خواهند کرد.

آمریکا باز هم در سوریه ناکام خواهد شد

روزنامه جمهوری اسلامی: زمزمه جدیدی که این روزها از واشنگتن به گوش می‌رسد، احتمال مداخله نظامی مستقیم آمریکا در سوریه است. پاسخ مقامات روسی به این زمزمه‌ها به نظر می‌رسد واقعی و جدی است، زیرا روس‌ها نمی‌خواهند کلاهی که آمریکا در لیبی و مصر و تونس و یمن بر سر آنها گذاشته در سوریه نیز بگذارد. سلاح‌های جدیدی که عربستان تحت عنوان “سرنوشت ساز” قصد دارد به سوریه بفرستد نیز کاری از پیش نخواهند برد.  سخنان اخیر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان که تأکید کرد تهدیدهای آمریکا و رژیم صهیونیستی اختصاص به سوریه ندارد و شامل لبنان هم می‌شود و مقاومت مصمم است این تهدیدها را به شکست بکشاند، نیز واقعی و جدی است. بنابر این، هر چند ممکن است توطئه جدیدی برای سوریه و لبنان تدارک دیده شده باشد، اما نباید تردید کرد که اینبار نیز سیاست آمریکا در سوریه شکست خواهد خورد و حامیان تروریسم بار دیگر در سوریه ناکام خواهند شد.

موج انسانی در شبکه اجتماعی

روزنامه شرق: موج ایجادشده در فضای مجازی که با حضور شخصیت‌هایی چون سیدمحمد خاتمی، حسن روحانی، محمدرضا عارف و بسیاری دیگر از شخصیت‌های ملی، ابعاد گسترده‌تری نیز یافته سبب شد تا کم‌کاری صداوسیما در چند روز اول، نادیده گرفته شود. این رسانه و برخی دیگر از رسانه‌های مکتوب و مجازی متعلق به جریانات تندرو اگرچه پیش از این، مدافع اصلی محدودیت در استفاده از شبکه‌های اجتماعی به دلیل امکان آگاهی‌بخشی سیاسی هستند اما در موضوع کمپین آزادی مرزبانان ما، به‌دلیل موضوعیت مساله و البته فراگیری این کمپین، ناچار به اشاره به آن شده‌اند. البته برخی از آنان هم تحلیل‌هایی عجیب درمورد این حرکت خودجوش و مردمی ارایه کرده‌اند که البته دارای اهمیت نیست.  درمورد سکوت ابتدایی صداوسیما علت این بود که شاید تحلیلی نسبت به قضیه نداشتند. این پدیده که رخ داد بنا به ادعای گروگانگیران، به سبب مساله‌ای مذهبی و فرقه‌ای است که در سخنان یک فرد مشخص، وجود داشته است و احتمالا به این دلیل، صداوسیما نسبت به آن دچار انفعال شده بود اما موج اجتماعی حاضر در شبکه‌های اجتماعی، این رسانه را نیز ناگزیر از همراهی کرد.

ضرورت برخورد ریشه‌ای با پدیده گروگانگیری در مرزهای شرقی

روزنامه قانون: یرای کاهش مخاطرات ناشی از حضور سلفی‌های تکفیری در حوزه‌های مرزی کشور تدوین سیاست‌های جدی و کارشناسی شده ضروری است. همچنین با توجه به حضور گروه گروگانگیران  در خاک کشور پاکستان به نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی کشور با عزمی جدی باید پیگیر سرنوشت و آزادی جوانان اسیر باشد. دستیابی به توافقی جامع و بلند مدت برای حل ریشه‌ای حضور این جریان‌ها در پاکستان یکی از ضروری ترین اقداماتی است که باید در دستور دستگاه دیپلماسی کشور قرار گیرد. اگر هم دولت پاکستان توانایی کنترل مرزهای خود را ندارد با توافقی روشن می‌توان این حق را برای کشور قائل شد تا از توان خود و با همکاری کشور پاکستان برای خشکاندن این پدیده در خاک آن کشور استفاده کند. امروزه دولت آمریکا با بهانه  حضور همین جریان‌ها در پاکستان دائماً اقداماتی را شکل می‌دهد. مرزداران کشور سرمایه‌های انسانی مملکت هستند که حفظ جانشان بر مسئولین کشور یک فریضه است. برای نجات جان سربازان جان بر کف گروگان گرفته شده از هیچ تلاشی نباید فروگذاری کرد. همانگونه که مرزداران این سرزمین از جانشان برای امنیت کشور مایه گذاشته و می گذارند.

کیلومترها جلوتر از همصدایی با اسرائیل!

روزنامه وطن امروز: خداوند البته رحمت کند مهندس بازرگان را. آن مرحوم اینقدر صداقت داشت که از یک جا به بعد، دیگر نان امام و انقلاب را نخورد. حقا که بازرگان از یک جایی به بعد، دیگر نان بزرگان را نخورد! در شگفتم از بعضی‌ها که حتی نان بازرگان را هم به نرخ روز می‌خورند! و تازه متوجه شده‌اند آن مرحوم، اهل نماز و روزه هم بود! خدا می‌داند انقلاب، چقدر لطمه خورده از جماعتی که نان را به نرخ روز می‌خورند! ۸۸ ساکت بودند و حالا برای ما ناطق شده‌اند! چند جمله بالاتر نوشتم؛ «در سیاست، افه‌هایی هست که هرگز به بعضی‌ها نمی‌آید!» اگر نماز و روزه، بعضی‌ها را یاد بازرگان می‌اندازد، مرا یاد بزرگان می‌اندازد، یاد خمینی، یاد سرباز خدا، یاد چمران، یاد علم‌الهدی. اگر دین، بعضی‌ها را یاد بازرگان می‌اندازد، مرا یاد آخرین نماز زین‌الدین می‌اندازد، یاد برادران دستواره، یاد بچه‌بسیجی‌ها، یاد رد قناسه بر پیشانی آن شهید روستایی، هنگام تشهد در نماز… یا بهتر بگویم؛ هنگام شهادت در خانقاه بازی‌دراز.

توقف تروریسم، تقویت گفت‌‌و‌گو، اولویت سوریه

روزنامه ایران: علیرغم خسارات بالای انسانی و مالی به سوریه، آنچه امریکا و همپیمانان در صحنه میدانی در سوریه به‌دنبال آن بودند محقق نشد و در عرصه سیاسی و در مذاکرات ژنو نیز اهداف دلخواه آن‌ها در اجماع‌سازی جهانی علیه سوریه و دستیابی به نتیجه فوری در سقوط نظام سوریه به‌دست نیامد لذا اکنون سعی دارند با طرح موضوع وخامت اوضاع انسانی در سوریه در شورای امنیت و سیاسی کردن این موضوع، بر حکومت سوریه فشار وارد سازند.
– راه حل سوریه مبتنی بر چند محور است: اول- همه باور دارند که سوریه اکنون در مبارزه رویاروی با تروریسم تکفیری دست و پنجه نرم می‌کند و باید جامعه جهانی مبارزه با تروریسم در سوریه را اولویت خود بداند. دوم- ارسال کمک‌های فوری انساندوستانه، وظیفه دینی و انسانی جامعه جهانی است. سوم- تقویت روند سیاسی و گفت‌وگوهای فراگیر، مناسب‌ترین روش برای دستیابی به حل سیاسی است. چهارم- به‌موازات گفت‌و‌گوهای ملی در داخل سوریه، تقویت گفت‌وگوهای واقعی در دو سطح بین‌المللی و منطقه‌ای حائز اهمیت بالایی است. نقش بیطرفانه سازمان ملل نیز در این راستا درخور توجه است.

منبع: دانا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.