×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
۲۰ تا ۲۹ فروردین؛ موعد خوداظهاری یارانه نقدی

به گزارش“سیرجان خبر” ۱۰۰۰ میلیارد تومان کسری دولت برای پرداخت یارانه ۷۶ میلیون ایرانی”. این جمله‌ای است که طی چند ماه اخیر به کرات از زبان مسئولان بیان شده است، بودجه ای که نبودش باعث شده دولت هر ماه برای تامین آن به زحمت بیفتد و البته تحریم‌ها نیز عاملی شده که به این موضوع دامن بزند، حالا در آستانه اجرای مرحله بعدی هدفمندی یارانه‌ها دولت به دنبال اصلاح این روش و کاهش کسری درآمدها و نیز اصلاح پرداخت یارانه به خانوار است تا جایی که از گوشه و کنار خبر می رسد کمپین‌های مختلف ایجاد شده تا مردم از فرم‌های خود اظهاری انصراف دهند. براساس وعده مسئولان یارانه‌ به سمت بهداشت و درمان برود تا بخشی‌ از هزینه‌های این قسمت کاهش یابد.

تاکید مسئولان به انصراف مردم از پر کردن فرم‌های خوداظهاری از نزدیکان و مشاوران دولتمردان شروع شده و خواستار همکاری مردم در این طرح هستند. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که دایره دریافت کنندگان یارانه نقدی به نصف یا یک سوم کاهش می‌یابد و این موضوع به دولت کمک می‌کند هم کسری خود را جبران کرده و نیز بتواند از بخش تولید، سلامت، بهداشت و درمان حمایت جدی‌تری کند که مشکل اصلی نیز در این بخش‌ها است و در کنار آن با بهبود اوضاع اقتصادی این اطمینان خاطر را به مردم بدهد که قدرت خرید و رفاه آنها نیز تامین خواهد شد. اکنون قرار است؛ فرم‌های خوداظهاری مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از بیستم فروردین‌ماه سال ۹۳ توزیع شود و تا ۲۹ فروردین  ۹۳ نیز ادامه خواهد داشت.

براساس برنامه‌ریزی دولت سرپرستانی که رقم اول شماره ملی‌شان با عدد صفر شروع می‌شود از بیست فروردین ۹۳ در سامانه اینترنتی ثبت نام خواهند کرد و سپس به ترتیب کسانی که شماره‌های ملی‌‌شان از یک تا ۹ است براساس زمان‌بندی‌تا روز ۲۹ فروردین مراحل ثبت‌نام خود را انجام می‌دهند.

*انصراف از یارانه به معنی عدم نیاز یارانه نقدی نیست

اما در این میان اشاره‌ای به صحبت‌های علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره انصراف از یارانه‌ها خالی از لطف نیست. به گزارش فارس، به گفته ربیعی انصراف از دریافت یارانه به‌معنای عدم نیاز به یارانه نقدی نیست، بلکه به‌ معنای گذشت از حق خود به‌خاطر منافع جامعه است تا از مسیر غلطی که در آن قرار گرفته بازگردد.

با این حال قانون، دولت را مکلف به خوداظهاری از مردم در این خصوص کرده است. اما به قول ربیعی مردم می‌توانند از تکمیل فرم‌هایی که در آینده توزیع خواهد شد، خودداری کنند که این راه بهتری برای انصراف است.

از طرفی هم طیب نیا،وزیر اقتصاد بیان کرده فرم خوداظهاری دریافت یارانه نقدی به زودی توزیع و یارانه نقدی در فاز دوم تنها به افراد نیازمند داده می‌شود.

هرچند دولت در تلاش است طبق قانون، یارانه نقدی را در مرحله بعدی هدفمندی که اجرای آن از فروردین سال آینده شروع خواهد شد به جامعه هدف و نیازمند بدهد اما به نظر می رسد که در این بخش کار سختی خواهد داشت. جدا کردن افراد نیازمند از افراد دیگر آن هم براساس خوداظهاری و پس از آن قطعا با راستی آزمایی و همراه با نارسایی ‌هایی خواهد بود که نمونه کوچک آن در ارائه سبد کالا مشاهده شد و بسیاری از اقشار نیازمند از آن محروم شدند.

منبع:فارس

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.