×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
آخرین جزئیات سبد کالایی/ توزیع رایگان از اول بهمن‌ماه

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از فارس،بهمن حاجعلی اظهار داشت: ارائه سبد کالایی باعث می‌شود تا سرمایه در گردش جذب شده و همچنین به واحدهای تولیدی کشور در این زمینه کمک شود چرا که عمده کالاهای تولید شده در سبد کالایی از تولیدات داخلی هستند.

وی افزود: این سبد کالایی پاسخگوی توقعات برخی اقشار خواهد بود به نحوی که در مصوبه دولت اکثر جامعه هدف کسانی هستند که به نوعی عائله دولت به حساب می‌آیند.

وی با تأکید بر اینکه در این سبد به بخش معیشتی توجه خاصی شده است اظهار داشت: در واقع جامعه سبد کالایی کارگزاران دولت هستند و این سبد می‌تواند به عنوان نوعی کمک به آنها باشد و افزایش تقاضای کالاهای اساسی را خنثی کند.

*سبد کالایی هدیه دولت به مردم است

وی با تأکید بر اینکه سبد کالایی هدیه‌ای از سوی دولت برای مردم و اقشار خاصی از جامعه است اظهار داشت: این هدیه در واقع به اقشار خاصی از جامعه و همچنین اقشار آسیب‌پذیر از سوی دولت اهدا می‌شود.

حاجعلی تأکید کرد: موضوع سبد و هدیه‌ای که دولت می‌دهد نباید با کوپنی کردن و یا بن کالا دادن اشتباه گرفته شود چرا که شرایط کشور ما برای کوپنی کردن کالا مناسب نیست و خوشبختانه در کشور ما همه کالاهای اساسی به قدر کافی وجود دارد و در تأمین و توزیع کالاهای اساسی هیچ مشکلی وجود ندارد.

*سبد کالا ارتباطی به کوپن ندارد

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی اظهار داشت: ذخایر و موجودی‌های کالاهای اساسی در شرایط مناسبی قرار دارد و بستر مناسب برای تأمین و توزیع این کالاها وجود دارد لذا نیازی برای حرکت به سمت کوپنی کردن نداریم.

وی افزود: جامعه هدف سبد کالایی سرپرستان خانوارهای کارکنان دولت رسمی، قراردادی و پیمانی، بازنشستگان، مستمری‌بگیران، سرپرستان خانوارهای کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی، سرپرستان خانوارهای عضو جامعه نیروهای مسلح و بازنشستگان و مستمری‌بگیران لشکری و کشوری، کارگران، خبرنگاران بنا به تشخیص وزارت ارشاد، دانشجویان متأهل بنا به تشخیص وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی، طلاب حوزه‌های علمیه و افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور هستند.

* تخصیص سبد کالا فقط به سرپرستان خانوار

وی تأکید کرد: سرپرستان خانوارهای جامعه هدف مشمول سبد کالایی می‌شوند و سبد کالایی تنها به سرپرستان خانوارها تعلق می‌گیرد.

حاجعلی گفت: این سبد شامل برنج، مرغ، تخم‌مرغ، روغن و پنیر است و تا پایان سال ۲ سبد رایگان در اختیار سرپرستان خانوار جامعه هدف که دولت تعیین کرده است قرار می‌گیرد. یک سبد در بهمن ماه و یک سبد در اسفند ماه توزیع می‌شود..

* برنج سبد اول هندی و سبد دوم شاید ایرانی باشد

وی افزود: تأمین کنندگان سبد کالایی مشخص شده‌اند و عموماً از ذخایر کالاهای اساسی و از محل تولیدات داخلی است به استثنای برنج که به دلیل محدودیت‌های بسته‌بندی و نبود ذخایر مناسب در برنج داخلی از برنج خارجی و هندی ۱۱۲۱ با کیفیت مناسب استفاده می‌شود زاما ممکن است سبد دوم برنج ایرانی باشد.

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی با اشاره بر اینکه توزیع کنندگان بر اساس جامعه هدف تعریف شده‌اند گفت: برای هر کدام از جامعه هدف یک شبکه اختصاصی طراحی شده است به نحوی که اتحادیه کارکنان دولت (اسکاد) بخش توزیع کارمندی و زانشستگان مستمری بگیران دولت را پوشش می‌دهد.

اتحادیه‌ مرکزی فرهنگیان که جامعه معلمان و فرهنگیان را پوشش می‌دهند اتحادیه مرکزی کارگران (امکان) که جامعه هدف کارگران و بازنشستگان و مستمری‌بگیران آنها را پوشش می‌دهد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا، شهروند، رفاه، سپه و سازمان میادین میوه و تره‌بار نیز از سایر توزیع‌کننده‌های این طرح هستند.

* توزیع سبد خبرنگاران از فروشگاه های رفاه، شهروند و سپه

وی افزود: سبد کالایی خبرنگاران و طلاب از طریق فروشگاه‌ رفاه، سپه و شهروند توزیع می‌شود و چون جامعه هدف آنها خیلی نیستند این مجوز داده شده است تا بتوانند از سایر فروشگاه‌ها نیز سبد کالایی را دریافت کنند.

حاجعلی گفت: افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور نیز می‌توانند از همه شبکه‌ها کالاهای خود را دریافت کنند و همچنین می توانند از شبکه‌های خاصی که برای خدمات‌رسانی و کالارسانی در اختیار کمیته امداد قرار دارد نیز استفاده کنند.

* توزیع سبد کاملا رایگان در بازه ۱۵ روزه از اول بهمن ماه

وی افزود: تفاوت‌هایی در سبد کالایی اخیر با سبد کالایی گذشته وجود دارد به نحوی که این سبد کاملاً رایگان است و هیچ فروشگاهی تحت هیچ عنوانی حق دریافت هیچ وجوهی را ندارد.

وی افزود: سبد کالایی به صورت یک جا و بسته‌بندی شده تحویل داده می‌شود اما این امکان هم وجود دارد که در نوبت‌های مختلف این دریافت صورت گیرد اما به دلیل بازه زمانی کوتاه ۱۵ روزه توصیه می‌کنیم همه در یک نوبت سبد کالایی را دریافت کنند چرا که پس از ۱۵ روز مقدمات سبد اسفند ماه آغاز شده و تسویه‌حساب‌های سبد بهمن ماه را انجام می‌دهیم.

* ۵ قلم کالای اساسی سبد اول

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی گفت: میزان کالاهایی که در این سبد دیده شده است برای هر خانوار ۱۰ کیلوگرم برنج، ۴ کیلو مرغ، ۲ شانه ۱۲ تایی تخم‌مرغ، یک بت روغن مایع و ۸۰۰ گرم پنیر یواف است.

وی افزود: کارت یارانه نقدی سرپرستان خانوار به نوعی که زیرساخت‌های آن تهیه شده است برای دریافت سبد کالایی شارژ می‌شود و این اعتبار به صورت کالایی خواهد بود لذا امکان دریافت نقدی آن میسر نیست.

وی افزود: بر اساس جدول زمان‌بندی طی امروز و فردا وزارت رفاه باید اطلاعات موجود را بر اساس زیرساخت سازمان هدفمندی در اختیار ما قرار دهد.

* نیازی به مراجعه و مکاتبه نیست

حاجعلی گفت: نیازی به مراجعه و مکاتبه دستگاه‌های اداری سازمان‌ها و ارگان‌ها نیست.

حاجعلی گفت: برای جلوگیری از تکرار دریافت سبد ترتیباتی اتخاذ شده است تا هر خانوار مشمول این جامعه هدف تنها یک سبد دریافت کنند و اگر از افراد جامعه هدف اعلام شده کسانی بودند که کارت دریافت یارانه نداشته‌اند از طریق سیستم بانکی برای آنها کارت صادر کنند.

* افراد مشمولی که کارت یارانه ندارند کارت جدید می گیرند

وی افزود: اگر گروهی نظیر خبرنگاران که مشمول این طرح می‌شوند اما سرپرستان خانوار آنها مشمول این طرح نباشند مشمول سبد کالایی خواهند بود و برای این گروه و همچنین برای طلاب و دانشجویان متأهل که ممکن است این مشکل به وجود آید نیز تعریف جدید انجام می‌شود.

* سبد کالا برای همه خانواده های مشمول یکسان است

وی همچنین گفت: این سبد کالا با این میزان احجام از کالاهای تعریف شده به هر خانوار تعلق دارد و فرقی نمی‌کند که تعداد خانوار چند نفر باشد اما بر اساس مطالعات انجام شده به خانوارهای تک نفره این سبد تعلق نمی‌گیرد و این سبد مخصوص خانواده‌ها هستند و تعریفی که از خانواده شده است.

وی افزود: برنج تعریف شده برای سبد کالا از نوع خارجی ولی با کیفیت مطلوب است و مشخصا برنج هندی ۱۱۲۱ تحویل خانوارها مشمول خواهد شد.

* اعتبار سبد تامین شده است

حاجعلی گفت: اعتبار مورد نیاز این سبد کالا تأمین شده است و کل اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر تأمین کالا انجام شده است و هیچ مشکلی در خصوص تأمین کالا نداریم و از امروز در شبکه توزیع قرار می‌گیرد.

* سبد غیرقابل فروش است

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی گفت: از نیمه اول بهمن ماه و در یک بازه زمانی ۱۵ روزه این سبد کالا در اختیار مردم قرار می‌گیرد و غیر از برنج  و مرغ بر روی سایر کالاها عبارت سبد رایگان و غیرقابل فروش حک شده است.

وی افزود: تلاش کرده‌ایم تا در هر دو سبد کالا یک کالای پروتئینی، یک کالا با کالری بالا و یک کالای باانرژی دیده باشیم به نحوی که در سبد اسفند ماه نیز این موضوع رعایت می‌شود.

حاجعلی گفت: کل جامعه هدف سبد کالایی ۱۵ میلیون نفر دیده شده است اما هر میزانی که وزارت رفاه اعلام کند این آمادگی برای توزیع سبد وجود دارد.

* ارزش سبد بالای ۸۰ هزار تومان است

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی گفت: ارزش سبد کالا بالای ۸۰ هزار تومان است و جامعه روستایی و عشایر تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز از این سبد برخوردار هستند.

* جامعه کارگزی مشمول؛ یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر

وی افزود: در حال حاضر جامعه کارگری یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری برای این طرح تعریف شده‌اند.

حاجعلی گفت: بازرسان سازمان حمایت و همچنین مبنای تسویه حساب که از فروشگاه‌ها دریافت می‌شود برای رسیدگی به نحوه توزیع این کالاها صورت می‌گیرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.