×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
از حادثه شارلی ابدو تا قتل عام در منا؛ مهر سکوت بر لبان مدعیان حقوق بشر

به گزارش “سیرجان خبر” به نقل از دانا؛ روز پنج شنبه دهم ذی الحجه در یکی از بزرگترین اجتماعات انسانی جهان در عربستان سعودی و در منطقه منا، بدون در جریان بودن جنگ، بدون بروز حوادث غیرمترقبه و در شرایطی که هیچ واقعه طبیعی خاصی اتفاق نیافتاد، بیش از هزار مسلمان به عنوان دومین جمعیت دینی جهان، فقط و فقط در اثر بی مسئولیتی و سوء مدیریت حاکمان سعودی، جان باختند.

فاجعه ای که واکنش های متفاوتی را در رسانه های غربی و عربی در پی داشت.رسانه های فارسی زبان غربی در یک خط خبری مشخص و همگانم با رسانه های عربی وابسته به دربار سعودی در راستای تطهیر آل سعود سعی در انتشار گزارشاتی از این فاجعه کردند که بیشتر عامل ازدحام جمعیت و بی نظمی زائران را در بروز این فاجعه مقصر اعلام کنند اما عمق این فاجعه آنچنان زیاد بود که برخی رسانه ها نتوانستند هر چند به گوشه ای از حقایق این فاجعه نپردازند و در یک سردرگمی رسانه ای دچار تناقض گویی شدند.

سایت فارسی زبان دوییچه وله آلمان در گزارشی با عنوان” اظهارات متناقض در ایران درباره مسئول فاجعه مکه” با پرداختن به اظهارنظر محسن هاشمی مسئول دفتر هاشمی رفسنجانی، اظهارات وی را در مقابل مسئولان بلندپایه نظام خواند و سعی در به حاشیه کشاندن اصل موضوع سوء مدیریت آل سعود در اداره مناسک حج کرد.

محمد هاشمی برادر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته بود: : «درست است این حادثه دلخراش است اما نمی‌توان گفت که آیا این دولت مقصر بوده یا خیر و از اینجا برای آن‌ها حکم صادر کرد.» او تاکید کرد که “باید به دور از هر گونه حب و بغض به بررسی ابعاد این موضوع پرداخت.”

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته حکومت سعودی را عامل این فاجعه خواندند و رئیس جمهور کشورمان در اولین مصاحبه خود در بدو ورودش در نیویورک به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل مسئولیت این فاجعه را متوجه مسئولان سعودی دانست.

خبرگزاری رویترز نیز سعی کرد عمق فاجعه در سرزمین منا را با جابجایی اعداد و ارقام کشته شدگان و مصدومان این حادثه کم جلوه بدهد گرچه آنقدر عمق حادثه رمی جمرات سنگین بود که رسانه های غربی نتوانستند به راحتی از کنار آن بگذرند.

رویترز می‌نویسد که حادثه روز گذشته بدترین حادثه اتفاق افتاده در مراسم حج در ۲۵ سال اخیر است. پیش از این در سال ۱۹۹۰ در حادثه‌ای مشابه در تونلی در نزدیکی مکه هزار و ۴۲۶ نفر جان باختند.

رادیو فرانسه نیز بدون اشاره به علل وقوع این فاجعه تنها به خطرناک خواندن مراسم عید قربان اکتفا کرد و نوشت: این فاجعه با مراسم عید قربان در منطقۀ منا در نزدیکی مکه همزمان بوده است. عید قربان از پرحادثه ترین و خطرناک ترین مراسم حج به شمار می رود. نقطه ای که فاجعه در آن روی داده خیابان ۲۰۴ نام دارد که یکی از دو مسیر اصلی منا به جمرات است که طی آن مراسم سنگسار شیطان توسط حجاج صورت می پذیرد.

رادیو زمانه با دنبال کردن خط خبری دیگر رسانه های زنجیره ای فارسی زبان با برجسته کردن اقدامات عربستان در پیگیری این حادثه، ادعای شاه عربستان را در خصوص علت وقوع این فاجعه تکرار کرد و با تیتر معنا دار” ازدحام حجاج در منا موجب کشته شدن چند صد زائر شد” نوشت: مقام‌های عربستان سعودی وقوع این حادثه را به دلیل «تعداد زیاد زائران» و «رعایت نکردن نظم» از سوی آنان عنوان می‌کنند. دولت عربستان هیأتی را برای پیگیری و یافتن «عاملان» احتمالی حادثه منا تشکیل داده است.

این در حالیست که نشریه گاردین در گزارشی خلاف خط خبری رسانه های فارسی زبان نوشت: تعداد زیاد زائران عامل وقوع فاجعه منا نیست، این فاجعه ناشی از برنامه ریزی ضعیف و بی کفایتی عربستان در انجام امور مربوط به حجاج است.

بی بی سی فارسی نیز با پوشش پیام رهبر معظم انقلاب در خصوص فاجعه منا نوشت: “رهبر ایران پس از حادثه منا، خواهان ‘مسئولیت‌پذیری’ عربستان شد”.

بی بی سی فارسی آمار واقعی کشته گان را آمار اعلامی دولت عربستان دانست و نوشت: ملک سلمان، پادشاه عربستان روز پنجشنبه پس از وقوع این حادثه از مقام‌های این کشور خواست تا تحقیقات لازم را برای کشف علل حادثه منا انجام دهند و نتیجه را به او گزارش کنند.

این رسانه سلطنتی انگلیس هم بدون اشاره به سوء مدیریت کارگزاران دولتی عربستان، ازدحام جمعیت زائران را عامل این حادثه اعلام کرد و نوشت: مقامات سعودی دستور تحقیقات برای یافتن علت وقوع حادثه روز گذشته را داده‌اند هر چند به طور مقدماتی، دلایلی برای آن ذکر شده است. به نقل از برخی منابع سعودی گزارش شده است که با توجه به کثرت جمعیت، برخی زائران در مسیر حرکت به سوی محل پرتاب سنگ بی‌نظمی ایجاد کردند و در نتیجه آن، شماری از زائران زیر دست و پای دیگران کشته و زخمی شدند. برای جلوگیری از ازدحام ناگهانی جمعیت، مقامات سعودی جدول زمانی مشخصی را برای شرکت گروه‌های مختلف زائران از کشورهای گوناگون در این مراسم تدوین می‌کنند و برخی منابع سعودی عدم توجه به این زمانبندی را مسئول حادثه دانسته‌اند.

این رسانه در راستای تطهیر رژیم سعودی از قول یک شاهد عینی گزارش داد که مدیریت حجاج توسط سعودی‌ها خوب بوده و نمی‌توان آنها را بخاطر حادثه منا مقصر دانست!

سایت دیگربان نیز در ادعایی خبر از جانباختن برخی فرماندهان سپاه پاسداران٬ مقام‌های حاکمیتی و دولتی (سابق و فعلی) کشورمان در جریان حادثه منا داد.

این سایت نوشت: آیت الله مومن عضو شورای نگهبان پیدا شد اما غضنفر رکن‌آبادی٬ سفیر سابق ایران در لبنان از مفقودان این حادثه است که تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست.

دیگربان به عدم همکاری مقام های رسمی دولت عربستان با مقامات دیگر کشورها اشاره کرد و نوشت: از سرنوشت ۳۶۵ زائر ایرانی هیچ اطلاعی در دست نیست اما مقام‌های غربستان سعودی حاضر به اطلاع‌رسانی در این زمینه نیستند.

رسانه های متحجر عرب وابسته به رژیم سعودی پا را از ادعاهای رسانه های فارسی زبان غربی فراتر گذاشته اند و ایران را مسئول این فاجعه معرفی کردند!

روزنامه الکترونیکی سبق عربستان حجاج ایرانی را به دست داشتن در فاجعه بزرگ منا متهم کرده است.این روزنامه مدعی شده که حجاج ایرانی طی گروه هایی از سمت مقابل حجاج حمله ور شده و فاجعه منا را به بار آورده اند.

این در حالی است که شاهدان عینی می‌گویند پلیس با مسدود کردن خروجی‌ها، همه حجاج را تنها به سوی یک خروجی هدایت می‌کرد.

 یک شاهد عینی که به امدادرسانی به مجروحان، همراه با نیروهای پلیس کمک کرده‌است، به خبرگزاری فرانسه گفته که نیروهای پلیس مِنا حتی راه‌های خروج از دالان‌ها را نمی دانستند!

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش نوشت: پلیس عربستان تنها یک ورودی و خروجی به کمپ زائران را باز گذاشته و بقیه را بسته بود.

روزنامه لبنانی الدیار نیز در خبری تحت عنوان «آیا مشکل امنیتی با حجاج ایرانی رخ داده؟»، از احتمال عمدی بودن فاجعه دردناک دیروز «منا» گزارش داد و نوشت: هنگامی که حجاج به راه افتادند درهای آهنی مسدود شده و حجاج روی همدیگر افتاده و برخی دیگر روی سایر حجاج قدم گذاشته که این امر به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از حجاح، که نزدیک به ۳۰۰ تن از آنها زائر ایرانی بودند منجر شد.

ایت روزنامه در ادامه این گزارش آورده است: هنگامی که حجاج ایرانی روی زمین افتادند راه‌ها بسته شده و حجاج شروع به افتادن روی یکدیگر کردند که آن مصیبت روی داد.

یکی دیگر از رسانه های وابسته به دربار عربستان با طرح دلایلی عجیب ادعای روزنامه “سبق” را تکرار کرد و مدعی شد که چون بیشترین کشته شدگان از حجاج ایرانی بودند؛ پس لزوما همان‌ها مقصر هستند! ادعاهایی که از سوی بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی به نوعی طنزپردازی رسانه های آل سعود تشبیه شد.

اما نکته قابل تامل تر از جوسازی اخیر رسانه های غربی و عربی، سکوت عجیب سران مدعی حقوق بشر اروپا و آمریکاست.

افکارعمومی جهان این موضوع را هرگز از ذهن خود پاک نمی کند که در قضیه شارلی ابدو که چند روزنامه نگار هتاک، کاریکاتور پیامبر اسلام را منتشر کرده بودند در یک اقدام مشکوک کشته شدند چطور سران مدعی حقوق بشر در غرب، شوی تبلیغاتی برای همدلی و ابراز همدردی با این واقعه در اروپا براه انداختند اما در واقعه یا بهتر بنویسیم در فاجعه منا…!

مهر سکوتی که بر دهان جامعه جهانی در فاجعه منا خورده است پرده از چهره این مدعیان برمی دارد، سران غرب حتی کوچکترین تذکری به دولت عربستان در خصوص این فاجعه، دست کم در خصوص نوع کمک رسانی و لجاجت و جلوگیری از حضور امدادگران سایر کشورها بر سر حادثه دیدگان ندادند!

تا جاییکه سرپرست حجاج ایرانی گفت: اگر مأموران عربستانی اجازه امدادرسانی می‌دادند، تعداد کشته شده‌ها کمتر می‌شد.

تا عصر روز بعد از واقعه نه تنها نماینده سازمان ملل در زمینه حقوق بشر، خود در منا حضور نیافته بلکه در مقابل ممانعت عربستان از صدور روادید برای حضور نمایندگان رسمی کشورها از جمله ایران به ریاض، هیچ اقدام اعتراضی صورت نداده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.