×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024
استفاده ۲۰هزار خشت طلا در ساخت گنبد سیدالشهداء در کرمان

به گزارش”سیرجان خبر” به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کرمان۱۴۰۰ ؛ حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کل کشور ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت : در اربعین ما شاهد جمعیت ۲۰ میلیونی در کربلا هستیم و شهرهای مقدس نجف اشرف ، کاظمین و سامرا به عنوان میزبان این انبوه جمعیت چند میلیونی هستند.

وی افزود : این اجتماع در کشور مستقلی به نام عراق برگزار می شود و اگرچه این کشور از نظر اعتقاداتی با ما وحدت دارد اما از نظر جغرافیایی کشوری مستقل است و مقررات خاص خود را دارا می باشد لذا همه کسانی که در این کنگره عظیم بی نظیر جهانی شرکت می کنند باید تابع قوانین آن کشور باشند .

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کل کشور خاطر نشان کرد : در ۱۰ سال گذشته عراق دارای یک حکومت اسلامی و شیعه بوده است و این باعث افزایش یافتن آمار زائران شده است و شاید مردم عراق از عهده پذیرایی زائران برنیایند بر همین اساس کشورهای مختلف از جمله ایران به کشور عراق کمک های را برای هر چه بهتر شدن میزبانی این کشور انجام می دهند .

پلارک با اشاره به این که ستاد عتبات عالیات در سال گذشته پذیرای ۳۰۰ هزار نفر از زائران بوده است عنوان کرد : امسال این آمار بر اساس مصوبه ستاد مرکزی عتبات اربعین به یک میلیون نفر می رسد و ستاد فضای اسکان و زیارتی را در مسیر راهپیمایی زائران و از مرزهای جنوبی و غربی کشور تا کربلا ، کاظمین و سامرا در برنامه خود دارد .

وی ادامه داد : بر اساس دستور ابلاغی وزیر کشور تمام استانداران سراسر کشور مسئول شدند تا امکانات مردمی و نهادها و توانمندی هایی که در سیستم هر استان وجود دارد را ساماندهی کرده و متقابلا هم سازمان عتبات هم زیر ساخت های آن را تهیه کنند ،استان ها این موکب ها را ایجاد کرده و هیئت هایی هم به ارائه خدمت بپردازند تا ما در چهار شهر نجف، کربلا ، کاظمین و سامرا خدامات را ارائه دهیم .

اعزام بیش از ۲ میلیون زائر ایرانی به اربعین حسینی

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کل کشور عنوان کرد : امسال پیش بینی شده که از ایران بیش از ۲ میلیون زائر به اربعین اعزام شوند و سازماندهی و اعزام امسال منظم تر خواهد بود زیرا سازمان حج و زیارت به دلیل لغو زیارت خانه خدا فرصت بیشتری برای ساماندهی و ثبت نام داشته اند .

پلارک تشریح کرد : هم اکنون سامانه سماح برای ثبت نام پیاده روی اربعین است و این زائران را هدایت می کند تا تراکم دیگر در یک مرز از کشور وجود نداشته باشد و مشکلات سال گذشته به وجود نیاید .

وی محوریت مسئولیت حمل و نقل را وزارت راه و مسکن معرفی کرد و ادامه داد : بقیه دستگاه ها هم که دارای امکانات گسترده هستند در خدمت این دستگاه قرار می گیرند و بیش از ۶ هزار دستگاه اتوبوس و ناوگان ریلی در داخل کشور و بیش از ۳ هزار تریلر و اتوبوس به داخل عراق برای جا به جایی زائران در خاک عراق اعزام می شود .

۲۰ موکب اصلی در نجف و بین راه کربلا وجود خواهد داشت

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کل کشور ابراز داشت : امسال ما دارای ۲۰ موکب اصلی و مادر هستیم که در نجف و  بین راه کربلا است که این موکب ها تجمعی با ظرفیت بالای ۱۰ هزار نفر خواهند بود و مابقی موکب ها کوچک هستند .

پلارک با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای مشارک مردم در حرکت پیاده روی اربعین بیان کرد : بر همین اساس یک بخش از مردم در قالب موکب ها و کاروان های تغذیه ای حرکت می کنند و بخش دیگر مردم برای کمک می توانند از طریق شماره حساب ۱۰۴۰ و یا از طریق تلفن همراه و شماره گیری #۱۰۴۰*۷۸۰* کمک های های خود را پرداخت کنند .

وی در رابطه با نقش بسیج در خصوص بازسازی عتبات و پیاده روی اربعین گفت : در سال جاری بسیج یا سپاه های استانی ۲ دسته شدند و یکسری از ان ها در استان ها مسئولیت اسکان را بر عهده گرفتند و بقیه استان ها هم در راستا جذب کمک های مردمی برای بازسازی عتبات عالیات و پیاده روی اربعین اقدام کردند و در واقع به عنوان یکی از بازوهای ستاد بازسازی عتبات با ما هماهنگ هستند .

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کل کشور در خصوص ساخت گنبد گنبد : گنبد سیدالشهداء یکی از ارزشمندترین و گل سرسبد پروژه های مقدسه عتبات عالیات است که نصیب مردم کرمان شد و دارای ۲ بخش است که یکی خود گنبد است که در کرمان ساخته می شود و دارای زمانبندی ۲ ساله می باشد و از زمان بندی ان ۸ ماه باقی مانده است .

پلارک افزود : بخش دوم این گنبد مطهر سیدالشهداء آماده سازی زیر ساخت این گنبد بوده است و از انجایی که باید گنبد قبلی حفظ و این گنبد به ان اضافه می شد و اکنون قبه سیدالشهداء با این کار ۳ قبه ای می شود و این باعث افزایش بار بر روی ستون ها می شد لذا تصمیم به تقویت و لاغر کردن ستوان ها گرفته شده که هم اکنون لاغر سازی دو تا از ستون ها به اتمام رسیده است .

وی ادامه داد : بخش دوم کار محدودیت هایی را در اجرای کار برای ما ایجاد کرد زیرا ما نمی توانستیم زیارت مردم را تعطیل بکینم و از طرفی سطح آب بالا بود و حق حفاری بیش تر از ۸ متر را نداشتیم و این باعث زمان بری این کار شده است و ۲ تا ستون ها باقی مانده است که با زمانبندی و تاخیر ۲ الی ۳ ماه می توانیم گنبد را مونتاز و منتقل کنیم .

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کل کشور در رابطه با نحوه انتقال گنبد سیدالشهداء از کرمان به کربلا گفت : امکان انتقال گنبد به صورت مونتاز شده وجود ندارد و مسیر حرکتی برای ان وجود ندارد و قطعات آن با صندوقات انتقال می شود و بهره برداری درباره ان هنوز زود است و نیاز به نظر مسئولین دارد .

پلارک افزود : یکی از پروژه های بزرگی که ستاد عتبات در کربلا در حال انجام است پروژه طرح توسعه حرم سیدالشهداء است که بخش اول از ۴ فاز می باشد و حدفاصل خیمه گاه تا حرم مطهر است و ما هرچقدر هم در انجا در طول سالیان کار شده باشد به اندازه کار امروز ما نیست چون گودبراداری به عمق۲۵ متر را را در حال انجام هستیم و و در این مقاطع به اشیای فلزی مختلفی برخورد کردیم که احتمالا از ابزار های جنگ نبرد کربلا می باشند و این شاخصی شد تا ما در طرح توسعه مان محل تل زینبیه را با حدود ۵۰ متر جابه جا کنیم تا طرح واقعی مشخص شود .

وی اظهار داشت : ما در بحث پروژه تقویت و مقاوم سازی و نصب گنبد با یکسری محدودیت ها مواجه شدیم و یکی از این محدودیت ها سطح بالای آب بود اما موقع عملیات اجرایی بتون ها هر چه حفاری انجام شد آبی وجود نداشت و تا نقطه ای که دوستان نیاز به کار داشتند آب نبود و کار برای آن ها آسان شد اما بعد از عملیات بتن ریزی آب به جای خود برگشت .

استفاده ۲۰هزار خشت طلا در ساخت گنبد سیدالشهداء در کرمان

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کل کشور عنوان کرد : گنبد سیدالشهداء دارای ۱۷ الی ۲۰هزار خشت طلا می باشد که این خشت ها دارای تنوع ساخت می باشند و بر روی هر خشت یک کد نوشته شده است و برای ان سندی وجود دارد که در اختیار اهدائ کننده نذر است .

وی در رابطه با بافت قالی صحن حضرت زهرا (سلام الله علیها ) خاطر نشان کرد : این یکی از کارهایی که برکاتش از نظر مالی و معنوی نصیب مردم کرمان شد و توفیق بافتن قالی های صحن حضرت زهرا (سلام الله علیها ) را ببافند ، صحن حضرت زهرا یکی از پروژه های بزرگ عتبات عالیات است که در روز عید غدیر بخشی از پروژه آن افتتاح می شود و بیش از ۵۰ هزار متر به فضای صحن اضافه می شود .

۵ هزار تخته فرش توسط قالی بافان کرمانی برای صحن حضرت زهرا (سلام الله علیها ) بافته می شود

پلارک خاطر نشان کرد : قدمت فرش کرمان و قالیچه اهدایی مردم کرمان به حرم امام علی (ع) در ۲۰۰ سال قبل موجب شد این بار هم مردم کرمان این کار را انجام دهند تا از لحاظ اقتصادی مقاومتی این شغل فعال شود و هم اکنون در سطح استان ۷۵۰ نفر قالی باف مشغول بافتن هستند و این پروژه یکسال ادامه پیدا می کند و  بعد از استفاده فرش های متبرک شده در یک نمایشگاه در کرمان به عرضه فروش برسند و ما نیازمند ۵ هزار تخته فرش هستیم .

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.