×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
نابینایی را مانع پیشرفت خود ندانسته ام/ اشتغال دغدغه جدی بچه های نابینا است

به گزارش “سیرجان خبر” در تقویم جهانی، ۱۵ اکتبر به عنوان روز جهانی نابینایان، نامگذاری شده تا تمام مردم دنیا، در این روز، توجه خود را معطوف به مشکلات و خواست‌ها و دنیای این عزیزان می کنند تا تبلوری از توانمندی ها، شان و منزلت اجتماعی نابینایان باشد و نگرشی مطلوبی در جامعه نسبت به آنان به وجود آید.

روزعصای سفید، بهانه‌ای است تا معلولانی که از نعمت بینایی محروم هستند اما با چشم دل نعمت های خداوندی را نوازش می کنند به یادآوریم افرادی که با کمترین ادعا و با تلاش و باوجود محدودیت‌ها، همواره در حال اثبات خود هستند و ثابت می‌کنند که فهم از لمس انگشتان بر برجستگی کاغذ جرقه نمی‌زند، بلکه شعاع افق دل است که بر فهم، سایه می افکند. موفقیت با محدودیت جسمی ناکام نمی ماند و توکل، صبر، استقامت و زمزمه هایی با خالق در سکوت، ادبیاتی آشنا برای آنان بوده و در یک کلام لمس موفقیت با اراده و همت مبتنی بر امیدواری میسر است.

به مناسبت روز جهانی نابینایان گفت و گویی داشتیم با الهام لری همسریشی یک از روشندلان سیرجانی که حافظ کل قرآن است،

در ادامه این گفت و گو را بخوانید:

الهام لری همسریشی در گفت وگو با خبرنگار “سیرجان خبر گفت: اینجانب از سال ۱۳۹۵ شروع به حفظ قرآن کرده ام و به مدت سه سال توانستم حافظ کل قرآن کریم شوم و نابینایی را مانع پیشرفت خود ندانسته ام.

وی گفت:مقصود از بازخوانی مباحث ویژه نابینایان و کم بینایان نه برانگیختن حس ترحم نسبت به یک نابینا است و نه ایجاد خراش بر احساسات، مقصود این است که اگر کاسبیم ، راه کم‌توان یا نابینایی را در پیاده‌رو سد نکنیم؛ اگر مسئولیم ، در نهاد زیر نظرمان به مناسب‌سازی دقت کنیم و اگر سوار بر خودرویی هستیم مواظب عصاهای سفید باشیم و هر جای دیگری که هستیم بدانیم هر کسی با هر شرایطی برای حضور در این جامعه حق دارد و رفتار ما نباید باعث طرد کسی شود.

این روشن دل سیرجانی مناسب سازی معابر عمومی را از مهم‌ترین دغدغه های روشندلان سیرجانی معرفی کرد و اظهارکرد : اگرچه شهرداران، فرمانداران و بخشداران به اندازه توان خود جهت بهبود اوضاع تلاش می کنند اما انتظار داریم آن دسته از برنامه های اجرایی و عمرانی خود را که مانعی برای معلولان می شود به سازمان بهزیستی اعلام کنند تا اطلاع رسانی های لازم به جامعه هدف انجام شود.

الهام لری همسریشی اذعان کرد: مسیر موزائیک فرش زرد رنگ و برجسته در واقع مسیر ویژه هدایت نابینایان است تا با توجه به اختلافاتی که بین این نوع موزاییک‌ها از لحاظ رنگ و طرح معابر برجسته وجود دارد بتوانند مسیر خود را شناسایی کنند.

وی گفت: متاسفانه نصب این موزاییک‌ها با بی‌توجهی مدیران شهری انجام می‌شود که می‌تواند اتفاقات بدی را برای نابینایان جامعه رقم بزنداز مسئولان مربوطه تقاضا داریم با نصب و اجرای درست موزائیک فرش ویژه نابینایان امکان تردد ایمن را برای نابینایان فراهم سازند.

روشندل سیرجانی بحث اشتغال نابینایان را از دیگر مسائل مهم این قشر عنوان کرد و گفت :بسیاری از نابینایان تحصیلات دانشگاهی دارند و یا از توانایی‌های هنری برخوردارند اما با وجود توانایی‌هایی که دارند و نگاهی که در جامعه حکمفرماست اکثرا بیکار هستند و شغل مناسبی با توجه به شرایطشان برایشان فراهم نیست. از مسئولان خواهش می کنم در شورا و جلسات اداری و در برنامه ریزی کاری خود به مشکل اشتغال نابینایان توجه کنند.

الهام لری همسریشی بیان کرد: خانواده من به گونه‌ای با من رفتار کردند که من اصلا احساس نکردم که نابینا هستم. من هیچ‌گونه رفتار غیرعادی از آنان ندیدم و در تمامی مراحل زندگی حامی من بوده اند.

وی گفت: به هم نوعان خودم توصیه می کنم که نابینایی را مانع پیشرفت خود ندانند، در خانه ننشینند احساس ناامیدی نکنند  نابینایان با حضور در کلاس های آموزشی، می توانند استعدادها و توانایی‌هایی که خداوند در وجودشان قرار داده است را شکوفا کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.