×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
افت یک متری سفره‌های آبی سیرجان در هر سال

ghanatبه گزارش“سیرجان خبر” “احمد مسعودی” با اعلام این خبر اظهار کرد: ۶۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان سیرجان به کشت پسته اختصاص دارد که هزار و ۹۹۰ هکتار آن نهال و ۵۸ هزار هکتار بارور است و در سال هایی که منابع آبی نرمال و بارندگی به میزان کافی بوده است، سالانه ۴۰ هزار تن پسته برداشت کرده‌اند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان سیرجان، ادامه داد: بیشترین میزان تولید پسته شهرستان سیرجان در سال گذشته ۴۵ هزار تن بوده که این میزان رکورد سال‌های قبل به شمار می‌آید.

وی مهمترین عامل بروز آفات و بیماری‌های محصول پسته را در سال گذشته خشکسالی عنوان کرد و گفت: مهمترین آفات پسته نیز در شهرستان سیرجان پسیل، پروانه چوب خوار پسته، شپشک، سن و سنک‌های پسته بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی سیرجان، تصریح کرد: نظارت حدود ۳۰ کارشناس ناظر بر باغات پسته و برگزاری کلاس های آموزشی در سال گذشته، آلودگی باغات پسته این شهرستان را به ۱۰ درصد کاهش داد و به همین دلیل کمترین سم پاشی سال گذشته در باغات پسته این شهرستان انجام شد.

وی به روش‌های مبارزه بیولوژیک و غیرشیمیایی اجرا شده در شهرستان سیرجان اشاره کرد و گفت: پرورش حشره بالتوری در کلینیک حفظ نباتات در هر سال یکی از راه‌های مبارزه بیولوژیک است، حشره بالتوری در سال گذشته نیز در ۱۵۰ هکتار از باغات پسته شهرستان سیرجان رهاسازی شده و از این طریق آفت پسیل در این باغات کاهش چشمگیری داشته است، همچنین در شش هزار هکتار از باغات پسته شهرستان سیرجان بصورت مکانیکی با آفات مبارزه می شود و در هزار هکتار از تله های آفات استفاده شده است.

مسعودی گفت: برای استفاده بهینه از آب در باغات پسته ۱۶۲ کیلومتر لوله گذاری و احداث ۱۷ استخر ذخیره آب انجام شد و با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر در این شهرستان، کم آبی ۶۵ درصد چاه‌های این شهرستان را تحت تاثیر خود قرار داده، بطوری که سختی آب در این چاه‌ها بالای ۱۰ هزار است.

مدیر جهاد کشاورزی سیرجان، با بیان اینکه برداشت سالیانه آب از منابع آبی این شهرستان ۵۲۰ میلیون مترمکعب است، افزود: این در حالی است که ورودی آب ۳۸۰ میلیون متر مکعب است.

وی تصریح کرد: برداشت از آب‌های زیر زمینی در شهرستان سیرجان بیش از ورودی آب به منابع آبی است که این امر موجب می‌شود هر سال حدود یک متر سفره‌های آبی این شهرستان افت داشته باشند، در واقع به ازای هر یک افت منابع آبی ۴۰ متر سفره‌های آب شور پیشروی می‌کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.