×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024
افزایش شمار مبتلایان به کرونا در کرمان

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از بوتیا،تعداد مبتلایان به بیماری ˈکروناˈ بالا رفت. حالا در کنار بیمار فوت شده کرمانی، پرستار و پزشک معالجی که با او در بیمارستان ˈافضلی پورˈکرمان در تماس بودند، هم مبتلا و مشکوک به کرونا شدند.

بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، پرستار بیمار فوت شده کرمانی که ۱۰ روز پیش به خاطر کرونا جان خود را از دست داد، حالا خود مبتلا شده، پزشک معالج او نیز مشکوک به این بیماری است. در کنار این دو کادر بیمارستان، داماد بیمار هم به عنوان مشکوک به ابتلا، تحت مراقبت قرار دارد.

با این همه اما مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، شمار افراد مشکوک به کرونا را ۱۲ نفر اعلام می کند؛ افرادی که تمامی شان بستری شده و ظاهرا جواب آزمایش شان منفی بوده است. آن گونه که به نظر می رسد حالا تنها دو نفر یعنی پزشک معالج و داماد بیمار فوت شده، منتظر جواب آزمایش ها هستند. این درحالی است که خواهر بیمار فوت شده که همان موقع مبتلا شده بود، به دلیل بهبودی مرخص شد.

* بیماران و مشکوکان به «کرونا» مرخص شدند

ˈمحمدمهدی گویاˈ رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، به عنوان تنها شخصی که درباره کرونا اطلاع رسانی می کند، روز گذشته از شناسایی این افراد خبر داده بود. به گفته او، دو نفر مشکوک به کرونا، منتظر نتیجه آزمایش ها هستند تا بیماری شان تأیید یا رد شود.

«این سه نفر کسانی بودند که با بیمار فوت شده در تماس بودند که اولین مورد پرستار ICU و دو مورد دیگر یک نفر پزشک معالج و نفر سوم داماد فرد فوت شده است.»

وی تأکید می کند که این بیماری می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، در بعضی موارد هم باعث انتقال به کادر درمانی می شود. «این موارد به خصوص هنگامی رخ می دهد که هنوز ابتلا به بیماری قطعی نبوده و کادر درمانی نکات حفاظت از خود را رعایت نمی کنند.»

با این همه اما ˈعلی اکبر حق دوستˈ رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، از مرخص شدن تمام بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا خبر می دهد و می گوید: «به دلیل خوب بودن حال عمومی، این سه نفر مرخص شدند، چرا که علایم زیادی نداشتند. حتی همان پرستار مبتلا.» حالا این افراد در خانه، تحت مراقبت قرار گرفتند.

حق دوست به نحوه انتقال کرونا به پرستار و احتمالا پزشک معالج و داماد بیمار فوت شده، اشاره می کند. «این افراد قبل از این که ابتلای قطعی بیمار فوت شده و خواهرش به کرونا تأیید شود، مبتلا شده بودند، چرا که در آن دوره میزان تماس این افراد با بیماران زیاد بود بدون این که بیماری تأیید شده باشد، پس از تأیید هم بیماران در اتاق ایزوله فشار منفی قرار گرفتند و مراقبت ها از آنها خاص شد.»

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، پس از تأیید بیماری، اتاق ایزوله بیمارستان افضلی پور راه اندازی شد و کادر بیمارستان در این بخش، با لباس و ماسک مخصوص رفت و آمد می کردند، به همین خاطر، دوره ابتلای این افراد به قبل از تأیید بیماری مربوط می شود.

* بیماران در مراسم ختم مبتلا شدند

شمار مبتلایان در حال افزایش است، منبع آن هم همان مراسم ختمی بود که این خانواده کرمانی در آن شرکت داشتند. همان جا بود که کرونا تعدادی از افراد حاضر در مراسم را گرفتار کرد و در نهایت منجر به فوت یکی از آنها شد. هنوز هم مشخص نیست کدام یک از افراد حاضر در مراسم ختم، ناقل بیماری است.

حق دوست می گوید: «این افراد در همان مراسم با هم ارتباط داشتند، هنوز معلوم نیست که چه کسی ناقل این بیماری بوده، اما هر کسی که بوده، خودش هیچ علایمی نداشته یا شاید در نهایت کرونا به صورت یک سرماخوردگی معمولی در او نمود پیدا کرده است.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه می دهد: «این بیماری مانند سرماخوردگی از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود، درصد زیادی از آن بدون علایم است و دوره سرایت آن حداکثر دو هفته است.»

او احتمال وجود تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به کرونا را می دهد، اما به دلیل کم بودن علایم آن، نمی توان تعداد را مشخص کرد. با این همه حق دوست تأکید می کند که در دو هفته گذشته پیش بینی می شد موارد ابتلا به کرونا افزایش داشته باشد، اما با توجه به مثبت نبودن جواب آزمایش این افراد، می توان گفت که افراد خیلی حساسیتی به این ویروس ندارند.

ˈمهدی شفیعیˈ مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم همه گیری این بیماری را بعید می داند و به مهر می گوید: «با توجه به این که شرط اول شک ابتلا به این بیماری این است که یا فرد سابقه سفر به کشورهای خاورمیانه و عربستان را داشته باشد یا با فردی که از این کشورها آمده در تماس باشد، بنابر این جای نگرانی وجود ندارد.»

به گفته این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، چنانچه افراد علایم سرماخوردگی یا تب پیدا کردند نباید فکر کنند به کرونا مبتلا شده اند چون درحال حاضر بیماری های ویروسی در این فصل بسیار شایع هستند و ممکن است علایم به دلیل سایر ویروس ها باشد.

بر اساس اعلام او، استفاده از دستمال موقع عطسه و سرفه، استفاده از ماسک در محیط های جمعی که احتمال حضور افراد بیمار مانند کسانی که از حج آمده و در مراسم شرکت کرده اند، وجود دارد و شستن مکرر دست ها با آب و صابون قبل از مصرف غذا از جمله نکاتی است که افراد باید به منظور پیشگیری از بروز بیماری رعایت کنند.

او تأکید می کند: «به محض این که کوچکترین علایم از بیماری سرماخوردگی یا اسهال در افراد مشاهده شد، حتما به پزشک مراجعه کرده و خوددرمانی نکرده و از طولانی شدن زمان ابتلا به بیماری جلوگیری کنند.»

حالا بیمارستان افضلی پور کرمان به خاطر راه اندازی اتاق ایزوله فشار منفی، مرکز نگهداری از بیماران مبتلا به کرونا در این استان شده و افراد بیمار و مشکوک به این ویروس، به این بیمارستان مراجعه می کنند.

با افزایش شمار مبتلایان به این ویروس، ˈحسن هاشمیˈ وزیر بهداشت با توصیه به افراد سالمند یا کسانی که بیماری های زمینه ای مانند دیابت پیشرفته، سرطان و بیماری های خونی یا بیماری های قلبی دارند، تأکید می کند کرونا در میان این افراد می تواند باعث بیماری شدید تنفسی شود چراکه افراد سالم که درصد عمده ای از جمعیت کشور را شامل می شوند، سیستم ایمنی آنها در برابر این ویروس به خوبی عمل می کند و باعث بهبودی می شود.

بر اساس آخرین اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درحال حاضر ۸۰۴ نفر در ۱۸ کشور جهان مبتلا به این بیماری شده اند که از این تعداد ۳۱۲ نفر فوت کرده اند وبیشترین موارد مبتلایان در عربستان با ۶۸۹ مبتلا و ۲۸۳ مورد فوتی بوده است.

برچسب ها : , , , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.